Evropska premijera izgubljenog oratorijuma "Ester", dela mladih kompozitora i predavanja muzikologa obeležiće šesto izdanje Međunarodnog festivala klasične muzike - Rosi fest (Rossi Fest), koje će biti održano od 27. januara do 6. februara na dve lokacije – u Narodnom pozorištu u Beogradu i Narodnom muzeju Srbije.
Na koncertu otvaranja festivala, večeras u 20 časova, u Atrijumu Narodnog muzeja publici će biti predstavljena dela petoro finalista petog po redu Konkursa za mlade kompozitore „Portreti i sećanja“, obeležavajući Svetski dan sećanja na žrtve Holokausta. Kompozicije sa ovogodišnje edicije konkursa većinom su inspirisane životnim iskustvom i pismima Hilde Dajč, koja daju sliku opšte društvene situacije i iskustva u logoru Sajmište. Time Rosi fest nastavlja svoju kulturnu misiju i daje značajan doprinos svetskoj kulturnoj baštini u oblasti očuvanja kulture sećanja.
Finalisti Konkursa, odabrani od Umetničkog saveta Festivala, dolaze iz četiri zemlje, a njihova dela izvešće Aratos trio.u.
U naučnom delu programa u nedelju, 29. januara u 18 i 19. 30 časova, eminentne muzikološkinje, Maja Vasiljević (Srbija) i Dora Lovrečić (Hrvatska) održaće predavanja na teme: „Jevrejski muzičari u Srbiji (od Balfurove deklaracije do holokausta)“ i „Aron Marko Rothmüller, skladatelj i operni pjevač židovskog podrijetla“.
Kao krunu ovogodišnjeg programa, organizatori izdvajaju evropsku premijeru oratorijuma „Ester“ koja će biti izvedena u ponedeljak, 6. februara u 19. 30 časova na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu pod dirigentskom palicom direktora festivala Stefana Zekića, a u režiji Ane Grigorović. U ulogama su naši eminentni umetnici Aneta Ilić (sopran), Sofija Pižurica (sopran), Marko Živković (tenor), Vuk Zekić (bariton), kao i viđeni instrumentalni solistima Mina Mendlson (koncertmajstor), Ladislav Mezei i Milan Popović (kontinuo). U izvođenji učestvuju Hor “Braća Baruh”, Mešoviti hor umetničkog ansambla Minitstarstva odbrane „Stanislav Binički“ i Jevrejski kamerni orkestar. Scenografiju potpisuje Dunja Kostić, a kostime izrađuje Sara Blam.
Partitura oratorijuma „Ester“ (1774) italijanskog kompozitora Kristijana Đuzepea Lidartija, ponovo je otkrivena tek 1997. i do danas se ubraja u najbogatija i najmonumentalnija dela jevrejske umetničke muzike XVII. i XVIII veka.
Saravalov libreto, zasnovan na tekstu druge verzije Hendelovog oratorijuma (1732), „ostao je bez muzike“ sve do 7. novembra 1997, kada je Ričard Endruz, bibliotekar Univerziteta Kembridž, pronašao rukom pisanu partituru Kristijana Đuzepea Lidartija pod nazivom oratorijum „Ester“, 1774. godine. Tada je započeo rad na rekonstrukciji dela, koji je rezultirao svetskom premijerom Esterinog oratorijuma u maju 2000. u Jerusalimu, dok će beogradska publika imati priliku da prisustvuje evropskoj premijeri ovog dela.
Organizaciju festivala su pomogli fond Buki Finci, Jevrejska opština Beograd, Ministarstvo kulture i informisanja, Institut Vlatacom, Teri engineering, Italijanski kulturni centar, Narodno pozorište.
Bonus video: Tamara Rađenović – Opera u 21. veku