Džajls Piterson Foto:Retna/Avalon.red / Avalon / Profimedia

Možda se neće desiti „potpuno nova“ stvar u muzici – više se neće ponoviti tako nešto – više se radi o suptilnoj nijansi, kaže u razgovoru za Nova.rs čuveni DJ.

Legendarni londonski Di-džej Džajls Piterson (Gilles Peterson), neprikosnoveni arbitar stila kad je u pitanju elektronska muzika, ponovo stiže u Beograd – u subotu 22. jula puštaće muziku u Barutani. Ovo je dvanaesti put da nastupa u našem gradu, gde ima veliki broj poštovalaca, još od vremena kada je njegova čuvena emisija “Worldwide” sa BBC Radio 1 prenošena na Radiju B92, pa do čuvenih žurki na različitim beogradskim lokacijama.

Džajls Piterson je na sceni od sredine 80-ih godina prošlog veka, učestvovao je u kreiranju acid-jazza i poznat je po fuziji jazz, hip-hop i elektronskog zvuka. Između ostalog, osnivač je legendarne “Talkin’ Loud” etikete (Brand New Heavies, Jamiroquai, The Galliano, Roni Size, 4 Hero…) koja je oblikovala novi ukus publike tokom devedesetih. Poznati londonski DJ nastupiće u Barutani uz, svog starog saradnika, MC-ja Earl Zingera, i uz lokalnu podršku DJ Peppea i DJ Brke.

Džajls Piterson Foto:Facebook/BLNDR

– Nije se mnogo promenilo u mom pristupu – tu je i dalje mešavina novog i starog, raznovrsnog tempa… Izlazim iz svoje zone komfora samo kada tražim klupski ekvivalent mojim radio emisijama – kaže u razgovoru za Nova.rs Džajls Piterson, dok pričamo o tome šta će puštati na novom beogradskom nastupu.

Džajls je u svetu poznat ka DJ koji ima eklektične setove, sa različitim žanrovima, ali ljudi uglavnom ne znaju koja su to imena koja su najviše uticala na njegov stil.

– Verovatno ekipa koja nije bila u prvom planu i za koju mnogi nisu mislili da je najvažnija – ljudi poput Boba Jonesa i Colina Curtisa i Paul Murphyja. Soul i džez momci koji su stvari odveli malo dalje. Zatim ljudi kao što su Joe Clausell i Theo Parish, ili u skorije vreme di-džejevi poput Coco Maria i Donne Leeke – ističe čuveni londonski DJ.

Gde je danas moderna muzika? U kakvom je stanju? Da li je vreme za neke nove vrste ili žanrove muzike koje još nisu otkrivene? Sve su to pitanja koja se postavljaju kada se posmatra sadašnja DJ scena. Međutim, Piterson smatra da se stvari u tom smislu neće drastično menjati.

– Sve je to, osim malih varijacija, u naglasku ili preispitivanja zvukova. Mladi 19-godišnjaci slušaju drum and bass ili UK Garage i daju im novo značenje. Više se radi o tome koliko publika dozvoljava eksperimentalnim umetnicima i di-džejevima da procvetaju… Mislim da se to dešava. Možda se neće desiti „potpuno nova“ stvar u muzici – više se neće ponoviti tako nešto – više se radi o suptilnoj nijansi.

Džajls Piterson je važno ime za Beograđane, bio je u našem glavnom gradu puno puta, ljudi ga doživljavaju skoro kao domaćeg. Naravno, i on ima lepe uspomene vezane za svoje česte dolaske ovde.

– Sećam se sjajnih nastupa, ali i onih zbunjujućih! Veče kada sam puštao Skream i Benga (pioniri britanskog dabstepa u Velikoj Britaniji – prim.aut) u Muzeju savremene umetnosti mislim da je šokiralo neke ljude. Očigledno je da su prvi moji dolasci bili sjajni – na otvorenom sa Nicolom Conteom, kada smo emitovali svu tu džez energiju, je dobra uspomena (bašta Sava Centra – prim. aut)… Ali to što sam bio puštan na Radiju B92 bilo mi je jako važno i vidim da još uvek dobijam poruke od slušalaca koji ponovo preslušavaju WorldWideFM ili moje BBC emisije – iskren je Piterson.

Gilles Peterson Foto:Dave Burke / Shutterstock Editorial / Profimedia

Važan segment ovdašnjeg upoznavanja sa Džajlsom bila je emisija Worldwide na BBC radiju, koju je prenosila Radio B92. Mnogima u Srbiji je to tada bio redak upliv u svetske muzičke trendove u to mračno vreme 90-ih.

– Ne mogu da se setim kako je tačno počelo, verovatno tako što sam imao prave borce koji su se borili za ono što sam i ja, kao što je Dragan Ambrozić. Dobro sam se uklopio tada u B92 – to je bila savršena platforma za mene i estetiku moje muzike. Čini se da muzička scena raste od tada sa lokalnim producentima i nekim velikim dilerima ploča koji dolaze iz regiona.

Nakon 13 godina na BBC Radio 1, Džajls je sada već dugo na BBC Radio 6. Njegova karijera klupskog i radijskog DJ traje paralelno.

– Radio emisija je moj nedeljni meni izabran sa lokalnog tržišta i mikseva u BBC kuhinji za iskustvo uživo. Radi se o slavljenju zajednice kojoj pripadam i mora da bude uživo ako je moguće da bi se u potpunosti doživelo. Moji DJ setovi se razlikuju u zavisnosti od prostora – od osam sati kroz sve stilove, do strogo tvrdog džeza… Potrebni su mi klupski setovi da praktično unesem energiju u radio setove. Složen odnos na neki način – ističe Džajls.

Često se poslednjih godina prave mitovi od Ibice devedesetih, i tamošnjih famoznih žurki iz tog perioda. Britanci vole da glorifikuju to mesto, ali je jasno da više nije kao nekada.

– Uživao sam u prvim danima na Ibici, naravno, ali sam se zapravo odmaknuo od toga kada je postalo previše komercijalno. I dalje ponekad idem da nastupam kada su određene DJ večeri, ali radije pronalazim nova mesta za puštanje ploča u poslednje vreme – zaključuje Džajls.

Bonus video: Poslednje veče na Exitu u znaku 50 godina hip-hopa

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar