Pozorišni projekat "Umetnik u gladovanju" rediteljke Irene Ristić, rađen po motivima priče Franca Kafke, biće predstavljen večeras u 18 časova u Umetničkom paviljonu Cvijeta Zuzorić, kao deo izložbe "Neću može, hoću mora!", saopštilo je Udruženje likovnih umetnika Srbije, ULUS.
Nakon predstavljanja „Vodića za samostalne umetnike„, koje je zakazano za 17 sati, biće izvedeno „pravljenje drame“, odnosno javno čitanje priče Franca Kafke, u kome, osim rediteljke Ristić, ispred nezavisne trupe „Hop.La!“, učestvuju i drugi poznati teatarski reditelji: Ksenija Krnajski, Bojan Đorđev, Anđelka Nikolić, Pavle Terzić i Snežana Trišić, koji su, inače, svi članovi UDUS-a, rediteljske sekcije u osnivanju, navodi se u saopštenju ULUS-a.
Pozivamo vas da nam se pridružite na programu koji organizujemo u UP Cvijeta Zuzorić 1. novembra 2020.
17h – PREDSTAVLJANJE VODIČA ZA SAMOSTALNE UMETNIKE,
18h – UMETNIK U GLADOVANJU/Pravljenje drame po motivima priče Franca Kafke https://t.co/tM0PiqzJvV
— U L U S (@ulus_udruzenje) October 30, 2020
Priča „Umetnik u gladovanju“ prvi put je je objavljena 1924. godine u časopisu „Die neue Rundschau“, gotovo četiri decenije pre no što je testiranje telesnih granica, pa i sama telesnost, postala jedna od odrednica umetničkih praksi neoavangarde. U akciji, parabola postaje farsa: jedan prevarant prevari drugog, samo je pitanje hoće li umetnik\ca društvo, ili društvo umetnicu\ka. Ali, „Umetnik u gladovanju“ nije drama, već priča, mada može postati i pozorišni komad kada je preuzmu reditelji, koji su se okupili poslednjih meseci oko ideje „preispitivanja prava na umetnički rad, i uslova u kojima (žele da) rade“.
Podsetimo, Kafka je čitavog života radio je u osiguravaćem društvu, kako već dolikuje deci srednje klase nakon studija prava, oskudnog društvenog života, sa porodicom i prijateljima komunicirao je mahom preko pisama, u kojima se često žalio što nema uslova da se posveti pisanju, jer mu tako puno vremena oduzima brotberuf (na nemačkom – posao koji donosi hleb). Nije se hrabro prepustio gladovanju u umetnosti, niti je ikada poverovao da su dela, van opsega životnog ciklusa, vredna opstanka, ali se zato bavio odnosom umetnika i društva.
„Ako večeras svako za rever zakači crveni karanfil, kako je to pisac „Procesa“ ili „Metamorfoza“ umeo da radi kada krene u školu, možda će se i prepoznati“, poručili su umetnici uoči izvođenja, dodavši da je „pravljenje zajedničke drame prva javna izvedba jedne unije u nastajanju, a možda i početak kolaboracije sa umetnicima iz drugih `kaveza`“…
Ceo projekat izložbe „Neću može, hoću mora!“ trajaće do 5. novembra, u organizaciji ULUS-a, a događaj se može pratiti i onlajn na ULUS-ovom Jutjub kanalu.