Publika reaguje vrlo pozitivno na izvođenje simfonije "The Wild Symphony" zbog njene originalnosti, dinamičnosti i široke emocionalne palete. Ritmovi, melodije i harmonije bude različite senzacije kod slušalaca - od uzbuđenja i radosti do misterije i kontemplacije, ovako "Divlju simfoniju" Dena Brauna opisuje maestro Miran Vaupotić, koju će publika u Novom Sadu imati priliku da čuje 2. juna na prvom festivalu klasične muzike za decu "SimfoniFest Novi Sad".
Kao veliki zagovornik savremene muzike upravo je Miran Vaupotić premijerno izveo mnoge kompozicije među kojima je i „The Wild Symphony“ za koju kaže da je fascinantan i inspirativan projekat.
– Ova muzička svita koja se oslanja na životinjsko carstvo sigurno ima moć da nas približi prirodi na jedinstven način. Imaginacija i kreativnost koje su utkane u svaki od tih 21 muzičkih portreta bude emocije, slike i priče koje se tiču različitih stanja života divljih životinja, a svaki ima posebnu tajnu za podeliti – kaže Vaupotić.
Maestro je imao priliku da premijerno izvede nekoliko velikih opera u Nacionalnom opernom američkom centru u Njujorku, takođe, objavio je albume za Naxos, Classic Concert Records i Navona Records.
Godine 2015, osvojio je Zlatnu medalju na Global Music Awards u Kaliforniji. Dirigovao je uglednim orkestrima poput Londonskog simfonijskog orkestra, Kraljevskog škotskog nacionalnog orkestra, Berlinskog simfonijskog orkestra, Ruskog nacionalnog orkestra, i drugim. Miran Vaupotić 2. juna nastupiće sa Srpskim simfonijskim orkestrom premijerno izvodeći čarobnu „Divlju simfoniju“ autora bestselera i kompozitora Dena Brauna.
Od radosnog ritma „Jumping Kenguroo“ i misteriozne melodije „Wonderful Whale“ ili harmonija „Brilliant Bat“, „Wild Symphony“ je zaista, baš kao što naslov sugeriše, veoma divlja simfonija. Koji je vama omiljeni deo?
– Svaki muzički portret ima svoj jedinstveni šarm i privlačnost. Ipak, mogao bih reći da mi „Wonderful Whale“ budi posebne emocije jer mi je fascinantno kako se može preneti misterioznost i veličanstvenost kitova kroz muziku. Ali, istraživanjem celog dela, pronašao sam mnogo drugih dragocenih trenutaka koji bi me oduševili na različite načine.
Kako vaše snažno zalaganje za nove muzičke forme oblikuje vaš pristup dirigovanju premijernim izvođenjima, posebno uzimajući u obzir raznolikost i inovativnost savremenih kompozicija kao što je upravo „The Wild Symphony“ autora Dena Brouna?
– Kao dirigent koji je strastven zagovornik novih muzičkih formi, moje zalaganje za premijerne izvedbe često oblikuje moj pristup na veoma poseban način. Kada se susrećem sa raznolikošću i inovativnošću dela poput „The Wild Symphony“ autora Dena Brouna, moj pristup dirigovanju postaje još pažljiviji, inspirisaniji i istraživačkiji. Uključivanje u premijerne izvedbe savremenih kompozicija za mene predstavlja priliku da budem deo stvaranja nečeg potpuno novog i originalnog. Kroz duboko razumevanje autorske vizije, emotivno sagledavanje muzičkih elemenata i otvorenost za eksperimentisanje sa zvukom i interpretacijom, nastojim da oživim svaku notu i svaki ton savremene kompozicije na način koji će duboko povezati izvođače i publiku.
U čemu vidite važnost prvog festivala klasične muzike za decu „SimfoniFest Novi Sad“?
– Kao ljubitelj klasične muzike i osoba koja veruje u važnost edukacije i promovisanja umetnosti među mladima, smatram da je prvi festival klasične muzike za decu, poput SimfoniFest Novi Sad, izuzetno važan i inspirativan događaj. Festival koji je posebno osmišljen kako bi decu upoznao sa čarima klasične muzike i pružio im priliku da se približe umetnosti kroz interaktivne i obrazovne programe, ima ogroman potencijal da podigne svest o muzici među najmlađom publikom.
SimfoniFest Novi Sad predstavlja idealnu priliku za decu da istraže svet klasične muzike na pristupačan, zabavan i edukativan način. Deca imaju priliku da steknu osnovno znanje o klasičnoj muzici, da se upoznaju sa poznatim kompozitorima i njihovim delima, kao i da otkriju širinu i dubinu muzičkih izraza. Ovako koncipirani festivali ne samo što mogu da podstaknu interesovanje dece za klasičnu muziku, već im takođe pružaju priliku da razviju slušalačke veštine, muzičku kreativnost i estetski doživljaj umetnosti. Pored toga, ovakvi događaji služe kao platforma za negovanje talenata među mladim muzičarima i kao prostor za izgradnju buduće publike klasične muzike. SimfoniFest Novi Sad ima potencijal da postane dragocen deo kulturne scene, inspirišući decu da istraže, vole i neguju klasičnu muziku kao deo svoje lične emotivne riznice.
Koliko je važno da deca imaju priliku da dožive klasičnu muziku uživo, kroz koncerte poput onih koje ćemo slušati na „SimfoniFestu“? Kako mislite da ovo iskustvo može obogatiti njihov odnos prema muzici i umetnosti uopšte?
– Imati priliku da dožive klasičnu muziku uživo kroz koncerte, poput onih koje će deca imati priliku da čuju na SimfoniFestu, predstavlja neprocenjivo iskustvo za razvoj njihovog odnosa prema muzici i umetnosti uopšte. Uživanje u klasičnoj muzici uživo ima moć da stimulira dečja čula, emocionalno ih angažuje i inspiriše na dublje razmišljanje o umetničkim izražajima. Prisustvovanje koncertima klasične muzike može deci pružiti jedinstvenu priliku da se povežu sa muzikom na nivou koji nije moguć kroz slušanje snimaka ili gledanje video zapisa. Uživo izvođenje muzike omogućava deci da osete energiju, strast i virtuoznost muzičara, da se urone u zvuke instrumenta i da se emotivno povežu sa muzičkim delom na poseban način.
Kroz ovaj festival, deca imaju priliku svakako i da izgrade svoje uzore. Ko su vama bili uzori dok ste bili na početku karijere, a ko su danas?
– Verujem da je imati uzore i mentore bitno za svakog umetnika ili muzičara. Oni nam pružaju smernice, podršku i inspiraciju dok se krećemo u svojim karijerama i pomažu nam da rastemo i razvijamo se kao umetnici. Neki od dirigenata koji su imali trajan uticaj na moj razvoj su Carlos Kleiber, Claudio Abbado i Leonard Bernstein.
Šta su vam neostvareni snovi i po čemu biste voleli da vas pamte?
– Voleo bih da osnažim druge. Nadam se da će moji doprinosi jednog dana nadahnuti druge da slede svoje strasti i naprave pozitivnu promjenu u svetu, a želeo bih da me pamte po negovanju značajnih veza između ljudi, kultura i ideja, promovisanju razumevanja i saradnje.
Bonus video: Svetska premijera u BGD filharmoniji