Apsolutno stojimo iza proglasa Asocijacije Nezavisna kulturna scena, čiji smo i mi član, ali hajde da budemo konstruktivni, kaže za Nova.rs rediteljka Dijana Milošević, osnivačica i umetnička direktorka DAH teatra, povodom protestnog skupa zakazanog za sutra u 12 časova, ispred Ministarstva kulture.
Povod za okupljanje je, kako su najavili iz Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije (ANKSS), što je Ministarstvo kulture objavilo, kršeći zakonski rok, rezultate konkursa kojima su „potvrdili potpuni izostanak brige, kompetencija i znanja o sektoru kulture, te potpune nespremnosti za dijalog sa umetnicima i kulturnim radnicima“, a koje navodno zastupaju. Zbog toga je ANKSS pozvao sve umetnike, kulturne radnike na protestni skup i otvoreni forum ispred Ministarstva kulture, da zajedno kao scena definišu naredne korake.
– Smatramo da je finansijaska podrška koja je dobijena na konkursu smešno mala, a slažemo se i da treba da se podržavaju nove, mlade produkcije. Što se tiče konkursa za plesnu scenu, nije podržan savremeni ples, i to je pogrešna kulturna politika, jer savremena umetnost po kojoj smo prepoznati i u svetu, treba i ovde da ima konkretnu podršku – priča Milošević.
Ona dodaje da su DAH teatru odobrena sredstva na ovom konkursu i da je to desetina od onog što im je potrebno.
– Ali, i to nam znači. Međutim, smatramo da bi trećina troškova trebalo da budu pokrivena od naših institucija, zato što mi stvarno značimo i u svetu i kod nas.
Dijana Milošević smatra da konkurs mora da se isprofiliše, da se zna koji deo podržava nezavisnu scenu, a koji institucije.
– Ovako smo svi u istom košu i to pravi totalni haos i podele koje su potpuno nepotrebne. Recimo, nema smisla da veliki festivali poput Bitefa, Bemusa, Sterijnog pozorja, koji su od nacionalnog značaja, dobijaju sredstva po konkursu. Oni zbog svog kvaliteta i dugotrajnosti treba po nekom automatizmu da budu podržani. Kao i neki drugi festivali koji to zaslužuju zbog svoje važnosti, na primer BFI koji dovodi svetska imena, zatim Kondenz festival, kao i naš „Umetnost i ljudska prava“. Drugim rečima, kategorija festivala mora posebno da se odvoji.
Takođe, predlaže rediteljka, kao što UBUS ima nagradu “Ohrabrenje” na Festivalu koreografskih minijatura, tako generalno treba da postoji podrška i ohrabrenje mladim umetnicima, inače će oni otići iz zemlje. A treba da postoji, dodaje, i kontinuirana podrška svima koji postoje već decenijama na ovoj sceni.
Umetnička direktorka DAH teatra, koji je na kulturnoj mapi sveta već 30 godina, ukazuje da bi trebalo da imamo mnogo transparentniju situaciju kada je reč o konkursu.
– Moraju unapred da se znaju članovi komisija. Ceo taj diskurs je po sistemu da bi se u tom slučaju pravio pritisak na njih. Pa neka izdrže taj pritisak, jer za to što su u komisijama dobijaju honorare. Mi moramo da znamo imenom i prezimenom ko su ti ljudi koji nam kroje kulturnu politiku i oni treba da snose deo odgovornosti za svoje odluke. I to, ko su oni, treba da se zna već na početku konkursa u svakoj kategoriji – naglašava Dijana Milošević.
Isto tako, kako kaže, mora da se vrati mogućnost da mogu da se obaraju odluke konkursa i da budu tuženi i članovi komsije i Ministarstvo kulture ukoliko se smatra da su doneli rešenja koja nisu po zakonu.
– Kao što je sada bilo da se mesec dana po isteku roka objave rezultati konkursa. Ali, kod nas je suviše autokratski sistem u svim oblastima društvenog života. Ljudi koji su na čelu Ministarstava kulture u svim njegovim segmentima moraju da budu permanentno otvoreni za dijalog, u komunikaciji sa nama akterima, ne samo nezavisne nego i institucionalne scene. Stvarno ne znam šta je Ministarstvo kulture uradilo sa ovim strašnim napadima na glumce, kako su ih zaštitili. Moramo da prestanemo da živimo u situaciji gde ljudi treba da smatraju aktom čiste hrabrosti ono šta misle.
DAH teatar se, ponavlja naša sagovornica, slaže sa iznetim stavovima u proglasu Asocijacije i biće prisutan u četvrtak na protestu.
– Međutim, imam primedbu i za nezavisnu scenu, tačnije za kritiku sa kojom je u javnost izašla Stanica – Servis za savremeni ples, takođe član ANKSS, u kojoj je apostrofirano da je sredstva sa savremene plesne dobio samo jedan privatni fakultet za diplomsku predstavu. A nije rečeno da je reč o Institutu za umetničku igru, prvoj i jedinoj visokoškolskoj ustanovi iz oblasti plesa kod nas, koja ima četiri smera, kao i osnovne, master i doktorske studije, čiji studenti čine bar 50 odsto aktera savremne plesne scene u Srbiji. Ne možemo da imamo tu vrstu narativa da je jedan privatni fakultet dobio sredstva jer je reč o te kako cenjenoj ustanovi iz oblasti plesa, i savremenog i klasičnog, i pedagogije i narodne igre. A u toj predstavi koja je dobila sredstva na konkursu, učestvuju i profesionalci i studenti – objašnjava Dijana, koja je i predavač na Institutu za umetničku igru.
Dijana Milošević, umetnica koja je među brojnim priznanjima nedavno dobila i Specijalnu nagradu Helen Vaz de Silva za rad sa DAH teatrom, koji godinama promoviše evropske vrednosti kao što su pravo na slobodu govora i mišljenja i ukazuje na moć javne reči, poručuje:
– Nama ne treba više podela ni na nezavisnoj sceni, ni između institucija. Treba da se naučimo da prestanemo sa prozivkama, da se ujedinjujemo oko konkretne situacije, kao što je ova, gde smatramo da su ti, ti i ti članovi, što se tiče zakona u odnosu na Ministarstvo kulture prevaziđeni, pogrešni, i da jednostavno budemo u zdravom, konstruktivnom dijalogu. Potrebno je da se podržavamo svi međusobno, jer činimo bogatstvo naše kulture.
Bonus video: Plesu u ritmu veštačke inteligencije