Premijerno izvođenje komada "Missa Supratext", kompozitorke Aleksandre Vrebalov, koji je upravo dobio 2024 Grawemeyer Music Prize, održaće se u petak, 22. decembra od 20 časova u Gradskoj koncertnoj dvorani u Novom Sadu.
Misa Supratekst (“Misa izvan reči”) ima šest povezanih stavova: Molitva / Asking / Kyrie, Slavlje / Celebration / Gloria, Verujem / Believing / Credo, Sve je sveto! / Holy All! /Sanctus, Prepuštanje / Surrendering / Agnus Dei, Sloboda / Freedom / Ite, Missa est.
– Ovo delo slavi život stvoren kreativnom silom van kulture, jezika ili religije. Reči u „Misi Supratekst“ su na izmišljenom jeziku koji je sredstvo da se ispolji glasi, odnosno da se duša izrazi kroz neverbalno. Ideja za delo, da slavi povezanost svega živog i neživog na nasoj planeti, bića i stvari – pojavila se u razgovorima sa osnivacem Kronos Kvarteta, violinistom Dejvidom Heringtonom 2015. godine. To je bilo vreme odlaska Kronosa u Kito, u Ekvadoru, koji nas je svojom geografskom specificnošću inspirisao na misli o čudesnim oblicima života na Zemlji, predvidivim, divnim zakonima koji vladaju našim postojanjem, o pouzdanosti ritmova prirodnih fenomena i o životu usred tog haotičnog obilja. Ta kreativna sila od koje zastaje dah stoji iza celokupnog života i ne obazire se na kulturu, jezik ili politiku. – objašnjava Aleksandra Vrebalov i dodaje:
– Ova Misa ima svoje neslavljene velikane: morska stvorenja, ruže, sve iz Kronosa, liniju ekvatora, svako zvono ikada načinjeno bilo gde, sve naše bake i sve pesnike ovog sveta. Govorni jezik koji razumemo korišćen je samo na jednom mestu u „Misi Supratekst“ – Sve je sveto (Holy All), gde se citira poema Urlik Alena Ginsberga.
Nastupiće ženski ansambl Novosadskog kamernog hora, kvartet Kamerata, Sonja Kalajić će svirati muzičku testeru, a dirigenti su Božidar Crnjanski i Ljiljana Stojmenović.
Bonus video: Aplauz za predstavu „Kao i sve slobodne djevojke“ Ateljea 212 u Berlinu