Foto: Filip Krainčanić / Nova.rs

"Dok su druga deca u Andaluziji želela da postanu Maradona i igrali fudbal na ulici, mi smo svirali gitaru svuda gde smo stigli, a upravo tu se nalazi baza čitavog flamenka", kaže Danijel Kasares, zvezda Gitar art festivala pred koncert večeras u 20 sati u Kombank dvorani.

Danijel Kasares (40), svetski čuveni izvođač i kompozitor „novog flamenka“ ispraćen je pre pet godina ovacijama sa koncerta u Domu sindikata u Beogradu. Dvorana je u međuvremenu renovirana, promenjeno joj je i ime, a Kasares se vraća kao zvezda Gitar art festivala, na isto mesto, ovaj put najavljen kao „novi kralj flamenka“. Ostavlja utisak skromnog i tihog čoveka, zaljubljenika u muziku, zahvaljuje se organizatorima što su ga ponovo pozvali na „jedan od najuticajnijih festivala gitare u svetu, zato što on umnogome promoviše emociju koju gitara prenosi“. Na sceni deluje znatno samouverenije.

– Gitara je upravo to – emocija, nezavisno od toga da li se radi o klasičnoj muzici ili flamenku. Gitara je instrument koji svima nama služi da prenesemo ljubav, i veoma sam zahvalan što ste me ponovo pozvali. Ovde sam već jednom, pre pet godina, imao šansu da predstavim svoju muziku i nadam se da ćete uživati večeras u koncertu, da će ovo biti jedno predivno putovanje, prepuno emocija i da ćete se prepustiti i plesati zajedno sa mnom – kazao je Kasares, pozivajući publiku na svoj nastup.

Kasaresova porodica se u Malagu doselila iz Karduza, odakle je i Pako de Lusija. Za razliku od svog najvećeg uzora („Niko nije tako veliki kao Pako!“), Kasares ne potiče iz muzičke porodice. Ali gitaru je otkrio i počeo da uči da svira još u najranijem detinjstvu, ugledajući se na velike majstore.

– Ja sam muzičar odrastao u Andaluziji i ubrajam se u istu grupu gitarista sa juga Španije koji su kao mali odrasli svirajući na ulici. Dok su druga deca u Andaluziji želela da postanu Maradona i igrala fudbal na ulici, mi smo svirali gitaru svuda gde smo stigli, a upravo tu se nalazi baza čitavog flamenka, jer se on ne sastoji samo iz gitare, nego iz plesa i pevanja – priča Kasares.

Danijel Kasares Foto: Filip Krainčanić / Nova.rs

„Novi kralj flamenka“ objašnjava da, pored sviranja, dobar koncertni gitarista mora da poznaje sve elemente od kojih je sastavljen flamenko.
– Morate da poznajete ples, da poznajete pevanje, jer bez toga flamenko ne može biti potpun. Sam Pako de Lusija rekao je da, da bi neko bio dobar koncertni gitarista, mora da poznaje i ples i pevanje mnogo bolje od samih plesača i pevača. Gitara se na kraju srodi sa celom tom odisejom, a ples i pevanje su dodatni „materijali“ bez kojih se u flamenku ne može – kaže Kasares.

Prvi nastup imao je sa 10 godina, i već u to vreme skrenuo je pažnju na sebe kao na izuzetno talentovanog umetnika instrumenta sa šest žica. Najmlađi je dobitnik prestižne nagrade za flamenko gitariste (Bordon Minero de la Union), a diplomirao na Višem muzičkom konzervatorijumu u Malagi. Prvi album objavio je sa 19 godina, nizali su se potom i ostali, među kojima i oni za velike svetske etikete poput „Univerzala“, bilo da je gostovao na njima ili su njegovi autorski.

Foto: Filip Krainčanić / Nova.rs

 

U filmu Karlosa Saure „Flamenko“ predstavljeno je 13 ritmova i načina izvođenja flamenka. Većina njih može se čuti i kod Kasaresa, a on ne beži ni od toga da, poput drugih autora i izvođača „novog flamenka“ unosi elemente klasike, džeza, drugih vrsta folkora ili južnoameričkih žanrova poput bosanove. U jednom intervjuu ispričao je i da je nakon saradnje sa Tokuinjom, brazilskim majstorom bosanove, shvatio da je pre svega potrebno usavršavati se u muzici svog kraja. Tada se, kaže, okrenuo dubljem istraživanju svih mogućnosti tradicionalnog flamenka. Godinama je pratio legendu španskog folka, Huanita Valderamu, navodeći da je od tog pevača, „enciklopedije flamenka“, mnogo šta naučio od njega „i o muzici i o životu“.

Kasares je svoj za sada poslednji album, nazvan „Magiterraneo“, objavio prošle godine za sopstvenu izdavačku kuću. Na konstataciju novinara pred večerašnji koncert da Mediteran i inače ima velikog uticaja na njega i njegovu muziku, Kasares se nadovezao rečima da su to pre svega more i svetlost.

– Živim u jednom selu u Malagi, pored mora, a more igra jako veliku ulogu u stvaranju naše muzike, pošto je flamenko takva vrsta muzike da ona prosto upija i prima u sebe sve druge uticaje, bez postavljanja bilo kakvih suvišnih pitanja. Flamenko ne pravi razliku, ta muzika spremna je da primi sve, jer ima svu širinu. Preko raznih morskih kultura ušlo je još i više uticaja različitih folklora u flamenko, a ljudi iz Andaluzije umeju da daju novu energiju. Svaki put kada se dogodi upliv neke nove muzike, andaluzijski muzičari i kompozitori ga uhvate pod svoje i puste ga u flamenko da se dalje razvija bez ikakvih granica, jer granica u flamenku nema. U Malagi ima jako mnogo mora, mnogo svetlosti, a jako malo tuge, upravo zbog toga što ima toliko svetlosti. To se jako ogleda u mojoj muzici i to je divno – zaključuje Kasares.

„Novi kralj flamenka“ nastupiće večeras sa petočlanim sastavom u kom su Manuel Peralta Flores (druga gitara, vokal), Serđo Aranda Santos (plesač), Fernando Klemente Lopez (violina), Migel Ortiz Ruvira (perkusije) i Johani Suarez Sotomajor (bas).