Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Američke vlasti našle su se pod žestokim optužbama da su Libanu vratile lažne, umesto originalne rimske artefakte.

Njujorške vlasti optužila je grupa vodećih akademika iz Francuske i Velike Britanije da su, u procesu repatrijacije umetnina, „podvalili“ Libanu.

Čak osam od devet mozaika, koje su američke vlasti u septembru vratile u ovu bliskoistočnu zemlju, nisu ono što izgledaju, tvrdi istoričarka umetnosti Đamila Felage s Univerziteta u Grenoblu, napominjući da je otkrila kako su falsifikatori kopirali dizajn s originalnih mozaika na arheološkim nalazištima ili u muzejima na Siciliji, u Tunisu, Alžiru i Turskoj.

– Osam od devet „vraćenih“ mozaika su lažni i relativno je lako otkriti to, jer su korišćeni modeli poznatih mozaika – odsečna je istoričarka umetnosti.

Foto: TANJUG/AP Photo/Gregorio Borgia

Kao primer navodi onaj diva, za koji veruje da je zasnovan na delu čuvenih mozaika u Vili Romana del Kazale na Siciliji, inače mestu koje je Unesko uvrstio na listu svetske baštine, preneo je „Obzerver„.

Takođe, mozaik Neptuna i Amfitrite, koji je vraćen Libanu, falsifikatori su napravili na osnovu mozaika, koji je davno pronađen u Alžiru, a čuva se u pariskom Luvru od sredine 19. veka. Od svih ostalih mozaika, vraćenih na Bliski istok, samo je jedan za koji je kao stvarna inspiracija poslužio jedan mozaik iz Libana. U pitanju je, kako navodi istoričarka umetnosti dobro poznati prikaz Bahusa, koji se čuva u Nacionalnom muzeju u Bejrutu.

Gostujući predavač na Univerzitetu u Kembridžu i vodeći stručnjak za nestale i kradene antikvitete Hristos Cirogijanis, istog je mišljenja. Smatra takođe da je ovo izuzetno neprijatno za kancelariju okružnog tužioca Menhetna, koja je 7. septembra pompezno najavila repatrijaciju antikviteta u Liban. Tad je saopšteno da je devet mozaika, koji su ušli u proces repatrijacije, bilo među desetinama bliskoistočnih i severnoafričkih antikviteta koje je „u Njujork doneo libanski trgovac antikvitetima“. Takođe i da je vrednost vraćenih artefakata devet miliona dolara, pisao je „Njujork tajms„, dodajući da je od 12 umetnina čak tri uzeto iz Metropoliten muzeja u Njujorku.

Prošle godine kancelarija okružnog tužioca izdala je jedinici za trgovinu antikvitetima nalog za hapšenje tog trgovca i stavljanje njegovog imena na Interpolovu poternicu.

– Čak i da niste stručnjak, ako stavite ovaj vraćeni pored autentičnog mozaika, vidite da su slični, ali da kvalitet nije tako dobar – izjavio je Cirogijanis, dodavši kako su falsifikatori napravili grešku kopirajući poznate mozaike, s obzirom da su ih turisti uveliko fotografisali, kao i da su te slike dostupne na internetu i u publikacijama.

– Cela ova stvar je potpuno luda. Vlasti stalno rade ovakve stvari, umesto da se konsultuju sa stručnjacima – kaže Cirogijanis, koji takođe predvodi istraživanje o ilegalnoj trgovini antikvitetima na Jonskom univerzitetu na Krfu. Tokom proteklih 17 godina, identifikovao je više od 1.700 opljačkanih predmeta, upozoravajući policiju i vlasti, i pomažući u repatrijaciji predmeta.

A čim je Đamila Felage videla fotografije mozaika u medijima i na internetu u septembru, učinilo joj se da većina njih „očigledno lažno“.

– Ali, nisam želela odmah da priznam to. Mislila sam da opsežna istraga, nalog za hapšenje, Interpolova poternica i proces repatrijacije znači da su svemu prethodile rigorozne naučne studije. Međutim, nastavila sam istraživanje, i vrlo brzo sam pronašla modele koje su falsifikatori koristili za pravljenje ovih vraćenih mozaika – kazala je istoričarka umetnosti s Univerziteta Grenobl.

Pre nego što su ga američke vlasti zaplenile 2021. godine, jedan od mozaika ponuđen je na prodaju 2018. u jednoj njujorškoj galeriji. Procenjena vrednost bila je nešto ispod 20.000 dolara, a Đamila Felage sumnja da se falsifikatorska radionica mozaika nalazila na Bliskom istoku, verovatno tokom sedamdesetih i osamdesetih.

Portparol njujorškog tužilaštva negirao je sve optužbe pripadnika akademske zajednice.

– Da bi ovi antikviteti bili vraćeni u domovinu, sud je morao da proceni naše dokaze. Uključivalo je to i veštačenje o njihovoj autentičnosti i značajne detalje o tome kako se njima ilegalno trgovalo. Sud je na osnovu dokaza, koje ove osobe nemaju, utvrdio da su delovi autentični.

Bonus video: Slika Paje Jovanovića u Londonu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar