Foto: EPA/KERIM OKTEN

Tri skulpture čuvenog umetnika koje su izlagane u galerijama širom sveta navodno su napravljene da izgledaju starije nego što jesu, tvrde izvori "Gardijana".

Istraživanje “Gardijana” otkrilo je da su tri skulpture Dejmijana Hersta, napravljene konzerviranjem životinja u formaldehidu, datirane od strane njegove kompanije u devedesetim, u stvari napravljene 2017. godine.

Trio radova, napravljenih konzerviranjem goluba, ajkule i dvoje teladi, u poslednjih nekoliko godina izlagan je u galerijama u Hong Kongu, Njujorku, Minhenu, Londonu i Oksfordu kao primeri radova iz njegovog perioda osvajanja “Tarnerove“ nagrade 90-ih.

Damien Hirst Foto:Charlie J Ercilla / Alamy / Alamy / Profimedia

Međutim, sva tri su napravljena od strane Herstovih zaposlenih u radionici u Dudbridžu, 2017. godine. Radovi su se prvi put pojavili na izložbi u galeriji „Gagosian“ u Hong Kongu iste godine. Izložba, „Vizuelna poslastica i prirodna istorija“, predstavljena je kao izložba umetnikovih radova „iz ranih do srednjih 90-ih godina“.

Među izloženim radovima bile su tri skulpture u formaldehidu koje nikada pre nisu bile viđene u javnosti. Tu su uključeni „Kain i Avelj“, iz 1994. godine, koji su činili blizanci teladi smešteni jedan pored drugog u belim kutijama, i „Golub“, iz 1999. godine, koji je prikazivao pticu sa raširenim krilima kao da leti, postavljenu u jednoj akrilnoj kutiji napunjenoj tečnošću.

Herst je trećem delu, ajkulu raskomadanu na tri dela, dao naslov „Myth Explored, Explained, Exploded, 1993-1999“. Ista ova skulptura je izložena u “Muzeju urbane i savremene umetnosti” u Minhenu.

Damien Hirst Foto:Charlie J Ercilla / Alamy / Alamy / Profimedia

“Gardijan” nije mogao da pronađe nikakav pomen o radovima koji su postojali u bilo kom obliku pre 2017. godine. Izvori upoznati sa sva tri dela rekli su da, suprotno utisku koji se stiče na osnovu datuma u njihovim naslovima, skulpture su bile starije od godinu dana kada su se prvi put pojavile u Hong Kongu.

„Golub, 1999“ navodno je prodat tokom ili posle izložbe u Hong Kongu. Međutim, telad i raskomadana ajkula pojavili su se u nekoliko javnih galerija i muzeja širom SAD-a i Evrope, između 2018. i 2024. Na svakoj izložbi, prikazani su pored datuma iz 90-ih.

Datumi pripisani umetničkim delima opšte su prihvaćeni kao godina kada su završena. Međutim, u odgovoru na pitanja „Gardijana“, Herstova kompanija “Science Ltd” je rekla da datum koji Dejmijan Herst dodeljuje svojim radovima u formaldehidu ne predstavlja datum njihovog nastanka.

Naveli su: „Radovi u formaldehidu su konceptualna umetnička dela i datum koji Dejmijan Herst dodeljuje njima je datum konceptualizacije dela. On je tokom godina bio jasan kada su ga pitali šta je važno u konceptualnoj umetnosti; nije važno fizičko stvaranje objekta ili obnova njegovih delova, već namera i ideja iza umetničkog dela.“

Herstovi advokati su kasnije pojasnili da, iako je korišćenje datuma konceptualizacije u naslovu bio „običan pristup“ za radove u formaldehidu, on ponekad koristi i datum kada su skulpture napravljene. „Datiranje umetničkih dela, posebno konceptualnih dela, nije kontrolisano bilo kojim standardom industrije“, dodali su, navodeći: „Umetnici su ovlašćeni da budu (i često jesu) nekonzistentni u datiranju svojih radova.“

Damien Hirst Foto:Elliott Franks / Eyevine / Profimedia

Međutim, ovaj pristup deluje u suprotnosti sa industrijskim normama u svetu umetnosti. “Gardijan” je konsultovao različite prodavce umetničkih dela, galeriste, akademike i aukcijske kuće, uključujući i neke koji su u prošlosti izlagali ili prodavali Herstova dela. Svi su rekli da datum koji je dodeljen savremenom umetničkom delu obično označava godinu kada je fizički stvoreno – a ne godinu kada je koncipirano.

Izložba u galeriji “Gagosian” u Hong Kongu gde su golub, raskomadana ajkula i blizanci teladi napravili svoj debi bila je korisna prilika za Hersta da pokaže svoja starija dela novom tržištu u istočnoj Aziji. U intervjuu za “South China Morning Post” koji je objavljen istovremeno sa izložbom 2017. godine, Herst je primetio: „Sada ih više volim nego kada sam ih napravio.“ U istom članku je primećeno da su neka od umetničkih dela „pokazivala znake starenja“.

To bi moglo biti u skladu sa sugestijom – koju je Herst porekao – da je postojao koordinisani napor njegove kompanije da skulpture izgledaju kao dela na kojima se vide godine habanja. Izvori su rekli da je “Science” naložio zaposlenima da veštački naprave od skulptura da izgledaju starije, čineći ih da izgledaju kao da su napravljene u 90-im.

Advokati Hersta priznali su da su njegova dela povremeno „izgledala starije ili oštećena“. Ali su rekli da su takvi koraci deo „umetničkog procesa“ i demantovali „svaku sugestiju da je zaposlenima u “Science” ikada bilo naređeno da ‘fizički postare’ umetnička dela kako bi lažno predstavili da su starija nego što zaista jesu“.

Bonus video: 75 godina Fakulteta dramskih umetnosti (FDU)

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar