Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy / Alamy / Profimedia, EPA-EFE/TYTUS ZMIEJEWSKI

Predstojeći 16. Beldocs festival (10-17. majs) donosi jedan od najintrigantnijih metafilmskih dokumentarnih osvrta iz prethodne godine, "Linč/Oz" (Lynch/Oz) autora Aleksandra O. Filipa. Ovaj dokumentarac istražuje zagonetnu simbiozu između najveće bajke američke pop kulture - filma "Čarobnjak iz Oza" (The Wizard of Oz) Viktora Fleminga i stvaralaštva najvećeg savremenog nadrealiste Dejvida Linča.

– Linč je uvek fascinantna tema za diskusiju i razmišljanje. Verovatno do pravog i potpunog zaključka nikada nećemo i ne možemo doći, ali je nepresušni izvor zabave i inspiracije to svejedno pokušati – rekao je selektor festivala Beldocs Igor Stanojević.

Teme, motivi i jezik „Čarobnjaka iz Oza“ uporno opsedaju Linčovu filmografiju. Uticaji su vidljivi od prvog filma „Abeceda“ (The Alphabet, 1968), pa do najnovije serije „Tvin Piks: Povratak“ (Twin Peaks: The Return, 2017). Sasvim je moguće da nijedan filmski stvaralac nije u toj meri svesno ili nesvesno crpeo inspiraciju iz jednog dela. Da li je Linč ostao zarobljen u zemlji Oz?

Dejvid Linc David Lynch
Dejvid Linč Foto:EPA-EFE/LUIGI MISTRULLI

Ako je tako, možemo li iznova čitati njegovo delo, i to otkrivajući puteve kojim se ono ukršta i komunicira sa Čarobnjakom iz Oza? Zauzvrat, da li „Bulevar zvezda“ (Mulholland Drive, 2001), „Hotel izgubljenih duša“ (Lost Highway, 1997) i „Čovek slon“ (The Elephant Man, 1980) sadrže mračnu stranu ogledala najvećeg dečjeg filmskog klasika? Uranjanjem u Linčov nadrealistički vizuelni jezik možemo pronaći ključ za razumevanje ove iskonske bajke, koja ima mnogo toga da kaže o američkim snovima, težnjama i strahovima.

Ispričan iz perspektiva savremenih filmski stvaralaca i teoretičara, Linč/Oz razjašnjava, pokazuje put, povezuje tačke i vodi nas iza čarobnjakove zavese, omogućavajući nam da ponovo doživimo i protumačimo ovu omiljenu bajku. I suprotno, novim čitanjem Linčovog simbolizma kroz prizmu njegovog najvećeg uticaja naziremo samu suštinu američkog sna.

Film je imao svetsku premijeru na filmskom festivalu „Tribeka“. Prikazan je i na festivalima Karlove Vari, Doslisboa, London, Solun, Fantastic Fest u Teksasu, Siđes, Sidnej i mnogim drugim.

Foto: Promo

Aleksandar O. Filip autor je dokumentarnih filmova „Doc of the Dead“ (2014), „78/52: Hitchcock’s Shower Scene“ (2017), „Memory: The Origins of Alien“ (2019), „Leap of Faith: William Friedkin on the Exorcist“ (2019) i „The Taking“ (2021). Osnivač je projekta „bioskopski eseji“, u okviru kog istražuje umetnost stvaranja filmova.

Beldocs, jedan od vodećih međunarodnih festivala dokumentarnog filma u ovom delu Evrope, održava se svake godine u maju u Beogradu. Osnovan 2008. godine, podeljen je u 12 programskih celina, organizuje preko 100 premijernih projekcija svake godine, tokom osam dana trajanja festivala, koji se prikazuju na više od sedam lokacija. Festival Beldocs dodeljuje šest nagrada u četiri takmičarska programa. Osim filmskih projekcija organizuje niz panela i Master Class predavanja, a u okviru Industry aktivnosti na radionicama, dodeljuju se novčane nagrade za razvoj budućih filmova. Svake godine okupi preko 150 međunarodnih stručnjaka u audio-vizuelnoj industriji, autora i producenata.

Bonus video: Otvaranje Beldoks festivala 2021.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar