U okviru 30. Festivala evropskog filma Palić, koji počinje 15. jula, biće predstavljene selekcije "Novi mađarski film" i "Severna Makedonija u fokusu", sa po šest ostvarenja iz obe zemlje, saopštili su organizatori.
U selekciji „Novi mađarski film“ biće predstavljeno šest ostvarenja – „Čiji sam ja pas?“ Roberta Lakatoša, „Unuk“ Krištofa Deaka, „Blokada“ Adama Tošera, „Sporedni likovi – fragmenti“ Arpada Sopsitsa, „Istočna rivijera“ Danijela Tisekera i Balaža Levaija i „Budi mi tata!“ Gabora Rohonjija.
U dokumentarnoj satiri Lakatoša „Čiji sam ja pas“ ideologije uzgoja pasa služe kao metafore čovekove društvene i nacionalne politike, dok „Unuk“ Krištofa Deaka prati smernog službenika Rudija koje se pretvara u drugu osobu, nakon što odluči da neće dozvoliti bezdušnim telefonskim prevarantima da maltretiraju njegovog dedu.
U filmu „Blokada“ Adama Tošera radnja je smeštena u 1990. godinu, kada se Jožef Antal, šest meseci nakon što je izabran za premijera, suočava s najtežim testom u životu – taksisti blokiraju celu zemlju u znak protesta zbog drastičnog poskupljenja benzina. Film prikazuje bitke i natezanja iza kulisa, kao i privatni život premijera koji se nosi sa krizom, boreći se za demokratiju.
Društvena drama „Sporedni likovi – fragmenti“ Arpada Sopsitsa prikazuje paralelno priče o tri porodice danas u ruralnoj Mađarskoj. Na ekranu se odvija život bogatog biznismena Arpada, njegove supruge Franciske i njihove ćerke Babite, fotografa Gabora i njegove devojke, keramičarke Edine, i zatvorskog sveštenika Tibora, čije su sudbine isprepletene – mnogi od njih žive ili su živeli u istom gradu, a njihovi životi su suštinski preokrenuti tajnama i zločinima koji se otkrivaju tokom filma.
Radnja filma „Istočna rivijera“ Danijela Tisekera i Balaža Levaija smeštena je u Mađarsku sredinom osamdesetih godina prošlog veka. Đuri Maurer, vispreni automehaničar, ima rešenje za sve: svi velikani dovoze mu svoje automobile. Đuri za nekoliko dana treba da ode odmor na francuskoj rivijeri sa porodicom, ali to biva otežano sa jednim pasošem manjka. Iznenada, Đuri dobija ideju: porodica pozajmljuje luksuzni automobil koji je u garaži ostavio imigrant iz Mađarske. Sa zapadnonemačkim automobilom i pasošem, porodica preuzima ulogu turista koji su došli da uživaju u luksuzu na Balatonu. Međutim, ne znaju da time ulaze usred nečije špijunske igre.
„Budi mi tata!“ Gabora Rohonjija storija je o ponovnom susretu oca i njegovog deteta – sada tinejdžera – i pokušaju da se izgradi međusobno poverenje kroz pričanje priča pred spavanje.
Filmovi iz ove selekcije moći će da se pogledaju od 16. do 21. jula, s početkom od 19 sati u bioskopu Eurocinema.
U selekciji „Severna Makedonija u fokusu“ na programu je, takođe, šest filmova: „Čisto ljudski“ Igora Ivanova, „Najnesrećniji čovek na svetu“ Teone Strugar Mitevske, „Iscelitelj“ Gjorčeta Stavreskog, „Mimi“ Darijana Pejovskog, „Snežana na kraju mora umreti“ Kristijana Risteskog i „Sestre“ Dine Dume.
Film „Čisto ljudski“ Igora Ivanova prikazuje šest karaktera u šest isprepletenih sekvenci. Ova dramska priča prikazuje očajne osobe koje pokušavaju da prežive, u potrazi za ljubavlju ili iskupljenjem, dok ostvarenje „Najnesrećniji čovek na svetu“ Teone Strugar Mitevske prati Asju, 40-godišnju slobodnu ženu koja živi u Sarajevu. Kako bi upoznala nove ljude, subotu provodi na događaju za brza upoznavanja. I upoznaje se sa Zoranom, 43-godišnjim bankarom, ali on ne traži ljubav već oprost…
U „Iscelitelju“ Gjorčeta Stavreskog, slabo plaćeni mehaničar daje ocu tortu napravljenu od ukradene marihuane kako bi mu ublažio bolove od raka, ali ga sateruju u ćošak kriminalci koji traže svoju drogu i radoznale komšije koje žele recept za „lekovitu“ tortu, a „Mimi“ Darijana Pejovskog prati istoimenu glavnu protagonistkinju koja je ostavila majku i mračnu tajnu u svom selu da bi došla u prestonicu na postdiplomske studije. Upoznaje Saru, bivšu manekenku, a sada mladu majku sa bogatim mužem koji je zlostavlja. Dok Mimi radi noćima u kiosku svog starog strica i povremeno izlazi sa mušterijama u prolazu, postaje jasno da ona ne žudi za Sarinim mužem, već za majčinstvom. Niz sve žešćih sudara između Sare i njenog muža, kojima Mimi svedoči, dovodi ovaj psihološki triler do dramatičnog klimaksa.
U ostvarenju „Sestre“, tinejdžerke Maja i Jana su nerazdvojne i sve rade zajedno. Svojeglava Jana obično vodi, a Maja je sledi. Jedne noći na zabavi uhvatili su Elenu, najpopularniju devojku u školi, kako na video snimku vodi ljubav sa Majinom dugotrajnom simpatijom. Jana ubeđuje Maju da objavi video i kada postane viralan, Elenin život biva uništen.
Filmovi iz ove selekcije moći će da se pogledaju u bioskopu Eurocinema, od 17 sati u periodu od 16. do 21. jula, kada se i završava Festival evropskog filma Palić.
Bonus video: Zelenović – Kako je Palićki festival opstao 30 godina