Brus Li Foto: Warner Bros / Concord Production / AFP / Profimedia

Iako je smrt Brusa Lija bila neosporno tragična, postoji uteha u neverovatnoj količini uspeha koji je postigao u svom kratkom životu.

Prošlo je 50 godina otkako je Brus Li postao globalna ikona, nakon što je tragično poginuo neposredno pre izlaska filma vanvremenskog borilačkog filma “U zmajevom gnezdu” (Enter the Dragon). Kao što naslov filma sugeriše, ovo je trebalo da bude samo početak u Holivudu za maga borilačkih veština koji je naelektrisao publiku svojom jedinstvenom mešavinom brzine, moći, gracioznosti i harizme. A onda je otišao, piše „BiBiSi“.

Li nije doživeo da vidi globalni uspeh za koji je toliko naporno radio da bi ga postigao, umro je u Hong Kongu sa samo 32 godine 20. jula 1973. “U zmajevom gnezdu”, koji je postao glavni film pokojne ikone, objavljen je u SAD manje od mesec dana kasnije, 19. avgusta 1973.

Scena iz filma U zmajevom gnezdu Foto:The Hollywood Archive / Hollywood Archive / Profimedia

Radnja se vrti oko Lija koji se infiltrira na smrtonosni turnir u borilačkim veštinama koji se koristi kao paravan za prikrivanje trgovine drogom i prostitucije. Pogodno, ovo omogućava heroju da pokaže svoje veštine na račun nekoliko loših momaka – a Li je čvrsto u svom elementu. Afirmisani američki glumac Džon Sakson (Roper), koji se bavio borilačkim veštinama, pruža mu pomoć, kao i američki majstor borilačkih veština Džim Keli (Vilijams), koji se bavio glumom. Ši Kien je nezaboravan kao Han, zločinački mozak u ovom ostvarenju.

Film je izdržao test vremena u pravom smislu tog pojma, a 2004. godine uvršten je u Nacionalnu filmsku biblioteku „kulturno značajnih” filmova Kongresne biblioteke SAD. Ali tokom produkcije, “U zmajevom gnezdu” je imao puno problema. Prva ko-produkcija kineske filmske kompanije (Golden Harvest/Concord) i holivudskog studija (Warner Brothers), bila je opterećena jezičkim barijerama, problemima sa scenarijem i najmanje jednom fizičkom konfrontacijom u kojoj je učestvovala njena zvezda.

A budžet je bio znatno manji od uobičajenih 850.000 dolara, tvrdi pridruženi producent Andre Morgan. „Ceo budžet je bio 450.000 dolara“, rekao je za “BibiSi”. „Zapamtite, čuli ste to od nekoga ko je bio tamo. Ja sam pripremio budžet, ja sam potpisao budžet.“ Bez obzira na to, profit je bio astronomski, a “U zmajevom gnezdu” je navodno zaradio 100 miliona dolara širom sveta nakon prvog izdanja.

Morgan je radio na kineskoj strani produkcije. Imao je samo 20 godina kada je počelo glavno fotografisanje i proslavio je svoj 21. rođendan u kultnoj dvorani sa ogledalima koja je napravljena posebno za vrhunac duela između Lijevog lika i zlog Hana. On je rekao da je Li lično imao status zvezde za razliku od skoro bilo koga drugog. Kada je Brus bio prisutan, niko drugi nije bio važan. Stiv Mekvin je bio isti“, kaže on. Zaista, Mekvin je bio Lijev blizak prijatelj i učenik, koji je pre nego što je sam postigao veliki uspeh, držao časove borilačkih veština mnoštvu poznatih ličnosti.

Scena iz filma U zmajevom gnezdu Foto:kpa Publicity / United Archives / Profimedia

Li, koji je rođen u San Francisku 1940. godine, je svoje formativne godine proveo u Hong Kongu. Po povratku u SAD 1959. pohađao je Univerzitet u Vašingtonu gde je studirao filozofiju. Ubrzo nakon toga, Li je zasnovao porodicu i na kraju je otišao u Kaliforniju da ozbiljno nastavi svoju filmsku karijeru.

Ali imao je jednu veliku prepreku: bio je Kinez. Bez obzira na njegove zapanjujuće borilačke veštine i iskustvo kao dete glumca u filmskoj industriji u Hong Kongu, najveći moćnici Holivuda nisu bili voljni da rizikuju značajnu investiciju u glavnog čoveka sa kineskim akcentom. Napravili su veliku grešku.

Razočaran nedostatkom napretka nakon decenije u SAD, Li se vratio u Hong Kong 1971. godine i postao izuzetno uspešan zahvaljujući glavnim ulogama u tri borilačka filma: “Veliki gazda”, “Zmajeva šaka” i “Na zmajevom putu”, od kojih je potonji takođe napisao i režirao. Svi jeftino napravljeni po američkim standardima, bili su rekordno gledani u Aziji. Ta vest je stigla do Holivuda i oni su dotrčali. “U zmajevom gnezdu” je rođen.

Brus Li
Brus Li; Foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

U konačnoj analizi, film je akcioni borilački, a scene borbe su ono zbog čega ste tu. Ne gledate “U zmajevom gnezdu” zbog glume, režije ili priče. U stvari, scenario Majkla Alina bio je neoprostivi primer filma o Džejmsu Bondu “Dr No”, zajedno sa herojem regrutovanim od strane britanske obaveštajne službe, misterioznim ostrvom i zlikovcem sa smrtonosnom metalnom rukom.

Ali uprkos svim nedostacima, “U zmajevom gnezdu” ostaje najuticajniji film o borilačkim veštinama ikada snimljen.

Kao majstor borilačkih veština, Li je bio godinama ispred svog vremena. Iako je poštovao tradicionalne stilove borbe kao što su kung fu, karate i džudo, odbijao je da bude vezan samim stilom. Zaista, sistem koji je Li osmislio, Jeet Kune Do, je skup principa dizajniranih da rade posebno za pojedinca. Uzmite ono što je korisno i učinite to svojim. Ovo su bile „mešovite borilačke veštine“ mnogo pre nego što je taj termin postao deo borbeno-sportskog govora.

Život je imitirao umetnost na snimanju filma “U zmajevom gnezdu”. Uz mnoštvo statista na filmu – od kojih su mnogi bili članovi trijadskih bandi sa sedištem u Hong Kongu, sa iskustvom u borilačkim veštinama i uličnim borbama – Li je predstavljao primamljivu metu za susret iz stvarnog života.

Ako bi neko mogao da pobedi akcionu zvezdu broj jedan u Hong Kongu, onda bi slava i bogatstvo bili njihovi. Jednog dana, priseća se Morgan, Li se umorio od zadirkivanja od strane jednog člana koji je uporno nazivao borilačkog majstora prevarantom. Problem je morao da se reši borbom i Li nije gubio vreme.

Scena iz filma U zmajevom gnezdu Foto:CONCORD-WB – Album / Album / Profimedia

„Mogao je da ubije to dete. Ali nije, samo ga je ponizio“, kaže Morgan, koji je iz prve ruke video incident. „Bilo je gotovo za manje vremena nego što mi je trebalo da vam kažem šta se dogodilo.”

Efikasnost se, međutim, ne prodaje. Za “U zmajevom gnezdu”, Li je napravio neke od najsofisticiranijih i fizički najzahtevnijih koreografija borbe ikada snimljenih na filmu. Pored borbe prsa u prsa, Lijeva upotreba tradicionalnog oružja je očaravajuća.

„Brus je gurao sebe do kraja – do tačke iscrpljenosti, do tačke dehidracije, mentalne iscrpljenosti, fizičke iscrpljenosti – ali to je bilo u granicama njegove tolerancije. On je tačno znao šta radi“, rekao je Morgan.

Zvanični uzrok smrti Brusa Lija je bio prilično sumnjiv. Kontroverze su se nadvile nad Lijevom smrću od tada i ona ostaje tema o kojoj se raspravlja pola veka kasnije. Drugi razlozi koji su navedeni za njegovu smrt kreću se od smešnih do racionalnijih objašnjenja kao što je rekreativna upotreba droga, toplotni udar, epilepsija i insuficijencija nadbubrežne žlezde. Niko nikada neće znati sa sigurnošću.

Scena iz filma U zmajevom gnezdu Foto:kpa Publicity / United Archives / Profimedia

Lijevo telo je prevezeno u Sijetl na sahranu samo nekoliko dana pre nego što je “U zmajevom gnezdu” premijerno prikazanu Los Anđelesu. Premijera je trebalo da bude veličanstvena prilika, ali je bila u senci tuge. „Nije bilo trijumfa, tek smo ga sahranili“, rekao je Morgan pre nego što je nakratko zastao. „Samo su prodali karte i pustili sve da uđu.”

Li je iza sebe ostavio ženu i dvoje male dece. Njegov nedovršeni film “Igra smrti”, objavljen je posthumno 1978. godine, ali se uglavnom sastojao od novih snimaka sa glumcima koji su zamenjivali Lija, i predstavljao je samo mali deo genijalnosti stvarnog pokojnog majstora.

Pionir čitavog filmskog žanra, široko priznat kao najveći borilački majstor 20. veka, zvezda najomiljenijeg filma o borilačkim veštinama svih vremena. Iako je smrt Brusa Lija bila neosporno tragična, postoji uteha u neverovatnoj količini uspeha koji je postigao u svom kratkom životu.

Bonus video: Ekipa filma Čuvari formule na crvenom tepihu filmskog festivala u Sarajevu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar