Čuveni slikar Klod Mone ne bi bio toliko čuven, kao ni njegovi "Lokvanji", da nije bilo brata Leonea, otkriva izložba u Muzeju Luksemburga u Parizu posvećena starijem bratu slavnog umetnika.
Nedavno je otkriveno da ne samo da je bio ključna osoba za Klodov komercijalni uspeh, već je Leon stvorio boje po kojima je rodonačelnik impresionizma poznat.
– Njegov bogati stariji brat ga je izdržavao u momentima kada nije imao novca, ni klijente. Gladovao je. Ali, i više od toga. Živopisna paleta po kojoj je Mone bio poznat, potiče od sintetičkih boja za tekstil koje je Leon stvarao u francuskom gradu Ruanu, koji je bio inspiracija za neke od najpoznatijih Klodovih slika – rekla je za „AP“ Geraldine Lefebvre, kustoskinja izložbe „Leon Mone. Umetnikov brat i kolekcionar“.
Postavka je nastala kao plod njenog višegodišnjeg istraživanja. Lefebvre je posetila Moneove praunuke s kojima je proučavala porodične albume. Kustoskinja je pronašla zaboravljen portret Leona koji je naslikao Klod, a koji nikada nije ranije izlagan. Delo datira iz 1874. godine i prikazuje Leona u crnom odelu, strogog izraza lica i crvenih obraza.
Ova izložba, kako piše „AP“, baca novo svetlo na odnos između braće Mone, demantujući uvreženo mišljenje da nisu bili bliski.
– Istoričari su smatrali da se nisu dobro slagali, niti bili povezani, jer nisu imali zajedničke slike, kao ni pisma. Međutim, sada otkrivamo da su tokom celog života bili neverovatno bliski. Istina je da nema nikakvih tragova o njihovom odnosu, ali smatram da je uzrok tome bila svađa koja se dogodila 1900-ih – kazala je Lefebvre dodajući:
– Moguće da se Leon rešio tragova, a možda je to ipak bio Klod. Možda je u pitanju bila ljubomora. Nikada nećemo saznati. To ostaje misterija. Ono što se za sada zna je da je Leon upoznavao Kloda sa drugim umetnicima, davao mu novac i bio njegov mecena.
Kustoskinja otkriva da je Leon kupovao bratovljeve slike na aukciji po visokim cenama kako bi mu povećao reputaciju.
– Budući da su braća delila prezime, činilo se da Klod Mone sam sebi otkupljuje slike, ali zapravo je to bio Leon. Njemu ova izložba sada poklanja pažnju jer je bio nevidljiva figura. Sad možemo sagledati širu sliku i mrežu porodice Mone u kojoj je Leon bio ključ – ocenila je profesorka Frances Fowle sa Univerziteta u Edinburgu.
Istakla je da je Leonov uticaj išao dalje od Kloda jer je finansijski podržavao i druge impresioniste poput Kamija Pisara, Ogista Renoara i Alfreda Sislija. Klod Mone je pratio svog brata u Ruan, gde je naslikao svoje remek-delo katedrale, a radio je i u njegovoj radionici kao asistent za boje, što je bio ključni trenutak, ne samo u njegovom životu, nego verovatno za nastanak impresionizma kakvog poznajemo.
Leon je stvarao sintetičke boje s kojima prirodni pigmenti nisu mogli da se takmiče. Jedan od ranijih primera upotrebe Leonovih boja može da se vidi na izložbi. U pitanju je slika iz 1860. godine, kada Mone još uvek nije bio poznat, a koja prikazuje njegovu buduću suprugu Kamilu u haljini zelene boje koja do tada nije bila viđena.
Francuske novine su osmislile izraz „Moneova zelena“, a drugi novinari su se u početku tome rugali. Međutim, braća su se ipak poslednja smejala, smatra kustoskinja.
– Mone je osnovao „impresionizam”, izraz skovan od naziva njegove slike „Impression, Sunrise“ iz 1872. godine i postao jedan od najznačajnijih slikara svih vremena. U vrhuncu impresionizma, čak 80 posto svih radova slavnih impresionista, naslikano je Leonovim bojama. Ko zna koliki je tačno Leonov uticaj na celokupan pokret i mnoge umetnike u to vreme, ali sada sa sigurnošću znamo da je bilo izvanredno – zaključuje Geraldine Lefebvre.
Izložba „Leon Mone. Umetnikov brat i kolekcionar“ trajeće do 16. jula u Muzeju Luksemburga u Parizu.
Bonus video: Priča o Urošu Prediću velikom srpskom slikaru