Nekoliko mojih prijatelja su otišli kao medicinski radnici u Nemačku, a neki se spremaju. Krenuli smo u istraživanje, intervjue i došli do vrlo kvalitetnih materijala koje smo pretočili u predstavu, kaže reditelj predstave „Dr Auslender“ (Made for Germany)
„Hoću da odem u penziju dok sam živa“. Ovu rečenicu izgovorila je na premijeri komada „Dr Auslender“ (Made for Germany) u okviru 56. Bitefa glumica Dragana Varagić. Nakon tih reči u amfiteatru Instituta za anatomiju Medicinskog fakulteta, u kojoj će i večeras, treći put zaredom biti izvedena predstava, usledio je smeh i gromoglasan aplauz. Bila je ovo samo jedna od replika nad kojom ćemo se smejati i plakati. Naša sudbina. A, predstava u režiji Bojana Đorđeva, i koprodukciji Bitefa i Jugoslovenskog dramskog pozorišta, prava bitefovska…
Sumirajući za „Nova“ utiske nakon premijere – „Dr Auslender“ (Made for Germany) na Bitefu Bojan Đorđev ističe da je ovaj festival za svakoga u pozorišnom svetu „velika referenca“ i dodaje:
– Od fakulteta sam redovno pratio festival i učestvovao u takmičarskom programu. Ovo je prvi put da sam radio za Bitef koprodukciju po narudžbini.
Komad tematizuje iskustvo ekonomskih migracija a kao glavni akteri pojavljuju se medicinski radnici, koji bez obzira na stepen obrazovanja i godine života, uče jezik i sele se u Nemačku.
„Ove migracije su utemeljene u sadašnjem trenutku, one su tačke iz kojih se posmatraju i druge ekonomske migracije“, kratak je sinopis komada, a o tome kako je nastao Đorđev priča:
– Ova tema je svuda oko nas. Nekoliko mojih prijatelja su otišli kao medicinski radnici u Nemačku, a neki se spremaju i uče nemački jezik. Tako se ta priča sama nametnula i rešio sam da je malo oslušnem i uradim sa timom koji čine Tanja Šljivar, Mina Milošević, Luka Jovanov. Krenuli smo u istraživanje, intervjue i došli do vrlo kvalitetnih materijala koje smo pretočili u predstavu. Radili smo intervjue sa 13 sagovornika, medicinskih radnika, različitih specijalizacija i nivoa stručne spreme, od doktora do negovateljice, od kojih je većina otišla u Nemačku tokom pandemije. Radujem se što neki od njih prisustvuju izvođenju komada u Beogradu.
U dupke punom amfitetatru Instituta za anatomiju Medicinskog fakulteta ove istinite priče su dočarali glumci Dragana Varagić, Olivera Guconić, Željko Maksimović i Aleksandar Đinđić. A ova Bitefovska predstava u koprodukciji sa Jugoslovenskim dramskim pozorištem, nagrađena je iskrenim aplauzom.
Bol, odluka, sistem, rastanak, put, rad, predrasude, poštovanje, uslovi rada, slobodno vreme, zaljubljivanje, nostalgija, politika, povratak da ili ne, neke su od tema koje otvara predstava. A upitan šta je za njega najbolnije u ovoj priči, reditelj kaže:
– Sve je turbulentno i neverovatno strašno, i lokalno i globalno. Posebno mi je bilo zanimljivo što sam uspeo da se ohladim i distanciram u momentu kada je svet stao na nekoliko trenutaka, u prvih nekoliko nedelja lokdauna. Tada sam video da je čak i stanje nepomeranja privilegija. Jer, sve vreme postoje ljudi koji ne mogu da stanu, a to su ti esencijalni radnici, među kojima su medicinski, neophodni tokom pandemije kada su bili i desetkovani. Ovo je, na neki način, omaž njima.
Na pitanje zašto su se odlučili za ovaj prostor, Đorđev odgovara:
– Bitef je poznat po tome što istražuje neobične prostore u kojima se dešava pozorište i meni je to kao reditelju i umetniku veoma važno. Želeli smo da to uradimo u amfiteatru koji je blizak pozorišnom gledalištu a zanimljivo je što je reč o Institutu za anatomiju jer je to ono što se prvo uči na medicini. Meni i Siniši Iliću, likovnom umetniku koji je radio scenski dizajn, uvek je izazov da osvojimo neke prostore i otkrijemo zakonitosti šta u njima funkcioniše i vidimo šta možemo od pozorišta, medicinski rečeno, da transplantujemo.
Zanimljivo je i to da je Medicinski fakultet, kako objašnjava naš sagovornik, rado ustupio amfiteatar Instituta za anatomiju.
– Kada smo Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa i ja pregovarali sa dekanatom Medicinskog fakulteta, transparentno smo rekli o čemu se radi. Shvatili smo da su oni više svesni od nas šta se dešava u svetu zdravstva i potpuno su nam izašli u susret – kaže Đorđev, koji o glumcima iz predstave ima samo reči hvale:
– Sa Željkom Maksimovićem i Aleksandrom Đinđićem sam već radio, i radovao sam se što se ukazala prilika da ponovo sarađujemo. Oliveru sam gledao u predstavi Olge Dimitrijević „Radio Šabac“, bila je fenomenalna i jedva sam čekao da je angažujem. A sa Draganom Varagić se godinama dogovaram da nešto zajedno uradimo i ovo je bio i pravi trenutak i materijal da to ostvarimo jer ona je emigrantkinja. Godinama je bila u Kanadi i okolnosti pod kojima je otišla su priča za neku drugu predstavu.
„Dr Auslender“ (Made for Germany) na 56. Bitefu ima ukupno tri izvođenja, od kojih je poslednje večeras. Šta posle, pitali smo Bojana Đorđeva?
– I mi o tome razmišljamo. Videćemo da li ćemo nastaviti da je izvodimo u amfiteatru Medicinskog fakulteta ili u nekom od pozorišta koja su koproducenti. Ali, pravili smo je za putovanja i tako da može da se igra bilo gde, da je prilagodimo svakom prostoru. Komad ima prijemčivost koja može da funkcioniše u raznim sredinama.
Bonus video: Bitef polifonija