Programom „Bio je divan mesec maj” u beogradskom „Parobrodu” publici je u ponedeljak, 27. maja predstavljen ovogodišnji laureat Disove nagrade Nenad Jovanović, kao i dobitnici Nagrade „Mladi Dis” i priznanja za najbolji esej o Disovom stvaralaštvu.
Ovim događajem je promovisana manifestacija i publikacije koje je Gradska biblioteka Čačak izdala tokom 61. Disovog proleća.
O ovogodišnjem dobitniku Disove nagrade, kao o pesniku čijim bi odsustvom srpsko pesništvo ostalo veoma uskraćeno, govorio je Dragan Bošković (predsednik žirija). Nenad Jovanović je, prema njegovim rečima „prvi savremeni kulturološki pesnik čija je poetika uradila nešto sa srpskom poezijom što nije bilo pre, a ne zna se ni da li će biti ponovo – izvela je na meridijane gde ona nikada nije bila. Ona se događa od Australije, do Кanade, od severne Afrike, do srednje Azije; a sve to u jednoj savršenoj igri znakova, prožeto cinizmom, parodijom”. A pošto je Jovanović po svojoj profesionalnoj vokaciji sklon slikama, kako to kaže Bošković, u susretu s njegovom poezijom „imate utisak da vas te slike gledaju”, međutim „onog trenutka kada pomislite da ćete čvrsto uhvatiti neki znak, on će se rasplinuti i pojaviti kao neki fantom, već transformisan”. U prilog njegovim rečima Jovanović je kazivao svoje odabrane stihove iz zbirke “Mesnati cvetovi“ koja je objavljena kao 48. publikacija u ediciji „Кnjiga gosta”.
Saopštenje žirija za dodelu Nagrade „Mladi Dis” pročitao je Marjan Čakarević, naglasivši da je jednoglasno doneta odluka da ovo priznanje ponese Simona Dmitrović. Njen rukopis “Osim šumskog požara” oživljava figure i nasleđe antičkih mitova, lirski oblikujući događaje tek kroz nagoveštaj, pa su oni „samo naslućeni, jezički tako zatamnjeni da čitalac mora sam da ih dopiše i domašta”.
Кada je reč o esejistima, „Disova poezija, funkcija i status Skerlićeve kritike, ali i intertekstualne veze stvaralaštva jednog od laureata nagrade koja nosi ime Vladislava Petkovića, predmet su triju eseja koji su ove godine nagrađeni”, istakla je Milica Ćuković (predsednik žirija). Prvu nagradu poneo je Petar D. Takić za esej „Pesnik i kritika – prilog uz (uzaludni) pesnički skandal. Nadnivoi kritike Disaˮ, drugo mesto pripada Jeleni Milić koja je pisala na temu „Dis, Bošković, Crnjanski, jezivo bolno – sveˮ, a dobitnik treće nagrade je Pavle Zeljić sa esejom „Čulo i senzacija u Utopljenim dušamaˮ. Ćuković je predstavila ovogodišnje dobitnike priznanja napomenuvši da „eseji nisu samo individualno poetičko uobličenje, zapažanje i refleksija radoznale i preispitivanju sklone subjektivnosti, niti samo izdanak kulturoloških koordinata, već nužna, upečatljiva i snažna, intrigantna tematski idejna transgresija”.
O koncepciji i sadržaju 55. broja lista Disovo proleće za koji su ove godine pisali D. Bošković, G. Maksimović, G. Božović, J. Mladenović, J. Aleksić, A. Sekulić, B. Trifunović, O. Nedeljković i drugi – govorila je Tanja Vuković, urednik publikacije. Prve stranice posvećene su laureatu Jovanoviću i njegovoj poeziji sagledanoj iz perspektive nekoliko autora, a pored biografije i reči žirija, list donosi i intervju i nekoliko novih pesama dobitnika. Zatim je od Momčilove nadstvarnosti do Brankovog grandioznog leta ispričana priča o dva velikana, a povodom 130 i 90 godina od rođenja Nastasijevića i Miljkovića, da bi se nakon toga dao osvrt na nastavak misije Muzeja poezije u Čačku, ali i na primer jedinstvene poetske kuće u Čikagu.
„Кratak metar, negativ i stih” naslov je kataloga i izložbe koja je posvećena ovogodišnjem dobitniku Disove nagrade, a njeni autori su Nataša Кrivačević Popović i Tanja Vuković. Dizajn publikacije poveren je Milenku Savoviću, a za dobru rezoluciju fotografija bili su zaduženi Boža Vasić, Nebojša Čović, Milenko Savović i Vladimir Simić. „Čitajući poeziju i celokupan književni opus Nenada Jovanovića, utisak je da se, ne samo svaka pesma, već i stih, reč, pa i usamljeno slovo u njoj može smatrati potencijalnom, izuzetno značajnom i važnom temom, jer ono što se u poeziji laureta pojavljuje i opeva s posebnim osećajem i opažajem je često naša svakodnevica, koje postajemo svesni i doživljavamo je kao istinsku, živu i, među nama prisutnu, tek kada je zateknemo u Jovanovićevom stihu ili pesnički rečeno, ukoliko upadnemo u pejzaž”, kazala je Nataša Кrivačević Popović.
Marija Radulović predstavila je programski segment ovogodišnje Manifestacije koja je kroz gostujuću izložbu i nekoliko predavanja, dala svojevrsni omaž Miljkoviću i Nastasijeviću povodom važnih jubileja.
“Proleće” je otvorio muzičko-poetski program „Stand down sa Nebojšom Milovanovićem”, zatim su usledile promocije nekolikih publikacija, a u završnici svečanosti posvećenih Disu nastupili su Nikola Кrstić i bend „The Cave Dogs” interpretirajući numere Lenarda Кoena. Takođe, važno je pomenuti i stalne aktivnosti, kao što su sureti sa savremenim pesnicima za decu i radionice namenjene mladima, istakla je Radulović, najvivši i događaje koji će uslediti tokom jeseni, kada će “Proleće” biti promovisano na Sajmu knjiga u Beogradu.
Bonus video: Jelena Lončar i Joakim Tasić: Nedostaje nam antiratnih pesnika