Komična opera jednočinka "Dve glave i devojka" Isidore Žebeljan, prva je i jedina srpska opera koja je na svetskoj premijeri u inostranstvu izvedena na srpskom jeziku. Ovaj istorijski uspeh ostvaren je 2012. godine u Sijeni. Govoreći druge večeri Festivala "Isidora Žebeljan" u Kragujevcu, nakon projekcija ovog izvođenja, protagonisti su istakli da je svetskoj premijeri prisustvovala i holandska kraljica Beatriks, koja je nakon toga čestitala srpskoj umetnici.
Na okruglom stolu na festivalu u Kragujevcu posvećenom Isidori Žebeljan govorili su umetnici koji su pre nepunu deceniju na sceni realizovali i premijerno izveli njenu operu „Dve glave i devojka“ pred svetskom publikom na značajnom muzičkom festivalu Settimana musicale senese u Italiji. Opera je posle premijere u Sijeni dobila izuzetne kritike u vodećim italijanskim i švajcarskim medijima, a kasnije je ovo značajno umetničko delo videla i publika u Srbiji i Crnoj Gori.
Aneta Ilić, istaknuta vokalna umetnica i redovni profesor na Katedri za solo pevanje Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, Isidorina prijateljica još iz studentskih dana, u operi igra glavnu ulogu. Ona se za Nova.rs prisetila premijere u Sijeni i velikog uspeha koji je doživeo ceo umetnički tim.
„Svi smo bili zaljubljeni u taj poduhvat, u Isidorinu muziku, u režiju, kostime, celu priču. Bili smo zaista opčinjeni, tako da u toj atmosferi, u prelepom ambijentu srednjevekovne Sijene, nismo ni osetili napor svih priprema za tako zahtevan projekat. Sećam se da kod Isidore nije bilo treme zbog velike premijere, nijednog trenutka nije sumnjala, bila je prilično sigurna u sve nas. Na ogroman uspeh koji smo doživeli odreagovala je potpuno prirodno, jer je i po svojoj prirodi bila jako skromna. Na kraju smo se, naravno, svi zajedno radovali što smo timskim radom postigli neverovatan rezltat“, rekla je Aneta Ilić i istakla da su joj pred očima još uvek „žive slike cele atmosfere, kao da je juče bilo“.
Ona se ujedno zahvalila i organizatorima festivala u Kragujevcu, što su posle skoro 10 godina od premijere u Sijeni oživeli trenutak velike slave srpke umetičke muzike i podsetili na ugled i slavu koju je Isidora Žebeljan (1967-2020) imala u celom svetu.
Isidora je volela da upozna senzibilitet saradnika
Isidora Žebeljan je veliki uspeh kompozicija i autorskih projekata koje je doživela ostvarila zahvaljujući i saradnicima koje je pažljivo birala, smatra sopran Aneta Ilić.
Ona kaže da je Isidora volela da upozna senzibilitet svakog svog saradnika i da je to dubinsko upoznavanje činilo delo kompletnim.
„Isidora je uvek birala sa kim će da radi i u tom radu smo mnogo naučili jedni od drugih. Ja sam od nje naučila rad na novim bojama, suštinu muzike i emociju koju muzika donosi. Njena muzika je bila vrlo zahtevna i ritmički i intonativno, ali to poznavanje senzibiliteta je sve olakšalo. Iako je bila zahtevna, uvek se sa velikim poštovanjem odnosila prema umetnicima i ljudima koji izvode njenu mutiku, umela je da nam objasni koje su njene ideje i šta želi. Uz sve to, kao prijatelj je bila predivna osobe, puna topline. Njen odlazak sam shvatila kao lični gubitak“, iskrena je bila Aneta Ilić.
Ona očekuje i nada se da će tek u godinama koje dolaze, neki mladi izvođači, sa podjednakom radošću otkrivati Isidorine kompozicije i posvećivati se njima.
O operi “Dve glave i devojka“ na okruglom stolu organizovanom u okviru festivala, održanom od 15. do 17. juna u Kragujevcu, osim Anete Ilić govorili i reditelj Boris Liješević, bariton Vasa Stajkić, dirigent Premil Petrović, a moderator je bio Borislav Čičovački (oboa), Isidorin životni i profesionalni partner, koji je napisao i libreto za operu.
Organizatori Festivala „Isidora Žebeljan“ su drugo veče ove umetničke manifestacije smestili su u izložbeni prostor legata srpskog vajara i akademika Nikole Koke Jankovića. Muzička omladina Kragujevca, pripremajući se za festival, došla je do saznanja da je akademik Koka Janković bio veliki poštovalac Isidorine muzike, pa su na ovaj način simbolično povezali dvoje akademika koji su se međusobno poznavali.