Genealoška kompanija "Ancestry" objavila je da je američka kantautorka i pevačica Tejlor Svift u srodstvu sa Emili Dikinson, jednom od najvećih pesnikinja svih vremena. Prema njihovim istraživanjima, one potiču od engleskog imigranta iz 17. veka, koji je bio rani doseljenik u Vindzor u Konektikatu.
Obožavaoci pop pevačice su Tejlor i ranije povezivali sa Emili Dikinson jer je njen deveti studijski album „Evermore“ inspirisan pesnikinjom iz 19. veka. Naime, Svift je razgovarala o omotu rekavši da je imala ideju o „devojci koja šeta šumom u spavaćici 1830. godine“, što je godina rođenja Emili Dikinson.
Pevačica je najavila izdavanje svog devetog studijskog albuma „Evermore“ 10. decembra 2020, a čuvena pesnikinja rođena je 10. decembra 1830. godine.
Portparol genealoške kompanije „Ancestry“ je rekao da su koristili svoju „ogromnu kolekciju onlajn zapisa da otkriju porodičnu vezu između Tejlor Svift i Emili Dikinson.“
– Izvanredna veza između njih je samo jedan primer neverovatnih stvari koje možete otkriti kada istražujete svoju prošlost. Čak i ako je ne znamo, naša prošlost može uticati na našu sadašnjost. Kako je zabavno videti sve neverovatne sličnosti između njih dve – rekla je Dženifer Atli, direktorka istraživanja kompanije „Ancestry“.
Vest da su Tejlor Svift i Emili Dikinson u srodstvu čini se posebno blagovremena, s obzirom da se poslednji album pop pevačice – koji bi trebalo da izađe u aprilu – zove „The Tortured Poets Department“. Neke teorije obožavatelja čak sugerišu da je predloženi datum objavljivanja njenog albuma, 19. april, referenca na delo Emili Dikinson označeno kao pesma 419, takođe poznata kao „We Grow Accustomed to the Dark“, piše „BBC Culture“.
Teorije na stranu, Tejlor Svift ju je konkretno pomenula kada je primala nagradu za tekstopisca-umetnika decenije od Međunarodnog udruženja pisaca pesama Nešvil 2022. godine, rekavši:
– Ako moji tekstovi zvuče kao pismo koje je napisala prabaka Emili Dikinson dok je šila čipkastu zavesu, to sam onda ja koja piše ispovednički!
Kult Emili Dikinson stvorio se oko veoma precizne slike, one koja nam mnogo govori o tome kako gledamo na pesnike. Sastavljen od najneobičnijih detalja njene biografije prikazuje pesnikinje sklonosti da se oblači u belo, njene nevoljnosti da napusti svoju spavaću sobu, njene navike da se obraća posetiocima kroz vrata, a ne licem u lice.
Čini se da je to zavladalo skoro čim su njene pesme našle svoju publiku. Iako je Dikinsonova napisala skoro 1.800 pesama, samo 10 ih je štampano tokom njenog života. Značajna publikacija došla je tek nakon njene smrti, u 55. godini, kada je njen rad odmah privukao vatrenu grupu obožavatelja. Žene čitaoci su bile posebno posvećene i počele su hodočašće u dom Dikinsonovih u Masačusetsu, koji je sada muzej. Od tada, ideja da je takve pesme mogla da napiše povučena pesnikinja u samoći, pokazala se neodoljivom – posebno za tadašnje generacije tinejdžera. Dikinson je postala „svetica zaštitnik stidljivih osoba“. Međutim, to je samo deo priče, a film Terensa Dejvisa iz 2017. „Tiha strast“ bio je samo jedan u nizu kreativnih projekata koji žele da pokažu druge strane Emili Dikinson.
– Učili su nas da je ona povučena usedelica koja je živela sa svojom porodicom, obučena u belo, samo pisala u svojoj sobi po ceo dan – priseća se umetnica Rozana Bruno svog srednjoškolskog upoznavanja sa pesnikinjom 1980-ih.
Čak i tada, Brunova je osećala da pesnikinja sudbina nije baš u skladu sa njenim pesmama:
– Činilo se tako neskladnim sa onim što je pisala. Da li ste ikada čuli Helen Miren kako čita „Divlje noći“!? Zaista morate ponovo razmisliti o Dikinsonovoj kao povučenoj usidelici nakon tog izvođenja!
Rozana je autorka grafičkog romana „The Slanted Life of Emily Dickinson“ koji nudi spekulativne poglede na sadržaje na društvenim mrežama o Emili Dikinson. Dikinson, zvezda društvenih medija, možda je stvar satire, ali kao mlada žena, pesnikinja je zaista bila društveno aktivna. Čak i kasnije u životu, održavala je i stvarala nova prijateljstva kroz svoju prepisku, od kojih su neka bila izložena u Njujorku na izložbi Morgan biblioteke 2017.
Kustoskinja Kerolin Vega je dugogodišnji obožavalac Emili Dikinson.
– Iako je tačno da se povukla iz društva, istina je i da je bila duboko povezana sa svojim ljudima preko porodice, prijateljstava, književnih mentora i urednika. Takođe je mnogo čitala i bila svesna političke realnosti, uključujući ratove u Americi, koji su se odvijali oko nje. Nije tačno da je živela u vakuumu – kaže Vega dodajući da je slala stotine pesama grupi pažljivo odabranih prijatelja i urednika:
– Nije bila stidljiva ili suzdržana u tome da sa njima podeli svoj rad.
Pol Heterington, stručnjak za Emili Dikinson i profesor književnosti, ističe da joj je boravak u udobnom domu njenog oca dao dozvolu, u čvrstom patrijarhalnom društvu, „da otvoreno govori o ljubavi, želji i raznim idejama odanosti na način koji nije zastupao nijedan drugi pisac iz 19. veka”:
– Ona je na ovaj način možda prvi istinski moderni pesnik na engleskom jeziku.
Poput Brunove i Vege, Aterton je bila rani „fan“ poezije Emili Dikinson:
– Ona je bila moja poster devojka. Čak bih išla u školu obučena u belo sa nameštenom kosom kao pesnikinja. Dikinsonova je bila žestoki posmatrač – tako sam se i ja osećala kao tinejdžer. Bavila se temama koje se tiču važnosti sebe, kao i bola i patnje, ljubavi i smrti, što je sve od suštinskog značaja za moje iskustvo odrastanja. Ta zaljubljenost nije splasnula sa odraslošću… U tome se ne razlikuje mnogo od veze današnjih tinejdžerki i Tejlor Svift.
Pomenuti film „Divlje noći“ iz 2018. prikazao je pesnikinju kao strastvenog buntovnika.
– Film istražuje značajne veze koje je Emili stvarala i održavala tokom svog života. Uvek je bila prikazana kao usamljenica koja nikada nije izašla iz svoje sobe, ali je u stvari imala ljubavne i druge odnose – kaže rediteljka Madelin Olnek.
Iako su sva ova otkrića o njenom životu i navodnim precima uzbudljiva, ona su i podsetnik da se držimo onoga što je Dikinsonova ostavila iza sebe: njenih reči. A, one se možda najbolje mogu sažeti citatom koji Vega voli da izdvoji iz pisama Emili Dikinson:
„Ako se fizički osećam kao da mi je skinut skalp, znam da je to poezija“.
Bonus video: Novi dan – Fenomen Tejlor Svift – u čemu je magija?