Od trenutka kada je virus uspeo da zatvori sve institucije kulture na planeti i zaustavi umetnike, ideje i projekte, pratili smo ljubomorno kako se neki ministri kulture u Evropi, svetu i naročito u regionu bore za finansijsku podršku svojim institucijama i umetnicima. Nije u pitanju samo finansijska nego pravna i organizacijska podrška u ovakvim okolnostima i pre svega odnos sa javnošću u kome jedan ozbiljan ministar kulture može da amortizuje mnogo problema, rekla je danas direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung na konferenciji za novinare na kojoj je najavila ne samo program predstojećeg 17. Beogradskog festivala igre, već i neke ekskluzive 18. izdanja za 2021. godinu.
Ovim rečima Jung se osvrnula na svoju polemiku sa ministrom kulture Vladanom Vukosavljevićem o kojoj smo pisali prethodnih dana, naglasivši da ona nije imala veze sa finansijama.
Imamo sjajan program zato će biti festivala
Direktorka Beogradskog festivala igre priznala je da ni u jednom trenutku nije pomislila na novo otkazivanje manifestacije koja je prvobitno bio planirana za mart i april.
– Bilo je i ranije mnogo problema koji su lagano mogli da unište neke događaje koje beogradska publika pamti. Nismo dozvolili povredama, tehničkim i finansijskim problemima, vulkanskoj prašini, izgubljenim kamionima ili otkazanim letovima da nas zaustave. Sada imamo pandemiju i ozbiljne finansijske probleme. S druge strane, postoji sasvim dovoljno razloga da ostanemo na nogama. Rekonstruisali smo program i svaki nastup dogovarali po nekoliko puta. Svaka avio karta doživela je bar desetak verzija i sve što smo u raspored unosili uveče, do jutra često više nije važilo. Za učesnike smo dužni da obezbedimo duplo testiranje, dok smo nekima uspeli da pomognemo da izbegnu karantin po povratku iz Srbije, ali nismo sigurni da ovo što imamo danas kao situaciju, biti isto sutra ili za 10 dana – iskrena je bila Jung i dodala da su se odlučili za održavanje festivala jer „imaju sjajan program zbog koga se vredi vratiti u pozorište“.
Predstave kompanija Ervea Kubija (Kan) 15. septembra, Olivijea Diboa (Pariz) 26. septembra, Silvije Gribaudi (Venecija) 27. septembra i Alesandra Šjaroni (Ankona) 30. septembra biće igrane u Madlenianumu umesto u Ateljeu 212, kako je ranije planirano.
– Atelje smo morali da preskočimo u septembarskom terminu, jer nam ova sala ne garantuje dovoljan kapacitet i bezbednost za publiku. Sve kupljene i protokolarne ulaznice važe, samo da se ne zaluta. Pratite naziv predstave ili trupe na ulaznicama, samo je to tačno – kazala je Jung.
Program počinje 11. septembra nastupom madridske trupe „La Veronal“ sa predstavom mladog koreografa Markosa Mora, koji prema rečima Aje Jung, nije mogao da veruje da će sticajem novih okolnosti otvoriti Beogradski festival igre.
– Oni su apsolutni rekorderi u broju otkazanih letova i još uvek tražimo karte za ovu upornu trupu. Posle njih stiže Kompanija Ervea Kubija, inteligentni, fleksibilni, brzi umetnici predvođeni farmaceutom koji je postao svetski priznati umetnik. Zatim „Un Poyo Rojo“ iz Buenos Airesa, sjajna grupa umetnika koji su srećom već stigli do Pariza tako da sigurno dolaze kod nas. Sledi belgijska trupa „Voetvolk“ sa naslovom predstave koji je postao tihi podslogan ubica „Biće sve gore i gore i gore, prijatelju“, zatim nastup Baleta iz Rijeke, trupe koja je tokom leta umesto da pusti igrače da uživaju po okolnim plažama, realizovala dve zahtevne premijere. Videćemo i solo Olivijea Diboa, nastupiće i Sanja Ninković kako bi nastavila tradiciju učešća domaćih umetnika iz zemlje i inostranstva na BFI, ali i dve italijanske trupe koje čekaju odluku svoje Vlade o ukidanju karantina – najavila je direktorka Beogradskog festivala igre i dodala da će publika sve predstave moći da prati uživo i besplatno putem „Fejsbuka“.
U drugom delu festivala, od 2. do 8. novembra, nastupiće Kompanija 111 iz Tuluza, Kompanija Drezden Frankfurt, čiji je nastup više puta pomeran, jer igrači ne smeju još uvek da vežbaju u grupi.
Organizatori očekuju i trupu Lije Rodrigeš iz Brazila, ako uspe da stigne prethodno do Madrida, zatim Kompaniju Inbal Pinto iz Izraela, zemlje koja ima najstrože protokole u vezi pandemije, Balet džez Montrael koji je morao da rekonstruiše čitavu turneju i pre Beograda bi trebalo da gostuje u Parizu i na kraju zvezde Njujork siti baleta koji je u ovom trenutku praktično raspušten.
– Oni odolevaju vetrovima i nadamo se da ćemo uspeti da ih dovedemo dve ili tri nedelje ranije da ovde vežbaju i da zatvore naš festival – rekla je Aja Jung podsetivši da je trebalo upravo oni da nastupe kao uvod u ovogodišnji Beogradski festival igre i da su stigli do Budimpešte kada su morali da se vrate svojim kućama pre obustave letova zbog pandemije.
Finansije i „kovid fri“ Madlenianum
Aja Jung je skrenula pažnju da su tokom juna i jula obradili na stotine zahteva za povraćaj novca za kupljene ulaznice, a sada te iste karte ne mogu da prodaju zbog ograničenja broja prisutnih u salama.
– Neka pozorišta su bila vrlo brza u proračunu koliko mesta mogu da nam daju. Tu pre svega mislim na Madlenianum i Beogradsko dramsko pozorište. U Srpskom narodnom pozorištu sa male scene sa oko 400 mesta prelazimo na veliku sa 1.100 sedišta. U Madlenijanumu očekujemo oko 300 mesta. To pozorište ima široka sedišta tako da neće ići dva pa dva, nego dva pa jedno sedište kako bi bila postignuta potrebna distanca. Madlenianum je jedno od najbezbednijih mesta za gledanje predstava u ovom trenutku i naša je želja da što više predstava premestimo u septembru u Madlenianum kako bi ohrabrili publiku. To pozorište se tokom celog leta pripremalo za otvaranje, što nije slučaj sa ostalim teatrima – istakla je Aja Jung i nazvala Madlenianum „kovid fri“ pozorištem sa savršenom ventilacijom, filterima, prečišćivačima vazduha i mogućnošću da stalno dezinfikuje svoje prostore.
Jung je pomenula i da su neki sponzori odustali od podrške festivalu, podsetila da je Grad Beograd tokom vanrednog stanja ukinuo ovogodišnje konkurse za sufinansiranje projekata u kulturi, dok su od Ministarstva kulture dobili za festival samo 1.100.000 dinara.
– To je otprilike 10 puta manje u odnosu na to šta su prethodne komisije i prethodni ministri smatrali da je potrebno za organizaciju svetske manifestacije. Smatram da možemo odgovorno da rekonstruišemo program. Gubici jesu ogromni i videćemo kako ćemo to preživeti – rekla je direktorka Beogradskog festivala igre.
Papajoanu otvara 18. Beogradski festival igre
Aja Jung je rekla da je gotov program za 18. Beogradski festival igre sledeće godine.
Festival će, kako je rekla, otvoriti nova predstava grčkog koreografa Dionisisa Papajoanua, laureata nagrade „Jovan Ćirilov – za korak dalje“, koja će u produkciji „Onazis fondacije“ imati premijeru u Beogradu, a na zatvaranju nastupiće srpskoj publici takođe dobro poznat Akram Kan.
Pored trupa Jakopa Alboma (Amsterdam), Džejsona Smita (Njujork), Šaja Kublera (Vankuver) i „Bodytraffic“ (Los Anđeles), čiji je ovogodišnji nastup odložen za 2021, Beograd će ponovo ugostiti i belgijsku trupu „Peeping Tom“ iz Brisela.
Konferenciji za medije prisustvovao je i ambasador Belgije u Srbiji Adam Kun koji je zahvalio Aji Jung na hrabrosti i odlučnosti da organizuje festival u teškim uslovima i naglasio da se kultura mora zaštititi.
– Kao društvo i pojedinci odgovorni smo da brinemo o zdravlju, ali i da očuvamo svoje poslove. U Belgiji 80.000 ljudi živi od aktivnosti u kulturi i njihov život je ugrožen. Moramo da zaštitimo kulturu u ovom vremenu. Kultura doprinosi našem mentalnom zdravlju i predstavlja svu lepotu. Primer za to jeste i Beogradski festival igre – istakao je Kun.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare