Kada su Ahmet Erdegan, direktor "Atlantik rekordsa" i Jan Vener, osnivač časopisa "Rolingstoun", osnovali 1983. godine Rokenrol hol slavnih ideja im je bila da tom institucijom odaju počast istaknutim muzičarima i njihovim dostignućima kroz istoriju. No, decenijama već, ispostavlja se da Rokenrol hol slavnih baš i "ne ljubi" žene.
Kada je 1986. održana prva ceremonija u novoosnovanom Rokenrol holu slavnih, sa sedištem u Klivlendu, u američkoj državi Ohajo, u Dvorani slavnih svoje mesto našli su sve sami muškarci: Elvis Prisli, Džejms Braun, Litl Ričard, Badi Holi, Rej Čarls, Fets Domino, Čak Beri, Sem Kuk, „Everli braders“ i Džeri Li Luis. Od žena ni traga ni glasa. Kao da ih kroz istoriju popularne muzike nije ni bilo.
Ista stvar nastavlja se od te 1986. godine. Od svih imena koja su do sada ušla u prestižnu klivlendsku dvoranu samo osam odsto su žene, pokazalo je nedavno istraživanje američkog nacionalnog radija NPR.
Da stvari budu još gore, čak 22 muškaraca su po dva puta ušla u Kuću slavnih rokenrola, kako kao deo grupa, tako i za svoje solo zasluge, a jedna jedina žena – Stivi Niks zaslužila je tu počast tek 2019. godine kada je, posle rada sa grupom „Flitvud Mek“ prepoznata i zbog svoje impresivne solo karijere.
I uprkos stalnom ukazivanju na nepravdu i diskriminaciju spram žena u muzičkoj industriji i neprestanu borbu za rodnu ravnopravnost, opet su za ovogodišnji ulazak u Dvoranu slavnih rokenrola žene u manjini. Od 16 nominovanih, za koji se glasa do kraja aprila, a rezultati će biti poznati u maju, samo sedam muzičkih imena žene.
Podsetimo, da bi neko mogao da bude uopšte uzet u obzir da postane kandidat za Rokenrol hol slavnih neophodno je da bude ispunjen jedan uslov – da prođe 25 godina od objavljivanja muzičkog debija. A brojne dame su taj uslov odavno ispunile, a do sada nisu ni razmatrane da „krase“ prestižnu instituciju.
Evo deset slavnih žena koje do sada nisu završile u Kući slavnih u Klivlendu, Ohaju:
Tina Tarner
Iako je uvršćena u Dvoranu slavnih rokenrola kao deo dua „Ajk i Tina Tarner“ još 1991, već 23 godine Rokenrol hol slavnih oglušuje se o mogućnost da kandiduje jednu od najpoznatijih pevačica za svoju „počasnu stanovnicu“. Tarnerova, koja je objavila deset studijskih albuma u solo karijeri, od čega prvi „Tina Turns The Country On!“ 1974, tek je sada nominovana kao solo izvođač za Rokenrol hol slavnih. A uspevši da se otrese supruga Ajka koji ju je, ne samo kontrolisao, već bio i nasilan prema njoj, Tarnerova je odavno postala simbol žene koja je uspela da se izdigne i napravi još veće podvige i to u, za šoubiznis „standarde“, poodmaklim godinama (četrdesetim). Među te podvige ubrajaju se ogromni tiraži (jedna je od najprodavanijih umetnica svih vremena, sa multiplatinastim albumima), 12 Gremi od ukupno 160 nagrada koje je dobila tokom karijere, hitovi kakvi su „What’s Love Got to Do with It“, „Private Dancer“, „We Don’t Need Another Hero“, „Golden Eye“ …
Doli Parton
Zapanjuje podatak da jedna od najplodnijih muzičkih kantautorki ikad, koja je svoj debi album „Hello, I’m Dolly“ objavila još 1967. godine, do sada nije uvršćena u klivlendsku dvoranu. A Doli Parton je „institucija“ američke muzike. Dama iz Tenesija, koja je nedavno napunila 75 godina, napisala je tokom karijere neverovatnih 3.000 kompozicija. Objavila je i 47 albuma pod svojim imenom. A njen opus je odavno prevazišao kantri žanr, za koji se i danas, sasvim pogrešno, isključivo vezuje. Možda je najočitiji primer za to njena kompozicija „I Will Always Love You“. Kada je 1992. godine ovu numeru obradila Vitni Hjuston za potrebe saundtreka za film „Telohranitelj“ Dolina pesma postala je najprodavaniji singl jedne umetnice u istoriji. Jedna je Doli – tako najčešće pišu o kantautorki svetski mediji. Ali, do Klivlenda te reči još uvek nisu „doputovale“.
Dajana Ros
Iako je američka pevačica uvršćena u Rokenrol hol slavnih kao deo ženskog sastava „Suprims“, jednog od najpoznatijih brendova „Motauna“, Dajana Ros je solo karijeru započela daleke 1970. godine sa albumom koji je naslovila po svome imenu – „Diana Ross“. Snimila je 24 studijska albuma, nekoliko saundtrek ploča i kompilacija. Čak je ušla i u Ginisovu knjigu rekorda kao jedina dama koja je u SAD i Velikoj Britaniji imala više uspeha od bilo koje druge žene na top listama. A neke od pesama koje je otpevala tokom bogate karijere, poput „I’m Coming Out“, „Ain’t No Mountain High Enough“ ili „Upside Down“ možda su i pamtljivije od numera „Suprimsa“, koliko god ovaj detroitski sastav pomerio granice i probio rasne barijere u muzici. A o njenom uticaju na generacije i generacije pevačica izlišno je govoriti…
Šer
„Boginja popa“ – tako je već decenijama „nadimak“ pevačice Šer. Muzička umetnica je u karijeri prodala više od stotinu miliona albuma, čime je u odabranom društvu retkih kojima je to pošlo za rukom kroz istoriju popularne muzike. Ako se za nekoga može reći da je probio mnoge barijere u industriji kojom i danas, a kamoli kada je počinjala, dominiraju muškarci, onda je to Šer. Gotovo šest decenija je na sceni, a popularnost je stekla kao deo folk-rok dua „Soni i Šer“ 1965. godine kada je objavljen njihov hit singl „I Got You Babe“. Iste te godine izašao je njihov zajednički album „Look at Us“ ali i pevačicin debi album, koji je producirao njen muzički partner i suprug Soni Bono „All I Really Want to Do“. I Šer je osvajala Gremi, Bilbord, Emi nagrade, Oskara, Kenedi priznanje… A niti je priznata od strane prestižne muzičke dvorane kao deo dua „Soni i Šer“, niti za svoju solo karijeru.
Čaka Kan
Više od pet decenija Čaka Kan prisutna je na muzičkoj sceni. Karijeru je počela kao deo grupe „Rufus“, sa kojom je objavila dva albuma koja su dostigla platinaste tiraže. I još tada je dobila nadimak „kraljica fanka“. Još od 1999. godine sastav „Rufus“ ispunio je uslov da bude nominovan za Rokenrol hol slavnih. I to se prvi put desilo tek 2012. godine. Ali, nisu prošli glasanje. Kao ni 2018, ni godinu dana kasnije, ali i prošle, 2020. Prvi solo album „Chaka“ američka pevačica objavila je još 1978. godine. Međutim, za svoje solo domete, za koje je ovenčana sa deset Gremi nagrada, dama koja je prodala više od 70 miliona albuma i prva R&B pevačica sa ogromnim hitom koji je uveličan rep deonicom (u pitanju je obrada Prinsove pesme „I Feel For You“) takođe do sada, do ove godine, nikada nije uzimana u obzir za Dvoranu slavnih.
Kejt Buš
Više od 35 godina traje karijera autorke deset albuma i jedna od najuspešnijih solo izvođačica u istoriji muzike u Velikoj Britaniji, Kejt Buš. A čitavih 18 godina Dvorana slavnih zaobilazi je u „širokom luku“. Tek je prvi put nominovana 2018. godine, ali nije joj se dalo. Sada je po drugi put nominovana. A reč je o jednoj od najautentičnijih i najosobenijih pojava savremene muzike. I kantautorki koja je sa samo 19 godina postala prva žena čija je kompozicija „Wuthering Heights“ provela četiri nedelje na prvom mestu britanske liste singlova. Od tada, tri od deset studijskih izdanja bili su na vrhu ostrvske liste albuma, a šest singlova bili su među prvih deset. Nominovana je za Gremi tri puta, a laureat je Brit i Ajvor Novelo priznanja, kao i titule britanske kraljice Elizabete Druge.
Grupa „The Go-Go’s“
Američka ženska nju-vejv petorka, koju je predvodila pevačica Belinda Karlajl, osnovana je 1978. godine. Iznikle iz losanđeleske pank zajednice album prvenac „Beauty and the Beat“ objavile su 1981. godine. I tada su se upisale u istoriju, postavši prvi ženski bend koji je imao debi na prvom mestu američke liste albuma. I to ploču na kojoj su se našle pesme koje su same komponovale, snimile i izvele. Singlovi skinuti sa te ploče takođe su bili među prvih 20 na listi najprodavanijih singlova. A taj album, kako je svojevremeno naveo sajt „AllMusic“, jedan je od „kamena temeljaca američkog nju-vejva“. I dok je prošle godine prikazan dokumentarac o istorijatu i značaju ovog ženskog benda, tek su sada, prvi put, uzete u obzir za Dvoranu slavnih rokenrola.
Eni Lenoks
„Sve oči bile su uprte u Eni Lenoks, čiji je moćni, androgini izgled prkosio muškim urokljivim pogledima“, ovim rečima opisao je pojavu kratko podšišane pevačice narandžaste kose u video spotu za pesmu „Sweet Dreams“ BBC. I taj hit „Juritmiksa“, koji je potpisala sa partnerom Dejvom Stjuartom, jedan je u nizu ovog britanskog dua tokom osamdesetih godina prošlog veka. No, Eni Lenoks i Dejv Stjuart kao „Juritmiks“ nisu uopšte razmatrani za „stanovnike“ Rokenrol hola slavnih. Isti je scenario i kada je u pitanju solo karijera britanske pevačice. Lenoksova je prvi solo album „Diva“ objavila 1992. godine, i važi za jedan je od najprepoznatljivijih vokala muzičkoj istoriji. Do sada je trebalo da bude uvrštena u Dvoranu slavnih dva puta, ali za to, još uvek, nema ni nagoveštaja.
Karen Karpenter
Kada je magazin „Rolingstoun“ pravio listu 100 najboljih vokala svih vremena, mesto na njoj zavredela je Karen Karpenter. Poznata je bila po ogromnom vokalnom rasponu, i gotovo anđeoskom glasu, a ujedno bila je i bubnjarka. Sa bratom Ričardom osnovala je duo „Karpenters“, čiji je debi „Ticket to Ride“ objavljen 1969. godine. Kada su Pola Makartnija jednom upitali ko je najbolja pevačica svih vremena, iz topa je odgovorio: Karen Karpenter. Kada je jednom prilikom pravljena lista najboljih bubnjara svih vremena, Karpenterova je bila tik iza bubnjara „Led cepelina“ Džona Bonama. Iako je preminula 1983. kada je imala samo 32 godine Karen Karpenter bila je inspiracija nebrojenim kolegama, muškim, ženskim… No, čak ni posthumno nije „zaslužila“ svoje mesto u Dvorani slavnih.
Sastav „The B-52′s“
Ako je po nečemu prepoznatljiv sastav „The B-52′s“ to je po dve dame koje su uvek bile u prvom planu – Sindi Vilson i Kejt Pirson. Tako različite, kako po vokalima, tako i po izgledu, a tako upečatljive. Da nije bilo ove dve dame sastav iz Džordžije svakako se ne bi smatrao jedinstvenom kombinacijom nju-vejva, plesne i surf muzike i kemp estetike. A grupa, koju su često opisivali kao „broj jedan parti bend na svetu“, to ne bi bila bez neverovatne energije Vilsonove i Pirsonove. Kao što se bez ove dve dame ne bi mogli ni zamisliti hitovi: „Rock Lobster“, „Love Shack“, „Roam“, „Private Idaho“, „Meet the Flintstones“ … Debi album, nazvan po imenu benda „The B-52′s“ izašao je još 1979, čime su odavno stekli „pravo“ da budu nominovani za Rokenrol hol slavnih, ali to još uvek nije na vidiku…
I ova lista mogla bi da bude daleko duža, s obzirom da bi na njoj trebalo da se nađu i Grejs Džons, Sindi Loper, Bjork, Tori Ejmos, Karli Sajmon, Šeril Krou, Alanis Moriset… Među nominovanima ove godine su i Dajana Vorvik, Meri Džej Blajdž i Kerol King, koju je Rokenrol hol slavnih prepoznao kao kantautorku, što je i logično s obzirom da je potpisala neke od najčuvenijih pesama u istoriji popularne muzike: „Will You Still Love Me Tomorrow“ (Shirelles), „One Fine Day” (Chiffons) ili „You Make Me Feel Like a Natural Woman“ (Areta Frenklin). A ovoga puta u trci je kao solo izvođač. Da li će Kingova, poput Stivi Niks, poći za rukom da bude dvostruki „stanovnik“ Kuće slavnih, znaće se u maju.