Australija je prva zemlja koja od tehnoloških džinova Fejsbuka i Gugla traži da plate za objavljene vesti koje preuzimaju od drugih medija.
Predloženi zakon, koji će se ove nedelje naći pred australijskim parlamentom, zahteva od Gugla i Fejsbuka da postignu dogovor sa lokalnim izdavačima o nadoknadi za vesti koje plasiraju na svojim onlajn servisima, kako su juče preneli svetski mediji.
Zašto je ovaj zakon neophodan?
Tradicionalne medijske kompanije gube prihode od oglašavanja koje se sada mahom odvija na platformama tehnoloških giganata, piše Gardijan.
Računica je okvirno ovakva: za svakih 100 dolara uloženih u onlajn oglašavanje, 53 ide Guglu, 28 dolara Fejsbuku, a svima ostalima 19.
U proteklih 10 godina ugašeno je oko 3.000 novinarskih radnih mesta u Australiji, novinari napuštaju profesiju i redakcije se gase jer ne mogu da posluju sa sobicima.
Gugl je, sa druge strane, prošle godine u Australiji od oglašavanja zaradio 4,3 milijarde dolara, a Fejsbuk 0,7 milijardi.
U pandemiji je ugašeno 60 lokalnih i regionalnih medija u Australiji od kojih su neki bili stari više od sto godina – zato što su prihodi od oglašavanja totalno potonuli.
Zašto Australija reaguje tek sada?
Australija već nekoliko godina pretresa poslovanje tehnoloških giganata. Prošle godine Kanbera je preporučila Guglu i Fejsbuku da sklope dobrovoljni ugovor sa medijima kako bi koristili njihov sadržaj, ali razgovori nisu urodili plodom.
U julu je australijska vlada najavila da će nastojati da primora tehnološke gigante da plate, i to dan nakon što su američki poslanici na kongresnom saslušanju napali Gugl i Fejsbuk zbog „zloupotrebe tržišne moći“.
Juče je saopšteno da Američka Federalna trgovinska komisija i gotovo sve savezne države tužile su kompaniju Fejsbuk zbog navodnog kršenja zakona koji sprečavaju stvaranje monopola.
Kakve su reakcije na zakon?
Preporuku australijske vlade pozdravile su medijske kompanije i zagovornici novinarstva od javnog interesa.
Gugl i Fejsbuk, sa druge strane, strahuju da će Australija označiti globalni presedan.
Fejsbuk zato preti da će blokirati Australijancima opciju deljenja vesti na platformi, a Gugl je čak poveo kampanju protiv predloženog medijskog zakona tvrdeći da je nepravedan. Gugl kaže i da uredba ignoriše „milijarde klikova“ koje šalju australijskim medijskim kućama svake godine.
Kako će stvari funkcionisati ako zakon bude usvojen?
Medijske kompanije će moći da sklapaju komercijalne ugovore sa Fejsbukom i Guglom, a zakon će se pobrinuti da ti ugovori nisu na štetu medija, kao i da su obavezujući.
Digitalne platforme će morati da upozore medije o indukovanim promenama algoritma najmanje 14 dana pre nego što algoritam i bude promenjem.
Mogu li Gugl i Fejsbuk da dobiju da sarađuju?
Teoretski mogu ali će onda plaćati penale u iznosu od deset miliona dolara.
Da li će promena uticati na čitaoce?
Ako čitaoci sadržaj pregledaju sa Fejsbuka ili Gugla, oni svejedno neće primetiti bilo kakve razlike.
BONUS VIDEO
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: