Influenseri
Foto: Lino Mirgeler / AFP / Profimedia

Više od 50 miliona kreativaca radi na Jutjubu, Instagramu, Tviču, Tiktoku i drugim platformama. Dva miliona njih radi puno radno vreme i zarađuju šestocifrene plate stvaranjem sadržaja na dnevnom ili nedeljnom nivou. To znači da 90 odsto video, audio, foto i tekstualnog sadržaja koju generacija Z svakodnevno guta - stvaraju pojedinci, a ne korporacije.

Po proceni magazina Forbs to je ogromna kulturna promena. Ovo su samo neke od crtica koje je u izveštaju o „ekonomiji kreatora“ pomenula Juanling Juan, saradnik investicione firme SignalFajer.

„Broj tih influensera/tvoraca amatera će eksplodirati. Naši podaci pokazuju da će ta cifra skočiti sa 50 na 100 miliona, a možda i više. A najveći deo tog rasta pokrenuće generacija Z“, rekla je Juan.

Zahvaljujući generaciji Z (oni koji su rođeni od sredine 90-ih do 2010), koja je ekstremno individualistička i više brine o sebi nego o uklapanju u društvo, ceo ekosistem brzo raste, kaže Juan.

Pročitajte još:

„U poslednjih 10 godina, sa otvaranjem platformi poput Jutjuba, Snepčeta, Instagrama… svedoci smo rađanja novog stava ‘ja kontrolišem sopstvenu sudbinu i radim za sebe. I ne želim da sedim u kancelariji'“, kaže Juan.

Sa takvim stavom amateri sa nekoliko hiljada pratilaca postaju profesionalci, a rezultat su milionske sume za pravljenje spotova, igara, pesama, lajvstrimova…

S obzirom na brzinu kojom se razvijaju društvene platforme, to može da se dogodi jako brzo. Dobar primer je TikTok zvezda Čarli, 16-godišnjakinja koja ima 90 miliona pratilaca koje zabavlja smešnim plesom.

Društvene platforme su izrasle u toliko veliko tržište, da su pokrenule nov talas softera i alata, pa je tu osam milijardi dolara obrta.

Juan objašnjava da je ova vrsta ekonomije nastajala u tri faze.

Početak društvenih mreža i platformi krenuo je početkom dve hiljaditih sa Fejsbukom, Instagramom, Jutjubom ali i TikTokom i Tvičom. Druga celina je unovčavanje, umrežavanje stotina kompanija, agencija, sponzora i lovaca na talente koji grabe svoj deo 15 milijardi dolara vrednog kolača.

Treći deo je najinteresantniji – to je onaj gde kreativci i influenseri postaju neka vrsta „osnivača“ i gde im se pruža prilika ne samo da stvaraju sadržaj već i da izgrade sopstveni biznis.

A šta je sledeće što nas očekuje?

Personalizovana e-trgovina, kaže Juan. Za pet do 10 godina, pojaviće se i platforme koje će pomagati kreativcima da unovče svoje ideje i prodaju robu.

*

Bonus video:

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare