Foto: Shutterstock

Možda deluje bezopasno, ali kada na nekom sajtu ostavite svoju imejl adresu, ostavili ste mnogo više od toga.

Internet kompanije se već decenijama oslanjaju na nevidljive tragače postavljene unutar sajtova i aplikacija kako bi pratili aktivnosti, a zatim i korisnicima servirali ciljane reklame.

U poslednjih nekoliko godina došlo je do velikih promena u ovom sistemu, uključujući Eplovo nedavno uvođenje „Do Not Track“ opcije koja dozvoljava korisnicima Ajfona da onemoguće aplikacijama i sajtovima da ih prate. Na sličnoj opciji radi i Gugl, koji je najavio da će do 2024. na svom pretraživaču omogućiti korisnicima da blokiraju kolačiće i na taj način spreče sajtove da prate aktivnosti korisnika.

Sajtovi, aplikacije i oglašivači se polako udaljavaju od kolačića i pokušavaju da prate ljude na druge načine, a ispostavilo se da je najjednostavniji metod za to upravo traženje imejl adrese.

Foto: Shutterstock

To je u suštini isto kao kad bi vas zaposleni u marketu pitao za ime pre nego što uđete, sa jednom razlikom.

Imejl adresa može otkriti mnogo više o vama i povezati se sa vašim drugim podacima, poput toga gde ste išli u školu, koji automobil vozite ili vašu etničku pripadnost.

„Oni mogu uzeti vašu imejl adresu i naći podatke za koje možda niste ni znali da ste dali nekoj kompaniji“, rekao je za „Njujork Tajms“ Majkl Prim, izvršni direktor reklamne firme „Modern Impact“ u Mineapolisu.

„Količina podataka koja postoji o nama kao potrošačima je bukvalno zastršujuća.“, dodaje.

Vaša imejl adresa je izuzetno moćan podatak

Recimo da kupujete patike na nekom sajtu. Pre obavljanja kupovine dobijete upit koji od vas traži da unesete svoj imejl i pristanete na prikazivanje relevantnih reklama.

Kada unesete svoju e-poštu, tehnologija zvana „UID 2.0“ je transformiše u token sastavljen od niza cifara i znakova.

Taj token putuje sa vašom imejl adresom kada je koristite za prijavu na neki drugi sajt ili aplikaciju, recimo za praćenje sportskih događaja.

Oglašivači mogu da povežu dva naloga zajedno na osnovu tokena i mogu da vas „gađaju“ oglasima za patike u aplikaciji za striming sportskih događaja jer znaju da ste posetili veb lokaciju patika.

Foto: Shutterstock

Pošto vaša imejl adresa nije otkrivena oglašivaču, UID 2.0 se može posmatrati kao korak napred za potrošače u odnosu na tradicionalno praćenje zasnovano na kolačićima, koje omogućava oglašivačima direktan pristup vašoj detaljnoj istoriji pregledanja i ličnim podacima.

Na internetu ništa nije besplatno

Postoje veoma jednostavni načini za veb-sajtove i aplikacije da prate vašu veb aktivnost preko imejl adrese.

Imejl može da sadrži vaše ime i prezime, a pod pretpostavkom da ste ga koristili neko vreme, brokeri podataka su već sastavili sveobuhvatan profil o vašim interesovanjima na osnovu vaših aktivnosti pregledanja.

Foto: Shutterstock

Sajtovi ili aplikacije mogu da otpreme vašu imejl adresu u bazu podataka brokera kako bi vaš identitet uskladili sa profilom koji sadrži dovoljno podataka da vam prikazuje ciljane oglase.

Ako se pitate zašto i dalje vidite relevantne oglase uprkos porastu alata za privatnost koji se bore protiv digitalnog praćenja, to je uglavnom zato što još uvek delite svoju imejl adresu.

Pa šta da radim?!

Postoje različite opcije za ograničavanje mogućnosti kompanija da vas prate na osnovu vaše imejl adrese.

-Prvi je da za svaku prijavu koristite drugi imejl. Ovo je ekstremno rešenje jer na duži rok je jako teško upravljati tolikim brojem imejl adresa i lozinki.

-Drugi način je da, ukoliko ste u mogućnosti, koristite maskiranje imejl adrese. Epl i Mozilin „Firefox“ nude alate koji automatski kreiraju pseudonime vaše adrese, a svaki imejl koji stigne na maskiranu adresu biće preusmeren na vaš pravi imejl.

Možda vas zanima

„Mozilla Firefox Relay“ opcija je uključena u istoimeni pretraživač i uz pomoć nje besplatno možete kreirati pet pseudonima, ali program naplaćuje 100 dinara mesečno za dodatne pseudonime.

-Isključite se, kada je moguće. Kako biste uskratili mogućnost sajtova da vas prate koristeći spomenutu UID 2.0 tehnologiju, možete uneti svoju adresu na sajtu https://transparentadvertising.org/ i izabrati opciju „Opt out“. Na taj način ćete delimično sprečiti praćenje, ali samo za sajtove koji koriste UID 2.0.

-Adrese po sferama interesovanja. Još jedan način. Napravite tri do četiri imejl adrese za različite sfere interesovanja. Jednu koristite za striming servise, drugu za aplikacije za naručivanje hrane, rezervacije itd.

Takođe možete da ne uradite ništa. Ako volite da primate relevantne reklame i ne zanima vas privatnost, možete prihvatiti da je deljenje informacija sastavni deo transakcije za primanje sadržaja na internetu.

***

BONUS VIDEO: Ransomver – hakeri vrebaju na internetu, čuvajte svoje računare

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar