Odabir buduće profesije jedno je od najvažnijih pitanja za mlade, ali donošenje te odluke često je zbunjujuće i stresno. Testovi profesionalne orjentacije predstavljaju pokušaj da se učenicima olakša taj izazov, ali njihova efikasnost nije uvek na nivou očekivanja.
Profesionalna orjentacija, deo školskog sistema koji bi trebalo da pomaže učenicima osnovnih škola u izboru buduće karijere, često se nalazi na meti kritika. U školama većih gradova Srbije, ovi testovi postaju sve češća praksa, ali koliko zaista pomažu?!
Dok neki učenici testove vide kao korisne, drugi tvde da im samo dodatno komplikuju ionako težak proces donošelja odluka. Predstavnik stručnih i sredljih škola, Milorad Antić smatra da je prostor za unapređivanje ovog sistema ogroman.
Niko se nije pohvalio da mu je to pomoglo. Nažalost to se u dovoljnoj meri ne radi. Radi se površno i ne pruža puno znanje učeniku i roditeljima da bi mogao da se opredeli. Većinom se opredeljuje na osnovu drugara, roditelja ili imate izuzetno talentovanu decu, pa znaju šta hoće, što je mali broj, pa direktno znaju šta da uče, da nauče“, kaže Milorad Antić iz Foruma srednjih i stručnih škola.
Psiholozi naglašavaju da rezultati testova ne bi trebalo da budu jedini faktor pri donošenju odluke o karijeri. Testovi su samo prvi korak u procesu, a ključ je u razgovoru i individualnom pristupu.
„Psiholozi su jedini kompententni i relevantne osobe koje mogu na adekvatan način da procenjuju koje dobiju putem testova. Nekad kad bi dali te rezultate testova roditeljima ili nekim drugim osobama, pitanje je kako bi protumačili te rezultate. Vrlo je važno i da se ti rezultati objedine uz sva znanja i kompetenciju psiholozi koji poseduju i tumače da budu u koristi roditeljima i deci prilikom donošenja odluka o daljem školovanju“, kaže Aleksandar Kuzmanović, psiholog,
Istraživanje koje je sprovela Unija srenjoškolaca Srbije pokazuje pokazuje da 41% učenika već ima neko određeno radno iskustvo. 22% je imalo ugovor za omladinskom zadruom, a 3% je bilo angažovano na osnovu privremeno – povremenih poslova.
Prilog Aneđele Janković iz emisije „Među nama“ pogledajte na početku ove vesti
BONUS VIDEO – Kako adolescenti u Srbiji definišu svoj identitet?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare