"Ako sada odustanete, sačuvaćete godinu ali ne i Univerzitet." Ova rečenica je glavna poruka anonimnog pisma jedne studentkinje u blokadi. Činjenica da se u trenutnoj situaciji u rascepu ne nalaze samo studenti već i profesori, ukazuje na prelomni trenutak, koji ukoliko se nastavi ovim tokom, može ići jedino u korist režimu, upozoravaju profesori koji se protive onlajn nastavi.

„Vratiti se nastavi sada znači oslabiti jedini ozbiljan mehanizam pritiska koji studenti imaju. Održati nastavu po svaku cenu znači, svesno ili ne, staviti se u službu vlasti koja nas je dovela do tačke u kojoj studenti i pojedini profesori bivaju prebijani, privođeni, zastrašivani.“

Deo je anonimnog pisma koje je napisala studentkinja u blokadi. Direktno je postavila pitanja onim profesorima koji su odlučili da se, nakon višesemečne borbe, privole onlajn nastavi.

„Ovo pismo studentkinje jako lepo pokazuje ustvari i pozvalo je na tu profesionalnu odgovornost i neku akademsku etiku profesora da se ne opredeljuju brzopleto za laka rešenja da bi ugodili ministarstvu nego da razmišljaju strateški kako se to dugoročno odražava na univerzitete i stanje u visokom obrazovanju, jer mi smo za to odgovorni“, ističe Prof Marija Babović, Filozofski fakultet u Beogradu.

Fakultet organizacionih nauka i Ekonomski, prve su visokoškolske ustanove u sastavu Univerziteta u Beogradu koje su počeli sa onlajn nastavom, a za njima bi, kako su preneli mediji, to moglo da uradi još devet fakulteta, jer je toliko visokoškolskih ustanova tražilo i dobilo dozvolu za nastavu na daljinu.

„Ako već birate ‘cenu’, onda neka to bude aktivna borba za univerzitetske i društvene vrednosti, a ne cena oportunizma i tihe predaje.“

„Ono što ja stičem utisak, zašto se te odluke donose. Donose se iz jednog, po mom sudu duboko pogrešnog razloga da se umilostivi jedna vlast koja zapravo takve akte isljučivo doživljava kao činove slabosti fakulteta, univerziteta, nastavnika i na činove slabosti nastavlja novim i dodatnim gaženjima. Sa druge strane, naravno da je situacija u kojoj nema nastave, ispita, profesori ne dobijaju plate ne može biti normalna situacija i potpuno je normalno da iz toga proizilaze legitimni potezi da se do nekakvog rešenja dođe. Ali, ta rešenja moraju biti uskaldu i u dogovoru sa studentima“, smatra prof Miodrag Jovanović, Pravni fakultet u Beogradu.

Profesori koji nisu za to da se prekine blokada nastave,smatraju da je u ovom prelomnom momentu jako važno da svi na Beogradskom Univerzitetu zastanu i razmisle šta se dobija onlajn nastavom, a šta gubi. Profesorka Marija Babović kaže da su argumenti onih koji zagovaraju asinhronu nastavu, jasni i razumljivi, ali da na duže staze mogu naneti više štete nego koristi.

„To bi značilo da smo se odrekli nekih ključnih tekovina visokog obrazovanja i univerziteta u Srbiji i da smo se odrekli mogućnosti da na jedan srednji rok i na duži rok zaista uspemo da odbranimo univerzitet, a da ne govorimo o daljoj potrebi da ga unapređujemo i razvijamo“, kaže Babović.

Podsećamo, prošireni rektorski kolegijum Univerziteta u Beogradu predložio je studentima „Inicijativu za spas Univerziteta u Beogradu“, a osnovne stavke dokumenta su, presek trenutne situacije, predlog za povratak na nastavu, ali i nastavak blokada, zahtevi koji će biti upućeni državi i najava obustave rada ako ih Vlada ne ispuni. Pojedini profesori smatraju da onlajn nastava nije idealno rešenje, ali da može biti prelazno da se odblokiraju visokoškolske ustanove.

„Da li zaista verujete da ćete povlačenjem u akademske okvire koje režim toleriše, sačuvati priliku da se svojom profesijom bavite časno?“

Prilog Anite Ikanović iz emisije „Među nama“ pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Studenti protestnom šetnjom „Pazi koga biraš“ zatražili raspisivanje izbora

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar