Preširok je tramvaj koji je grad Beograd kupio od turske firme. A ima ih 25 odproizvođača Bozankaja. U krivinama neće moći brže od 10 na sat, niti bi dva mogla da se mimoiđu. Kako je širina tramvaja od 2,4 metra koja stoji u specifikaciji - problem sad, a kad je bio tender nije bila? A problema je bilo i sa tenderom... I šta sad, da se menjenju šine, ili ruši nešto na trasi? Inače, kad su svojevremeno kupovani tramvaji iz Španije, prvo su nekoliko godina menjane šine od Bulevara, preko Novog Beoograda, Požeške i Vojvode Stepe, pa su tek onda pusteni svuda. Više zna Ana Zulbehari, reporterka Dnevnika na TV Nova.

Prazne šine u centru Beograda. Većina tramvaja u garažama čeka kraj blokade Kneza Miloša i Nemanjine, a uskoro će im se pridružiti i novi, marke Bozankaja. Prvi od 25 već je u Pogonu na Novom Beogradu.

„Ja sam se uputila u Savsku 23 i morala sam pešice, kakvi su nam inače tramvaji kada idu. Uf, katastrofa, vrlo je diskutabilno, zaista je loš prevoz, treba to sve obnoviti. Okej, ali može to mnogo bolje, ti novi im fale, makar da idemo u korak sa svetom, čemu se nadaš, kakvi će ovi novi biti, nadam se upola kao u nekim drugim evropskim zemljama. Pa da bude nalik na ove Špance, nadam se da će biti tako“, kažu građani.

U odnosu na Špance tramvaji iz Turske biće tamno, neki bi rekli, vizantijsko ili nemanjićko, plave boje, kraći metar i po, i ono što je mnogo važnije, širi za metar. Preširoki tramvaji za beogradske ulice, mogli bi da dodatno uspore saobraćaj, pogotovo na prometnim raskrsnicama.

„To je pre svega Savski trg i Nemanjine, Bulvera kralaja Aleksandar i Resavske ulice i Bulevar kralaja Aleksandra i Beogradske ulice. Zbog radijusa na samim krivinama i same širine tramvaja zasigurno je da će tu biti problema, ako ne dođe do nekih tehničkih korekcija. To znači da će ovo tramvaju morati maksimalno da uspore prilikom prolaska na tim raskrsnicama, a poseban problem će biti ukoliko u istom momentu uđu u raskrsnicu dva tarmvaja turskog proizvođača“, kaže Ivan Banković, Sindikat Beograd centar GSP.

Ovo za nadležne ne bi trebalo da bude iznenađenje ako su čitali specifikacije pri izboru tramvaja. Ali, tvrde opoziconi odbornici – umesto ulicama grada, širina je u tenderu bila prilagođena ponuđaču.

„Turska Firma Bozankaja je dobila taj tender, napisan je tako da mora da isporuči u roku od 1-12 meseci dva tramvaja, prema onome što kaže struka, ti tramvaji nisu mogli da budu spremni u tom vremenu, znači oni su već znali da će dobiti ovaj tender zato su imali sve spremno“, kaže Stefan Simić, Pokret slobodnih građana.

„Tehničke karakteristike su se prepisivale iz brošure Bozankaje, nisu se radile prema potrebama Beograda, zato je tramvaj nešto širi nego što Beogradu odgovara i zato smo isti tramvaj u Beogradu platili 2.7 miliona evra po komadu, a Rumuni u Temišvaru 1.9 miliona“, kaže Nikola Jovanović, Centar za lokalnu samoupravu.

Imala je Bozankaja spremne tramvaje, ali nema Beograd infrstrukturu za njih. Iako još nisu počele probne vožnje koje će to i pokazati, kako tvrdi saobraćajni inženjer, Ivan Banković, da bi normalno saobraćali biće potrebne određene korekcije. Nije problem u šinama,koje su, napominje, rađene su u skladu sa svim standardima.

„To znači da će morati da se izmene radijusi skretanja na tim pojedinim raskrsnicama, a na pojedinim lokacijama i da se pomeraju i stubovi kontakte mreže, pogotovo tamo gde imamo stubove veće debljine, upravo zato da ne bi došlo do kontakta između dva tramvaja ili tramvaja i infrastrukture, stubova, smeafora i svega što je postavljeno ovde. Ljudi koji 30 godina nisu kročili u autobus ili tramvaj, već samo za potrebe fotografisanja, takvi ljudi se ovde pitaju, a ne ljudi od struke i integriteta“, kaže Banković.

GSP kao naručilac nije ni pitan za mišljenje, a kako tvrde u Centru za lokalnu smaoupravu – instrukcije su stizale iz kabineta gradonačelnika.

„Zato i pozivam nadležne organe da istraže da li su dva člana kabineta gradonačelnika išla u Tursku da pregovaraju sa Bozankajom pre nego što je tender i bio raspisan“, kaže Jovanović.

„Sada je vreme da dođe do pada gradske vlasti i da konačno dođe na mesto gradonačelnika osoba koje neće misliti da sve zna, nego će pitati struku. Grad Beograd mora da širi tramvajsku mrežu, umesto toga mi skidamo tramvajski most, ne ide trsmvaj kroz Bulevar patrijarha Pavla i pitanje je da li će i kada krenuti i Aleksandar Šapić ima ideju da ukine tramvaj br. 2“, ističe Simić.

U poslednjoj nabavci tramvaja, pre 14 godina, španski „Kaf“ za potrebe radio je uže modele modele za Beograd, u odnosu na one koje proizvodi za druge gradove, kako bi se vozila prilagodila tada sveže rekonstruisanim šinama u najvažnijim saobraćajnicama – Bulevaru Kralja Aleksandra,, Požeškoj, i na Novom Beogradu. Ulicom Vojvode Stepe prošli su tek posle kraja rekonstrukcije 2015. godine.

Drugi tramvaj iz Turske očekuje se u narednih desetak dana, a onda slede testiranja. Ostaje pitanje da li će stručna komisija gsp-a imati slobodu da u izveštaju napiše sve, pa i potencijalne problematične situacije sa terena ili će podleći pritisku grada, koji tek od trenutka kada dobije pozitivno mišljenje, može da poruči i ostala 23 vozila. Prema jednoj od infomacija probni tramvaj već je tokom jednog od prvih manevara oštećen dok je njime upravljao predstavnik turskog proizvođača,kada su stradali spoljna kamera i migavac.

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Nijedan novi tramvaj na ulicama od kada SNS upravlja Beogradom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar