U javnosti, među stručnjacima, građanima i svima koji se kreću kroz saobraćaj u Beogradu još se ne stišava bura oko svrsishodnosti novog kružnog toka kod Ušća, gradonačelnik ih najavljue još nekoliko i to sve u centru grada. Navedeni razlog je isti - ubrzanje prometa vozila i smanjivanje gužvi. Kao i do sada, stručnjaci ističu da kružni tok nije svuda dobro rešenje, a politička opozicija kaže da ovi novi Šapićevi kružni tokovi i nisu rešenje već dodatna komplikacija i netransaparentni trošak za milionski grad koji nema metro, a to je tek posebna tema. Nastavlja Dina Cepenjor, reporterka Dnevnika na TV Nova.
Centar Beograda dobija još pet novih kružnih tokova, na četiri lokacije. U najvećoj pešačkoj zoni u gradu, na Trgu republike, na Trgu Nikole Pašića – na Terazijama na uglu sa Trgom i sa Prizrenskom, a saobraćaj za sva vozila vraća se u Vasinu. To bi valjda trebalo da smanji broj sati provedenih u beogradskom saobraćaju?
Ono gde kružni tok nije dobro rešenje je tamo gde imamo poveći obim pešačkog kretanja kao što imamo u samom centru grada, kao kod Knez Mihailove gde planiraju kružni tok. Ako uopšte želimo da rešimo neki saobraćajni problem mora da se preispita GUP i da se zabrane građevnske dozvole na period od tri godine“, kaže Igor Velić sa Instituta za urbanu mobilnost.
Nastavlja se, dakle, rovarenje Trga republike i centra Beograda. Šapić je još najavio da će veliki pešački prelaz kod Trga republike biti ukinut jer, kako je precizirao, kod Doma omladine već postoji jedan, a na mestu gde se nalazi šrafirani deo na asfaltu napraviće se ostrvo, čime će se jasno ukazati na linije kretanja. Slično ostrvo biće napravljeno i na raskrsnici kod Narodnog pozorišta.
„To ne rešava probleme saobraćaja i saobraćajnih gužvi u Begradu. Jedino dugoročno i održivo rešenje za saobraćaj u Beogradu jeste izgradnja metroa. Međutim SNS vlast za sve ove godine nije izgradila nijedan kilometar metroa, a u Budimpešti kada je građen metro u 19. veku izgrađeno je za dve godine 3,7 kilometara“, kaže Marko Dimić iz Stranke slobode i pravde.
„Šapić četiri nova kruža toka predstavlja kao neka svoja saobraćajna rešenja. Oni postoje 100 godina tako da nisu nova saobraćajna rešenja ali ono što je još gore je što uopšte nisu rešenja“, kaže Natalija Stoimenović iz Zeleno – levog fronta.
Za saobraćajne stručnjake i nisu. Ali Šapić je za te stručnjake rekao da nisu stručni, kada je, krajem oktobra, opet odlučio da problem saobraćajnih gužvi reši postavljanjem semafora na Slaviji.
„A vi sad umrite od smeha ponovo kako nikad za to niste čuli i kako toga nema u Vranju. Nema u Vranju, ali ima u Barseloni ima u Madridu ima u Milanu ima u Berlinu, ima, u Vranju još nema ali mi nemamo one koji to znaju da postave ali se nadamo da ćemo naći strance koji će nam i tu pomoći da saobraćaj u špicevima bude protočniji“, pričao je Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda.
Dok umiremo od smeha, a ne od loših idejnih rešenja i aljkave izgradnje, dobro je, jer neki nisu bili te sreće.
„Gospodin Šapić očigledno se ne razume u saobraćaj i saobraćajni sistem i ono što je loše je što ne konsultuje saobračajnu struku a i došli smo do toga da je u jednom obraćanju ponizio celokupnu saobraćajnu struku Srbije“, smatra Velić.
Velić i za nedavno napravljeni kružni tok sa semaforima kod Ušća kaže da nije promišljeno napravljen.
„Kružni tok se primenjuje tamo gde imamo podjednako opterećenje na svim pravcima al kad imamo veliko opterećenje u jednom glavnom pravcu kao što je tu kod Ušća kružni tok i nije baš najbolje rešenje“, kaže Velić.
Izgradnja kružnih tokova ima tri faze. Arhitekstonska, ulepšavanje grada i ambijenta zato što je ulica osnovni arhitektonski prostor grada. Druga faza je kapacitet i protok i treća faza je bezbednost. Veliću se čini da su sve tri faze kod izgradnje kružnog toka kod Ušća preskočene. A iz vladajuće partije mnogo puta su ili preskočili da nam kažu cene projekata ili ih preplaćivali.
„I sat koji želi da postavi na Trgu republike je plaćen čak sedam pita više od onoga što je bilo potrebno“, upozorava Stoimenović.
Postoje razne vrste softvera koje daju simulaciju saobraćaja iz koje mogu da se izvuku idejna rešenja. Koji li su koristili gradonačelnici i zamenici gradonačelnika Beograda kad je jedan kaže da su kocke na Trgu večne, drugi da nisu dobro urađene. Te večne kocke od marta meseca će ostati samo u jednm delu Trga. Posle nešto više od pet godina od temeljne rekonstrukcije koja je koštala osam miliona evra, Trg republike ponovo menja izgled. A za večne kocke od pet godina nije odgovarao niko. Novi kružni tokovi, kaže Šapić, biće gotovi do februra ali i dalje se ne zna koliko koštaju.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Šapić objasnio kako će funkcionisati semafori na kružnom toku kod Ušća
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare