Radmilo Marković , novinar BIRN-a i Vremena Foto: Dnevnik/video

Kako bi scenario iz Pirota lako mogao da zadesi i Beograd, prošle godine je pisao večerašnji gost Dnevnika novinar BIRN-a i Vremena Radmilo Marković. Vračarski tunel, kako je tada objavio BIRN, koji prolazi ispod centra Beograda, a kroz koji od jula 2018. godine prolaze i teretni vozovi natovareni opasnim i zapaljivim tereteom, nema saglasnost za upotrebu od Sektora za vanredne situacije MUP-a ni za jednu vrstu transporta, kako putničkog tako i teretnog.

Upitan da li se od prošle godine, kada je objavljen taj njegov tekst, bilo šta promenilo, Marković je rekao da je pogledao dokument „Železnice“ gde piše gde i šta može da se vozi u kome stoji da se kroz Vračarski tunel i dalje može prevoziti, pod posebnim uslovima, opasan teret.

„Ja nisam bio dole, ali pretpostavka je da se nije ništa promenilo i da se taj prevoz i dalje vozi tuda“, dodao je on.

Na pitanje da li su mogli u međuvremenu da pribave dozvolu koja im je nedostajala, Marković kaže da je njima nedostajalo dosta dozvola, ne samo dozvola za saobraćaj nego gomila nekih dozvola vezanih za sistem dojava za požar i druge, a da su se iste primedbe Uprave za vanredne siutuacije ponavljale još od 2014. i da oni nisu reagovali.

Problem kulminira gradnjom Beograda na vodi kada je teret morao da se prevozi kroz Vračarski tunel, jer nije više imao kuda, mada se ranije govorilo o izgradnji železničke zaobilaznice oko Beograda. Marković podseća da se sada govori samo o drumskoj zaobilaznici čime bi se izbegao centar grada, a da za železničku nema para, jer „ima drugih prioriteta“.

Napominje i da odgovor zašto inspektori, na osnovu Zakona o zaštiti od požara, nisu naložili zatvaranje saobraćaja kroz Vračarski tunel iako imaju nadležnost za to, nije dobio.

„Dobio  sam zapisnik o kontrolnoj inspekciji i tu jasno piše da nije moguća bezbedna evakuacija putnika. Tu postoje dve stvari pod pretpostavkom da se dogodi nesreća. Jedna stvar je kod prevoza opasnih materija kroz tunel, rađena je studija da će to da se desi jednom u 137 godina, tako da to nije realna opasnost. Naime, za protok opasnih materija kroz tunel postoje neke posebne bezbednosne mere – ide se sporije, nema putnika, vozi se noću, pruga je u dobrom stanju i deluje da ne bi trebalo ništa da se desi. Problem je što se te opasne materije prevoze i danju kada ima putnika. Putnici, ako se nešto desi, a tunel je dugačak 3,5 kilometara, ako se zapali voz i ne može da se nastavi dalje, ne mogu da se evakuišu što je veliki problem jer nema svetla, niti evakuacionog puta“, konstatovao je Marković.

S druge strane, dodaje, vezano i za prevoz putnika i opasnih materija, još 2018. kada su tu postavili prugu kroz Vračarski tunel, izvestaj Vatrogasne brigade je bio dosta dramatičan i u njemu se navodi da vatrogasci nemaju opremu, nemaju dovoljno kiseonika, odnosno imaju je samo za sat vremena i ako se nešto desi oni su u problemu“

„Ja se nadam da se ništa neće dogoditi poput ovoga u Pirotu, ali činjenica je da to godinama tako prolazi po sistemu – valjda neće“, konstatovao je Marković.

Pogledajte celokupno gostovanje Radmila Markovića u Dnevniku na Nova S:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar