Prošlo je više od dva meseca otkako je Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula postupak protiv četiri trgovinska lanca zbog dogovaranja cena. Reagovalo je i nadležno tužilaštvo i, sredinom oktobra, pokrenulo predistražni postupak. Međutim, od tada nije poznato kako napreduje istraga. Koliko bi dugo mogao da traje ovaj postupak? Da li je teško dokazati da je bilo nameštanja cena i koje su moguće kazne za trgovce? Ovo su neka od pitanja za Goranu Sredanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Trgovinski lanci “Delez“, “Merkator S”, “DIS” i ”Univereksport” sumnjiče se za dogovaranje cena čime su povredili pravila tržišta. Sredanović pojšanjva kako je Komisija za zaštitu konkurencije došla do te sumnje i da li je samo upoređivala cene u prodavnicama, ili misku da ima još neke dokaze.
Delez, Merkator, DIS i Univereksport čine više od 50 posto tržišta maloprodaje u Srbiji.
„Analizirale su se nabavne cene i sveobuhvatni uslovi nabavke“, kaže Srednović i dodaje da je ovo prvi put da komisija izlazi sa ovakvim tvrdnjama kada su trgovinski lanci u pitanju.
Maloprodavci se uvek ugledaju jedini na druge. Da bi bili konkurenti oni cene usaglašavajum, te gošća „Probudi se“ pojašnjava da li je ovde, međutim, nelogično da je to slučaj u velikom broju proizvoda.
Komisija je ispitivala uslove konkurencije na tržištu maloprodaje za 35 prehrambenih proizvoda i utvrdila da su cene tih proizvoda identične. Nepravilnosti sa cenama utvrđene su pre više od dva meseca. Od tada nema informacija o tom slučaju. Sredanović daje svoje mišljenje da li je prošlo dovoljno vremena da se potupak okonča, ili smatra da je još rano, kao i da li bi Komisija trebalo da javnost obaveštava kako teče postupak, ili to sada zavisi isključivo od tužilaštva.
Udruženi sindikati Srbije “Sloga” zatražili su pre dva dana hitan izveštaj Komisije za zaštitu konkurencije o napretku postupka.
Ovo su ozbiljne optužbe na račun zvučnih imena na domaćem tržištu, te gošća TV Nova objašnjava kakav epilog očekuje u ovom slučaju i koje su moguće kazne za trgovce ukoliko se dokaže da su nameštali cene.ž
Poljoprivrednici već duže vreme ukazuju na veliku razliku izmežu otkupnih i cena na rafovima. Sredanović zato ukazuje na to pta je sa maržama, da li i tu postoji dogovaranje cena i ko je zapravo kriv za visoke cene prehrambenih proizvoda.
Više puta ove godine država je apelovala na tvrgovce da smanje marže, te članica Nacionalne organizacije potrošača Srbije ukazuje da li uopšte neko može da natera trgovačke lance da smanje marže.
Od 1. septembra pokrenuta je akcija “Najbolja cena” koja je trajala do kraja oktobra. Država je tražila da “najbolja cena“ mora biti mnogo niža nego sve akcije koje lanci imaju. Sredanović priznaje da li je NOPS uradio neku analizu i kakav je po njoj bio efekat, koliko je to zaista pomoglo socijalno ugroženim građanima.
Za kraj gošća „Probudi se“ ističe kako Komisija planira da prati i kontroliše eventualne promene u cenama na tržištu tokom trajanja ovog postupka, i šta znači za konkurenciju u maloprodaji ako se optužbe pokažu tačnim.
„Insistiraćemo da u budućnosti imamo mere koje će sprečiti odstuanje od komisije“, kaže Sredanović.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Još nema pravnog ishoda postupka koji se vodi protiv četiri velika trgovinska lanca