Cene namirnica u marketima u Srbiji među najvišima su u Evropi, što stvara sve veće nezadovoljstvo kod građana. Dok se čekaju rezultati istrage o dogovaranju cena pojedinih trgovinskih lanaca i reakcija države, potrošači su odlučili da sami pošalju poruku i to bojkotom. Udruženje za zaštitu potrošača “Efektiva” pozvalo je sve građane Srbije da danas bojkotuju nekoliko velikih trgovinskih lanaca. Ista akcija sprovedena je u Hrvatskoj što je rezultiralo gotovo prepolovljenim prometom. Za jedan dan je značajno smanjen promet trgovinskih lanaca. Za jutarnji program "Ptobudi se" o ovoj temi govore Dejan Gavrilović iz Efektive, a iz Zagreba se u program TV Nova uključila Ana Knežević iz Udruge za zaštitu potrošača.
Gavrilović ističe da je Efektiva danas pozivala građane da danas ništa ne kupuju u pet velikih trgovinskih lancaca, te objašnjava o kojim trgovinskim lancima je reč i šta je cilj ove akcije na koju su pozvali.
U Hrvatskoj je u toku druga akcija u kojoj su potrošači pozvani na bojkot tri velika trgovinska lanca. Prva akcija održana je prošlog petka, te Knežević objašnjava šta je uzrokovalo gnev potrošača i kakav je bio odziv.
Hrvatska ima najveću inflaciju u Evrozoni. Cene su značajno skočile otkako je uveden evro pre godinu dana.
Ovo je prvi put da se takva akcija sprovodi u Srbiji. Gavrilović ističe kakav odziv naših građana očekujete i tvrdi da je ova njihova objava imala najveći odjek do sada i da je podeljena preko milion puta i da se još deli.
Gošća iz Hrvatska analizira kakvi su efekti akcije održane u petak u njenoj zemlji, a kako prolazi ova koja je u toku koja je počela juče i trajaće nedelju dana. Udruge za zaštitu potrošača juče je imala razgovor sa premijerom Plenkovićem o povećanju broja proizvoda sa ograničenom cenom, tražili su da se taj broj proširi na veći broj proizvoda, te Knežević objašnjava kakav je rezultat razgovora.
Do sad je bilo u Hrvatskoj bilo 30 proizvoda sa ograničenom cenom uglavnom prehrambeni proizvodi, a sad je to prošireno na 70. Prema podacima Poreske uprave Hrvatske, koji su objavljeni danas, broj računa izdatih za kupljenu robu u trgovinama je u petak, tokom masovnog bojkota kupovine, pao za 44 odsto dok je iznos koji je za njih plaćen pao za čak 53 odsto u odnosu na prethodni petak. Hrvati su masovno bojkotovali kupovinu, zbog previsokih cena, ne samo u prodavnicama, benzinskim stanicama i trgovinskim lancima, nego i u šoping-centrima i na drugim mestima, pokazali su podaci Poreske uprave koje je preneo hrvatski Indeks.
„U Hrvatskoj nije bilo efekta snižvanja cena nekih proizvoda kao vid pomoći vlade“, kaže Knežević.
U Srbiji se već vide prvi efekti akcije iako ona još nije počela. Univereksport se obratio dobavljačima sa porukom da neće tolerisati njihovo povećanje cena počevši od 1. januara ove godine i traži da ih vrate na nivo pre poskupljenja. Predstavnik Efektive komentariše može li ovo da se nazove malom pobedom ili samo prebacivanjem odgovornosti na dobavljače.
Cene namirnica u marketima u Srbiji među najvišima su u Evropi. I Slovenija je pokrenula sličnu akciju bojkota kupovine iako su tamo cene niže nego u Srbiji, a plate visočije, te Gavrilović otkriva da li ih je to dodatno ohrabrilo da pokrenu ovu akciju.
„Kod nas su cene proizvoda veće, a plate manje nego u Hrvatskoj i zato se nadam dobrom odzivu“, poručuje Gavrilović i dodaje da i trgovinski lanci očekuju jak odziv potrošača na bojkot jer neki imaju i skraćeno radno vreme.
U Hrvatskoj je akciju pokrenula organizacija Halo inspektore, ali su akciju podržala društva za zaštitu potrošača, sindikati, mnogi političari, ali i sam ministar privrede Ante Šušnjar. O bojkotu je afirmativno izveštavala i Hrvatska nacionalna televizija. Knežević komentariše da li je iznenađni tolikom podrškom i kada će se znati pravi efekti akcije bojkota kupovine u trgovinskim lanicma, kao i da li je ovo samo upozorenje ili je planirano još takvih akcija.
„U Hrvatsko je i predsednik vlade podržao bojkot“, otkriva Knežević.
Gavrilović otkriva kako Efektiva stojite sa podrškom nadležnog ministarstva, da li je sa njima bili u kontaktu i imaju li podršku javnog servisa. Delovalo da će država nešto preduzeti i pokušati da im stane na put. U borbu protiv visokih marži tada je uključena i BIA. Međutim nekoliko meseci kasnije i dalje se čekaju rezultati istrage o dogovaranju cena pojedinih trgovinskih lanaca, te Gavrilović otkriva da li zaista veruje da država želi da tom problemu stane na put.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO – Cene i visoke marže: Udruženje za zaštitu potrošača Srbije poziva sutra na bojkot pet najvećih trgovinskih lanaca