Podeli:
Foto: Neman Jovanović/Nova.rs

Opozicija je tokom predizborne kampanje u medijima više zastupljena od vlasti, nalaz je nedavnog izveštaja REM-a koji je izazvao buru u javnosti. Posebno neverovatno deluje činjenica da se samo evidentira prisustvo nekog političkog subjekta, bez obzira u kom kontekstu je pomenut, pa se u prisustvo opozicije u medijima računaju i programi u kojima se emituje govor mržnje prema tim strankama i njihovim predstavnicima.

“Izveštaj pokazuje da REM pokušava da meri, a da ne izmeri ništa i da pri tome ne pokaže kakva je uloga medija u izbornom procesu”, ocenjuje za Nova.rs istraživač javnog mnjenja Zoran Gavrilović. Član Saveta REM-a Slobodan Cvejić priznaje da su pojedine primedbe na mestu i navodi da su neki propusti posledica objektivnih okolnosti.

Da podsetimo, izveštaj Regulatornog tela za elektronske medije (REM) o nadzoru elektronskih medija tokom predizborne kampanje, pokazuje da je u periodu od 11. do 15.maja izborna lista “Aleksandar Vučić – Za našu decu” bila zastupljena šest sati, tri minuta i 10 sekundi u predizbornom programu u medijima, dok je Savez za Srbiju učestvovao sa devet sati, 40 minuta i 29 sekundi.

Za Zorana Gavrilovića,  istraživača javnog mnjenja iz Biroa za društvena istraživanja BIRODI, u monitoringu REM-a  problematična je metodologija.

Foto: Medija centar Beograd

“Nije svrha da vidimo koliko ko ima sekundi. Puko merenje sekundi ne znači ništa, to je zamajavanje javnosti, jer bi cilj monitoringa REM-a trebalo da bude da se vidi da li mediji ostvaruju svoju funkciju u izbornom procesu, a to je da građani dobiju relevantne informacije na osnovu kojih mogu da odlučuju za koga će glasati” ističe Gavrilović.

To iz monitoringa REM-a, prema njegovim rečima, ne može da se vidi jer on ne prikazuje tzv. tonalitet izveštavanja, odnosno u izveštajima se navodi da li je neko izveštavanje pozitivno, negativno ili neutralno.

“U tom kontekstu to što neko ima mnogo vremena na nekoj televiziji ne znači ništa. Najbanalniji primer je, recimo, TV Pink, gde imate zastupljenu opoziciju, ali pitanje kako. Prema monitoringu BIRODI, na TV Pink opozicija ima najviše vremena, i svi bi rekli da je to dobro. Ali kada pogledate tonalitete, videćete, da je na tom kanalu opozicija koja neće izaći na izbore u više od 90 odsto slučajeva predstavljena u negativnom kontekstu” ističe Gavrilović.

Ako bi se taj podatak, kako dodaje, prikazivao kroz metodologiju koju primenjuje REM, sve bi bilo u najboljem redu, jer je opozicija zastupljena na TV Pink.

“REM pokušava da meri, a da ne izmeri ništa i da pri tome ne pokaže koja je uloga medija odnosno emitera koje monitorišu. Umesto da u svom izveštaju jasno pokaže da se velika većina medija bave promocijom i propagandom, a ne izveštavanjem” naglašava Gavrilović.

Cvejić: Bez analize tonaliteta izveštaji su nepotpuni

Član Saveta REM-a Slobodan Cvejić u kratkom pisanom odgovoru za Nova.rs priznaje da je primedba o nedostatku tonaliteta u izveštavanju na mestu.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

“Bez analize tonaliteta izveštaji su nepotpuni. Ali, sa ovakvim tempom nadzora nije moguće za sedmični izveštaj obaviti i tu analizu. U tom smislu je dobro da postoje druge organizacije koje rade i ovu vrstu analize. Možda će završni izveštaj REM-a sadržati i neku analizu ovog tipa” navodi Cvejić.

Gavrilović podseća da i Ustav i domaći zakoni, ali i Kancelarija OEBS-a za demokratske izbore i ljudska prava (ODIHR) propisuju da je cilj medija u izbornom procesu upravo da informišu javnost o izbornom procesu, da potencijalnim biračima daju dovoljno kvalitetnih informacija o izbornim programima i o ljudima koji su budući poslanici.

Dodaje da sem ODIHR-a i Venecijanska komisija i Direktorat za ljudska prave Evropske komisije u svojim izveštajima navode da “merenje vremena zastupljenosti bez tonaliteta izveštaja ne znači ništa”.

Cvejić odgovara da su kritike da metodologija REM-a nije u skladu sa međunarodnim standardima samo delimično tačne.

“Netačno je, jer metodologija REM sledi sve osnovne preporuke iz ODIHR priručnika, ali je tačno to da se ne prate svi indikatori koji su tamo preporučeni i da nedostaje kvalitativna analiza praćenog sadržaja” navodi član Saveta REM.

Povodom komentara u javnosti da izveštaj pokazuje da je opozicija zastupljenija od vlasti u medijima, Cvejić navodi da je u pitanju prva strana sa podacima u izveštaju, koja privlači više pažnje nego što zaslužuje.

“Dobro je imati informaciju o ukupnom vremenu emitovanja predizbornog programa i udelu pojedinih emitera u tome, ali zbog činjenice da sabira minute televizija sa različitom gledanošću ova informacija je pristrasna. Tek ako bismo vreme emitovanja jednog emitera pomnožili nekim koeficijentom gledanosti (gde bi npr. Pink ili RTS imali najviši koeficijent, a Nova S ili Happy najniži) dobili bismo nepristrasniju informaciju o tome do koliko gledalaca je stigla poslata poruka” objašnjava Cvejić.

Preporučuje da se gledaju podaci o zastupljenosti stranaka i lista u različitim tipovima emisija: sve informativne, centralne informativne i specijalizovane informativne, jer tako mogu da se prave dobra poređenja između različitih emitera i prati promena zastupljenosti iz nedelje u nedelju.

Odbacuje kritike da su N1 i Nova S uključeni u monitoring da bi se manipulisalo podacima i povećala zastupljenost opozicije u ukupnom programu.

“Mislim da ovo nije istina i da je dobro da imamo u izveštajima i ove dve televizije da bismo imali bolju sliku o kampanji na televizijama koje imaju gledaoce širom Srbije. Mogu da se složim da bi manja konfuzija bila ako bi zbirni podaci bili smešteni na kraj izveštaja, a prvo prikazani podaci po tipovima emisija. Važno je da merenje bude tačno, jer onda podaci govore sami za sebe” navodi Cvejić.

“Svaki analitičar podatke može da prikaže kako mu odgovara”

Član Saveta REM-a zaključuje da “svaki analitičar podatke može da složi i prikaže kako mu odgovara i da zato Služba za nadzor ne daje komentare podataka i ostavlja svakom čitaocu da ih tumači kako želi”.

Zoran Gavrilović smatra da je pravo REM-a da napravi uzorak kakav hoće.

Dodaje da je BIRODI u svoje ranije monitoringe uvrštavao N1 da bi pokazao kako rade ozbiljne televizije, jer taj kanal, “uz sve manjkavosti koje možda postoje i u njihovom programu, i u izbornom i vanizbornom procesu, izveštava onako kako bi trebalo da rade ozbiljne televizije”.

“To što je REM uzeo da monitoriše N1 i Nova S je dobra stvar. Problem je što monitoriše na pogrešan način koji može da izazove sumnju, jer se ne vidi doprinos kvalitetu izbornog izveštavanja tih kanala. Ako se na ovakav način meri, pokušava se da se izvuče nešto što nije tačno” navodi on.

Za Gavrilovića je sporno i to koga je REM izabrao da monitoriše.

“Stavili su izborne liste, analitičare, a ono što je metodološki neispravno, što su u grupu ostalih stavili regulatorana tela, nevladine organizacije, strukovna udruženja novinara. Međunarodna praksa ODHIR-a je da se uvek monitoriše predsednik države, skupština, vlada i stranke koje učestvuju u izbornom procesu, jer su oni ti od kojih zavisi za koga će ljudi glasati” dodaje.

Gavrilović dodaje da sa ovakvom metodologijom REM neće moći da utvrdi ni ako bude poboljšanja u izveštavanju emitera koje monitoriše, jer se to ne vidi iz ovih izveštaja.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar