Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Cene goriva u Srbiji u narednim nedeljama postepeno će padati, očekuju sagovornici Nova.rs iz naftne industrije i savetuju državi da promeni akciznu politiku.

Iako je barel sirove nafte danas upola jeftiniji nego početkom godine, u Srbiji je benzin pojeftinio tek za nekoliko dinara.

U odnosu na prvu nedelju januara, u Srbiji je Evropremium BMB 95 jeftiniji za dva dinara, Evrodizel za oko 7 dinara, a Autogas oko 3 dinara po litri, što je efekat pada cena sirove nafte u januaru.

Pandemija koronavirusa i pad tražnje za sirovom naftom u Kini i dalje potresa globalno tržište, pa tako barel sirove nafte “brent” danas košta 37 dolara dok je početkom godine koštao blizu 68,50 dolara.

„Cena goriva u Srbiji će padati kako na domaće pumpe budu stizali derivati od jeftinije sirove nafte, ali ne treba očekivati da će gorivo pojeftiniti u istom procentu kao i sirova nafta, jer je to nemoguće“, objašnjavaju sagovornici Nova.rs.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, podseća da se januarski pad cena sirove nafte već odrazio na cene u Srbiji.

“Za nekoliko nedelja osetiće se i uticaj aktuelnog globalnog pojeftinjenja”, naglašava Mićović

Nebojša Atanacković, vlasnik kompanije Nafta AD, ocenjuje da će pun efekat značajnog pada cene sirove nafte potrošači u Srbiji osetiti za oko dva meseca, kada ta jeftina sirova nafta bude prerađena.

“Dotle će trajati trend smanjivanja cene, koji će biti brži ili sporiji, u zavisnosti od tempa nabavke i od konkurencije na našem tržištu”, kaže Atanacković.

Treba promeniti akciznu politiku države

Mićović i Atanacković naglašavaju da u strukturi cene goriva akcize učestvuju sa 55 odsto.

“U ovom trenutku cena goriva će svakako padati zbog pada cene sirove nafte, pa ne očekujem da će država sad da reaguje smanjenjem dažbina, ali bi smanjenje zahvatanja povećalo i naše i prihode budžeta”, kaže Tomislav Mićović.

Prema njegovim rečima, stav Udruženja naftnih kompanija Srbije je da bi najkorisnije bilo uvođenje različitih akciznih stopa u odnosu na namenu goriva.

“To znači da ne bi bila ista cena za poljoprivrednika koji dizel sipa u kombajn, nekoga ko se bavi međunarodnim transportom i vlasnika putničkog vozila”, pojašnjava Mićović, uz ocenu da bi se tako povećala potrošnja, a smanjili sivi tokovi goriva.

Zamalo lideri u regionu po skupom gorivu

Gorivo na srpskim pumpama povoljnije je samo od onog u Albaniji. Prema visini cene evrodizela kao i prosečnim cenama goriva naša zemlja pretekla je članice EU Grčku, Hrvatsku, Sloveniju i Mađarsku, dok su na začelju regiona Rumunija, Bosna i Hercegovina i Makedonija.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Facebook,

Instagram,

Twitter