Sada je i zvanično da će se u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu praviti novi model, i to električna Panda. Treba znati da se električni automobili prave na gotovo sasvim drugačiji način nego oni koje pokreću motori na benzin ili dizel. Tačnije, za jedan automobil na struju koristi se mnogo manje delova jer nema klasičnog motora niti konvencionalnog menjača. Mnoge fabrike velikih proizvođača u Evropi su izvršile tranziciju ka proizvodnji e-vozila, koja, osim toga što je papreno skupa, dovela je u pitanje i brojna radna mesta jer jednostavno - više nije potreban toliki broj radnika. Procene analitičara kažu da tranzicija auto-industrije ka struji dovodi do gubitka posla za 500.000 radnika u EU.
U medijima je danas odjeknulo da će fabrika u Kragujevcu početi da pravi novi model i to električnu Fiat Pandu. Međutim, iako proizvodnja novog modela zvuči lepo, fabrika bi u tom slučaju pre svega morala da bude adaptirana za proizvodnju električnih automobila.
Treba znati da je, za razliku od modela Fiat 500L koji ima konvencionalni pogon, način na koji se prave električni automobil sasvim drugačiji jer su potrebne neke nove komponente, različit je i sam način proizvodnje, a brojni delovi koji se koriste za klasične automobile nisu potrebni.
Tranzicija ka električnim automobilima, odnosno eliminacija motora sa unutrašnjim sagorevanjem, prema studiji Grupe CLEPA, može da znači da će do 2040. godine poslove izgubiti čak 500.000 radnika i dobavljača samo u EU. Ti gubici radnih mesta neće biti u potpunosti nadoknađeni odgovarajućim rastom potražnje za komponentama e-vozila, za koji je Grupa rekla da će generisati samo 226.000 novih radnih mesta, uz neto gubitak od oko 275.000 radnih mesta.
Kako se ova industrija bude razvijala, poslovi koji se odnose na motore sa unutrašnjim sagorevanjem će naglo da budu „sasečeni“, pogotovo posle 2030. godine, za kada je većina proizvođača automobila najavila potpunu eliminaciju automobila sa SUS motorima i prelazak samo na struju.
Danas u sektoru motora SUS radi oko 599.000 ljudi, ali, prema analitičarima, ta cifra će 2030. godine opasti na 513.000, a 2035. na svega 153.000. Najveći gubici biće u Nemačkoj (121.000), Italiji (74.000), Španiji (72.000) i Rumuniji (56.000).
Sa druge strane, postoji i jedno analitičko predviđanje koje nije toliko pesimističko, a koje je objavljeno od strane Boston Consulting Grupe, i koje uzima u obzir ukupne nivoe zaposlenosti u industriji u više ograničenom vremenskom okviru od CLEPA-e – 2030. u odnosu na 2040.
„Suprotno onome što neki analitičari očekuju, mi smo otkrili da će električna vozila imati samo mali neto uticaj na radna mesta do 2030.“, navodi se u njihovom saopštenju.
Kao i CLEPA izveštaj, BCG navodi da će lanac snabdevanja baterijama biti najveći pokretač novih radnih mesta, ali navode i ona u tehnološkim sektorima, za razvoj novih programa, infotejmenta i slično.
Svakako je da će radnici koji su usko povezani sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem biti najteže pogođeni, priznaje se u njihovoj analizi, s gubitkom od 630.000 radnih mesta pri prelasku na proizvodnju električnih automobila, ali potražnja za baterijama, infrastrukturom za punjenje i drugim uslugama stvoriće 580.000 novih radnih mesta.
Takođe, pretvaranje fabrike automobila u postrojenje koje proizvodi električna vozila je pre svega skupa investicija koja mora da opravda ovaj trošak. Fiat je deo Stellantis Grupe koja je već objavila plan elektrifikacije koji podrazumeva investiciju od 30 milijardi evra, kao i da do 2030. postaju potpuno električni brend.
To znači da će fabrika u Kragujevcu morati da se adaptira za proizvodnju električnih automobila, što će trajati do 2023, jer je potrebno pripremiti nove mašine, a da će proizvodnja električnog automobila krenuti u trećem kvartalu 2024. Nova investicija u kragujevačkoj fabrici automobila biće u vrednosti 190 miliona evra, od čega će iz republičkog budžeta biti izdvojeno 48 miliona evra.
Ipak, treba imati u vidu sve navedeno, kao i činjenicu da je za proizvodnju vozila sa baterijama potrebno manje radne snage nego kod konvencionalnih automobila. Šta će to značiti za radnike u Kragujevcu za sada nije poznato, ali se nadamo da će nova Fiat Panda koja će se proizvoditi u Srbiji, doživeti veliki uspeh na tržištu i da neće biti potrebe za otpuštanjem radnika. Kako će izgledati Fiat Panda koja će se praviti u Kragujevcu i koliko bi mogla da košta, saznajte ovde.
Bonus video: Kako izgleda život u Srbiji sa najjeftinijim Mercedesom na struju
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare