Niski obrtaji motora često se preporučuju kao savet za efikasniju vožnju, ali ta praksa može da ošteti motor ako stalno tako vozite.
U brojnim modernim automobilima, računar putem indikatora promene brzine daje vozaču signal kada je najoptimalnije izvršiti promenu u višu brzinu, a taj indikator je ugrađen pre svega kako bi se poboljšala ušteda goriva, ali i ponekad kako bi se modeli proizvođača uskladili sa strožim propisima o emisijama štetnih gasova.
Za optimalnu vožnju treba da uzmete u obzir dva vrlo važna faktora. Prvi je da svaki tip motora isporučuje svoju minimalnu i maksimalnu snagu pri različitom broju obrtaja u poređenju sa ostalima. To je ono što se naziva krivom snage i neophodno je znati da se ne ide preko, ili ispod nje.
Drugo, morate uzeti u obzir temperaturu i trajanje putovanja. Svaki motor zahteva optimalnu radnu temperaturu. Sve dok motor ne postigne optimalnu temperaturu, ulje se neće pravilno širiti motorom, tako da bi vožnja pri visokim obrtajima i prisiljavanje motora moglo da dovede do kvara.
Ako su ipak udaljenosti kratke, trošenje delova bloka motora će se ubrzati. Ovo posebno važi za moderne dizelaše sa turbinom. Ako vozite sa visokim brojem obrtaja, potrošnja će se povećati, kao i emisija štetnih gasova, automobil će biti bučniji i temperatura motora će porasti.
Sa druge strane, ako vozite na niskim obrtajima kako biste uštedeli gorivo, to takođe može da bude štetno. Motoru će biti potrebno više vremena da dostigne svoju optimalnu temperaturu, što će povećati potrošnju forsiranjem mehanike. Takođe ćete primetiti da automobil radi grublje u praznom hodu.
Postoji još jedna negativna posledica vožnje na niskom broju obrtaja motora: sadašnji automobili imaju filter čestica za smanjenje emisija koji mogu da se začepe zbog stvorenog otpada. Ne samo filteri čestica, već i sonde, senzori, i drugi elementi koji učestvuju u ovom sistemu zadržavanja zagađujućih čestica.
Zbog toga je potrebno voziti na niskim obrtajima samo nakon kretanja kada vozite prve kilometre dok se motor ne zagreje, kako ga ne biste forsirali, iili kada vozite po ravnici ili nizbrdici. Treba imati na umu da ako je automobil opterećen teretom ili većim brojem putnika, posebno na uzbrdici zahteva više obrtaja motora, obično preko 2.500 kod benzinaca i više od 1.500 kod dizelaša.
Treba znati da samo u optimalnom području rada motor pruža najbolje performanse i najmanju potrošnju. Kako piše Auto Klub, tada su opterećenja manja, a podmazivanje je idealno kao i hlađenje. Dakle najbolje je (kako na previsokim) ne voziti na preniskim brojevima obrtaja, jer bi na kraju takva „efikasna“ vožnja dugoročno mogla da ošteti vaš motor.
Bonus video: O besmislu državnih subvencija za automobile i vožnji nove Toyote Corolle