Foto:shutterstock_By riopatuca

Saznajte šta sve treba da obavite kako biste pravilno uklonili tragove zime sa vozila i pripremili ga za lepše vreme. Dajemo detaljne savete kako sami da sredite vašeg četvorotočkaša i uštedite novac.

Vožnja u zimskim uslovima ostavlja traga na svakom automobilu. To mogu biti oštećeni branici, boja i lak od udara rizle sa puteva, korozija na podvozju od industrijske soli, zatim oštećene alu-felne, ali i gumeni delovi poput kedera i brisača na koje je hladnoća takođe uticala.

U nastavku su saveti pomoću kojih većina vozača može samostalno da obavi lagano prolećno sređivanje vozila. Ko nije siguran u svoje veštine, neka potraži pomoć prijatelja.

1.PRANJE SPOLJAŠNJOSTI

Čak i tokom zime je bitno da održavate automobil bez obzira što se tada najbrže prlja. Sada, posle zime ovo je obavezan tretman. Ali nemojte brzati, sada je najvažnije da automobil dobro operete. Ako perete sami, prvo uklonite sve krupne nečistoće i vodom sperite prvi sloj prljavštine. Napravite bogatu penu i skinućete sve što je potrebno. Naravno, kompresor je uvek dobrodošao.

Auto-perionica Foto:David Špidlen / Bod zlomu / Profimedia

Ne zaboravite na koševe, spojeve na vratima i sve teško pristupačne delove u kojima se talože naslage blata. Takođe, ne zaboravite na felne, jer ovo je mesto gde se taloži sva prljavština koju pokupimo sa puta, a naravno i kočiona prašina. Te nečistoće se najteže skidaju, pa felne, pogotovo aluminijumske, traže posebna hemijska sredstva za čišćenje. Ona nisu skupa a lako skidaju sve fleke. Ako ne želite sami da perete automobil, perionice nude detaljno, komplet pranje vozila. Raspitajte se i za pranje odozdo jer je podvozje posle zime puno nečistoća koje su se tu taložile. Vrlo je važno detaljno oprati sve od industrijske soli i rizle koja se posipala po putevima.

2.PRANJE MOTORA

Ono što prvo treba obaviti posle zime jeste pranje motora. Naravno, ovu uslugu nude i kako perionice tako i auto-servisi i tu treba biti prilično oprezan.

Pranje motora kompresorom nije preporučljivo pogotovo kod savremenih agregata jer se tako može oštetiti kompjuter koji se nalazi u motorskom prostoru. Zato je bolje oprati motor u servisu, ili sami. Sve što vam treba je antikorozivni sprej za odmašćivanje. Njega možete nabaviti u bilo kojoj prodavnici auto-opreme. Ako sami perete motor, zaštitite električne instalacije najlonom kako se ne bi pokvasile i ne prskajte sklop za paljenje. Takođe, sva creva, plastiku i filtere možete prati sprejom i očistiti krpom ili četkom.

Foto:Shutterstock

Pojedine perionice nude i pranje vodenom parom, što je u stvari idealno za pranje motora jer nema prevelikog pritiska vode koji može oštetiti kablove, akumulator, creva i ostale spojeve.

3.POLIRANJE I VOSKIRANJE

Poliranje vozila treba povremeno obavljati, a pogotovo ukoliko imate sitnih oštećenja, odnosno površinskih ogrebotina. Polir-paste su najbolji način da sada uklonite sve ono što se tokom zime stvorilo i tako sačuvate boju pre nego što nastupe vreli letnji dani sa štetnim sunčevim zracima.

Foto:shutterstock_ By Nor Gal

Proverite da li oko ručki na vratima ima ogrebotinica, ili oko vratanca za rezervaor, na prtljažniku, branicima, retrovizorima… Poliranje ne samo da će ukloniti sitna oštećenja već ćete i boju učiniti sjajnom. Štaviše, možete i sami polirati automobil ali ovaj tretman nije jednostavan i dugotrajan je, pogotovo ako nemate mašinu.

Posle poliranja bavezno voskirajte autmobil. Tako ćete boju i lka zaštiti od spoljnih uticaja sunca, kiše i prljavštine. I ovo je mukotrpan proces ako nemate mašinu, pa skupite snagu i vreme. Nemojte polirati ni voskirati na direktnom suncu, niti na prljavoj povšini kako ne biste oštetiti lak. Voskirajte na svaka tri do četiri meseca.

4.PRANJE UNUTRAŠNJSOTI

Posle zime, sređivanje unutrašnjosti je obavezno. Prvo izbacite gumene patosnice i zamenite ih tekstilnim koje se tokom leta mnogo lakše održavaju.

Ako sami perete kabinu, prvo izbacite sve krupne nečistoće i usisajte podove i sedišta.

Foto:Shutterstock

Zatim posebnim hemijskim sredstvom za održavanje i čišćenje plastike tretirajte instrument tablu i čitavu konzolu, kao i plastične delova na drugim mestima po kabini. Ukoliko su vam sedišta prljava nemojte ih prati vodom, već suvom penom koja ujedno skida i fleke. Voda bi natopila sunđere i kasnije bi se od buđi iz sedišta širili neprijatni mirisi. Najprljaviji delovi unutrašnjosti su volan, „nebo“, stakla i tapacirunzi, pa ih nikako nemojte preskočiti. Ako imate novca, priuštite vašem vozilu dubinsko pranje. Ako ne, uporne fleke na sedištima zamaskirajte novim presvlakama.

Nikako nemojte unutrašnjost vozila brisati vlažnim maramicama. One izjedaju gumu i plastiku i vrlo brzo je mogu oštetiti. Ukoliko ste navikli da kabinu prebrišete ovim maramicama, onda nabavite one posebne za korišćenje u automobilima.

5.DEZINFEKCIJA KLIME

Pre nego što nastupi vrućina, obavezno proverite kako vam radi klima-uređaj. Ukoliko ste još tokom zime ustanovili da se i tokom grejanja iz ventilacije osećaju neprijatni mirisi, vreme je za akciju. Ti mirisi nisu ništa drugo do nataloženih bakterija i gljivica u sistemu koje morate eliminisati ukoliko ne želite da se razbolite.

Foto:Shutterstock

Zato, prvo pokušajte da dezinfikujete klima-uređaj posebni sprejovima za tu namenu koji se prodaju u prodavnicama auto-opreme. Oni uništavaju bakterije i tako eliminišu neprijatne mirise. Ima raznih vrsta sprejova, od onih koji se prskaju u ventilacioni otvor do onih koji se postave u kabinu i pomoću recirkulacije vazduha čiste otvore.

Ako vam čišćenje klime sprejovima ne pomogne, možda je vreme da obavite servis klime gde će vam u servisu proveriti freon, filtere i naravno dezinfikovati klimu profesionalnim uređajima.

Foto:Shutterstock

6.KAD MATIRAJU FAROVI

Farovi često stradaju tokom zime zbog udara kamenčića sa puta, odnosno rizle. Uz to, neretko se dešava da fabrička zaštita tokom zime i vlage popusti pogotovo ukoliko automobil ima godina… Neretko su žuti i zamagljeni i puni kondenzacije. Ipak, ovo možete rešiti sami bez odlaska u servis.

Foto:Shutterstock

Ako oštećenja nisu velika i duboka, već su farovi matirali sa spoljne strane, sve što je potrebno jeste da običnom pastom za zube i peškirom snažnim kružnim pokretima tretirate plastične farove i opet će zasijati. Ukoliko su oštećenja veća, trakom zaštitite delove karoserije oko farova i prskajte farove vodom dok istovremeno šmirglate vodenom šmirglom.

Pazite, i krupniju šmirglu korisitite za veća oštećećenja, a sitiniju za finija. Farovi će skroz matirati, a tada morate naneti posebno sredstvo za reparaciju farova i dobro uglancati.

Ako vam ova brza i jeftina rešenja ne pomognu, ili su vam farovi matirali i požuteli sa unutrašnje strane, onda je vreme da ih odnesete u servis na profesionalnu reparaciju gde će vam stručnjaci pomoći da vam farovi budu kao novi.

Bonus video: Zašto tokom leta ne smemo da vozimo na zimskim gumama

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar