Na semaforu crveno znači stani, a zeleno idi. Transportni inženjeri sa Državnog univerziteta Severne Karoline predlažu novi pristup – korišćenje belog svetla, koje bi autonomnim vozilima omogućilo da poboljšaju protok saobraćaja, i na taj način dali do znanja ljudskim vozačima šta se dešava. U računarskim simulacijama, ovaj pristup je značajno poboljšao vreme putovanja kroz raskrsnice i smanjio potrošnju goriva.
Crveno svetlo će i dalje značiti stop. Zeleno svetlo će i dalje značiti vozi, dok bi belo svetlo upozoravalo ljudske vozače da jednostavno prate autonomno vozilo ispred sebe. Koncept belog svetla se zasniva na mogućnosti bežične komunikacije između autonomnih vozila i računara koji kontroliše saobraćajni signal. Kada se dovoljan broj autonomnih vozila približi raskrsnici, belo svetlo bi se aktiviralo.
U ovom scenariju, semafor bi radio normalno kada je procenat autonomnih vozila na raskrsnici nizak, ali kada se taj broj poveća, belo svetlo bi signaliziralo vozačima (ljudima) koji se nalaze u koloni da su autonomna vozila preuzela kontrolu i da jednostavno prate auto ispred sebe. Autori studije navode da belo svetlo ne mora biti jedina opcija i da može biti bilo koje boje.
Naučnici su testirali ovaj sistem pomoću mikroskopskih simulatora saobraćaja. Kada je raskrsnica koristila belo svetlo, gužve u saobraćaju su se smanjile za 3% kada je samo 10% vozila bilo autonomno, a taj procenat se povećao na 10,7% kada je bilo 30% autonomnih vozila.
Kako piše Revija HAK, autori studije sugerišu da bi pilot programi korišćenja belog svetla mogli biti sprovedeni u kontrolisanim okruženjima, kao što su luke, gde se očekuje da će komercijalna vozila, koja će uglavnom biti autonomna, brzo i efikasno kretati.
Bonus video: Evo kako rade pametni semafori u Beogradu