Većina je čula za poznatu krilaticu da je najbolji automobil - službeni. Ali, sada se već postavlja pitanje koje gorivo, odnosno koji pogon je najbolji izbor za "službenjaka". Vlasnici kompanija nikada nisu imali veći izbor za svoju flotu. Početkom 2000-ih dizel je dominirao, ali sada je situacija znatno drugačija. Predstavljamo vam prednosti i mane svih aktuelnih tipova pogona.
Britanski Autocar je napravio analizu čiji rezultati pokazuju koja vrsta pogona je najbolja za flotno vozilo. Početkom veka su automobili sa pogonom na dizel duplirali svoj udeo na flotnom tržištu i činili su čak 60% prodatih kompanijskih automobila.
Dizel
Danas, ceo svet se udaljava od dizela, jer su debate o kvalitetu vazduha i pojedini skandali promenili mišljenje javnosti. Brojni proizvođači su prestali i da nude dizel motore, ali oni i dalje imaju svoju ulogu. Tiši su nego ikada, nude veliki domet uz malu potrošnju, a novi Euro 6d standard emisije štetnih gasova doveo je do toga da obično i nisu lošiji za životnu sredinu od benzinskih modela.
Kompanijsko vozilo sa pogonom na dizel se preporučuje onima koji prelaze veliku kilometražu, ali i za one kojima je potrebna mogućnost prevoza tereta.
Benzin
Benzinski motori su u poslednje vreme nadmašili dizele po prodaji širom Evrope, a globalna popularnost znači da će fokus razvoja i istraživanja biti posvećen upravo ovakvim agregatima tokom poslednjih godina motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Moderni sistemi ubrizgavanja goriva i dodavanje blagog hibrida kao blage forme elektrifikacije smanjuje potrošnju skoro do nivoa dizela.
Ipak, ta razlika postoji. Benzinski automobili i dalje nisu efikasni kao dizelaši, ali njihova prednost jeste što postoji veliki izbor modela opremljenih benzinskim agregatima, a i održavanje je često jeftinije nego kod dizelaša. Kompanijsko vozilo sa pogonom na benzin se preporučuje onima koji u floti imaju male i jeftinije automobile koji ne prelaze veliku kilometražu.
Hibrid
Standardni hibridi obično imaju benzinski agregat, ali sa jednim ili više elektromotora koji pružaju asistenciju. Oni su jednostavan korak unapred od dizela, zato što pružaju istu potrošnju ali bez potrebe za punjenjem baterije. Električni domet je mali i dolazi u naletima, kada benzinski motor nije pod velikim opterećenjem.
Mana je svakako nešto viša cena, ali i emisija CO2 koja je u Evropi bitna prilikom registracije, a koja je slična kao kod dizelaša. Većina proizvođača se sve više okreće plug-in hibridima, pa postoji i ograničen broj automobila sa ovim pogonom. Prošle godine u Velikoj Britaniji su Toyota i Lexus činili čak 61% prodatih hibrida.
Kompanijsko vozilo sa hibridnim pogonom se preporučuje za one koji će automobile koristiti najviše u gradskim uslovima, gde do izražaja može da dođe vožnja isključivo na električni pogon.
Plug-in hibrid
Zbog državnih subvencija i niskih troškova eksploatacije, mnogi vlasnici kompanija za svoje flote biraju plug-in hibridne automobile. Od standardnih hibrida se razlikuju po tome što baterija može da se dopuni i na punjaču, a ovi modeli uglavnom nude 50-60 kilometara vožnje isključivo na struju, a tu je i motor sa unutrašnjim sagorevanjem za neka duža putovanja.
Mana ovog tipa automobila je svakako nešto veća cena, a u Nemačkoj su najavili i ukidanje subvencija za plug-in hibride.
Ukoliko želite efikasnu vožnju, morate često puniti bateriju, a za razliku od električnog automobila, i dalje imate motor sa unutrašnjim sagorevanjem koji morate da servisirate.
Kompanijsko vozilo sa plug-in hibridnim pogonom se preporučuje za one koji imaju obezbeđena parking mesta sa punjačima, kako bi se ostvarila niska potrošnja i uštedelo na gorivu. Ipak, oni su dobri i za nešto duži put uz pomoć motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ali će tada potrošnja biti znatno viša.
Električna energija
Tokom poslednje decenije, električna vozila su evoluirala od čudnih gradskih automobila do limuzina i SUV modela ozbiljnih performansi. Izbor je sve veći, a skoro svi od njih mogu da pređu 300-400 kilometara sa jednim punjenjem baterije koje može da traje i manje od pola sata. Vožnja na struju je znatno jeftinija i čistija, pa ne čudi da su prošle godine poslovni subjekti kupili oko dve trećine prodatih električnih vozila u Velikoj Britaniji.
Rana zabrinutost nestaje, ali i dalje ima potencijalnih problema. Pre svega, radi se o mreži punjača koja nije dovoljno razvijena pa to predstavlja problem vozačima na dugim relacijama. Opcije su i dalje limitiranje, pogotovo ako vam je potrebno vozilo sa 7 sedišta ili opcijom vuče prikolice. Ipak, za električna vozila se dobijaju subvencije, porez je vrlo nizak ili se ne plaća uopšte, a novac se štedi i na troškovima održavanja.
Kompanijsko vozilo sa električnim pogonom se preporučuje za one vozače koji mogu kod kuće da napune bateriju, a iz godine u godinu su sve bolji izbor i za veću kilometražu.
Bonus video: Zimi zimska guma, leti letnja: Zašto nam se ovo govori?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram