Foto:shutterstock by Isaac Fontana; shutterstock by Jair Ferreira Belafacce

U Brazilu gotovo da nema automobila koji ne vozi na alkohol.

Tačnije, radi se o etanolu ili bioetanolu, kako vam draže, a do njega dolaze preradom šećerne trske. Ako kažemo da je Brazil jedan od najvećih proizvođača šećerne trske, stvari postaju jasnije. Dodajmo svemu gotovo nepregledne obradive površine, izuzetno naprednu tehnologiju i povoljnu klimu i dobićemo idealne uslove za stvaranje povoljnog goriva.

Naravno, sve ovo nije stiglo preko noći. Brazil je decenijama ulagao u razvoj tehnologija, a cela priča se zakotrljala sedamdesetih. Prelomna tačka dogodila se 2006. godine kad je Brazil upravo zahvaljujući etanolu postao energetski nezavistan. Ima Brazil i spostvene rezerve fosilnih goriva, ali etanol je onaj koji čini razliku.

Danas su „flex fuel“ automobili uobičajeni u Brazilu, ali oni pored osnovnog benzina ne koriste plin, već upravo etanol. Još 2008. godine ovi automobili su na tržištu imali udeo od čak 90 odsto, dok je prodaja etanola upravo te 2008. godine prestigla prodaju benzina. Postoji i treća opcija, a to je mešavina benzina i etanola s maksimalnim udelom benzina od 75 odsto.

Etanol ima nižu vrednost od bezolovnog benzina pa je za isti efekat potrebno oko 34 odsto veće količine etil-alkohola. Zbog većeg oktanskog broja etanola (111) moguće je povećanje stepena kompresije, a time i iskorišćenja motora.

Takođe, kako je etanol problematičan pri hladnom startu motora (<15⁰C), automobili „flex fuel“ moraju da startuju na benzin ili da imaju grijače goriva. CO2, koji se ispušta, načelno iste te biljke upiju procesom fotosinteze pa se smatra da motori imaju čisti izduv. Pravilnije bi bilo reći čištiji pre svega zbog nedostatka mnogih aditiva.

U velikom delu Evrope koriste se E5 i E10 benzini s 5, odnosno 10 odsto udela etanola, kod nas se može naći samo E5. E70 (E75) te E85 gorivo, s čak 85 odsto etanola, koriste se na posebno pripremljenim automobilima, najčešće u SAD, ali i u Švedskoj gde su domaći proizvođači bili skloni etanolskom gorivu. U Brazilu su najpopularnija goriva E18-E27.5 s većim udelom bioetanola, kao i E100 s čistim etanolom.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Prema poslednjim podacima, Brazil godišnje proizvede oko 26.7 milijardi litara etanola, što je predstavljalo 26.1 odsto svetske potrošnje u 2017. godini. Tokom 2021. godine je cena etanola drastično porasla, ali je i dalje više nego konkurentna. Cena za litru je mesecima na nivou od oko 4.3 BRL ili 0.78 evra, dok je cena benzina nešto iznad 5 BRL ili oko 0.91 evro, piše index.hr.

I za kraj da stvari dodatno zakomplikujemo – postoje i vozila s motorima pripremljenim za tri vrste goriva, pa tako uz etanol i benzin imaju i CNG instalaciju za pogon prirodnim gasom, još jednim energentom koji se pravi u Brazilu.

Bonus video: Da li ovaj Volvo zaista troši 1,1 litar benzina?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar