Foto: Promo

Visoki troškovi proizvodnje i nestašica mikročipova uticala je na proizvođače automobila da svoj fokus sa malih gradskih automobila, nekada vodećeg segmenta u Evropi, prebace na SUV modele i krosovere.

Saopštenje Forda iz oktobra da će mali gradski model Fiesta biti penzionisan sledeće godine je najdramatičniji pokazatelj teškoća koje pogađaju segment koji je nekada definisao evropsko tržište automobila.

Segment malih gradskih automobila je u Evropi izgubio lidersku poziciju u korist malih SUV modela tokom prvih 9 meseci ove godine. Prodaja je pala za 17 procenata na 1,23 miliona primeraka, što je dosta manje od 1,43 miliona prodatih malih SUV-ova. Drugo mesto takođe nije sigurno, jer kompaktni SUV modeli prete da gradske automobile poguraju na treću poziciju tokom 2023.

Foto:Ford

Fordova odluka da odustane od Fieste i da se fokusira na SUV modele je kulminacija želje ove kompanije da se reše neprofitabilnih modela, čak iako su i dalje dosta popularni. Fiesta je 2015. godine bila najprodavaniji gradski auto u Evropi, i drugi najprodavaniji ukupno, iza Volkswagen Golfa.

Broj registracija je ove godine pao za 36 procenata, što Fiestu smešta tek na devetu poziciju najprodavanijih gradskih modela u Evropi. Zbog nestašice delova i nešto slabije prodaje, Ford je rešio da nakon 46 godina pošalje legendu u penziju.

Ford nije jedini koji odustaje od gradskih automobila. Izvršni direktor Audija Markus Duesmann je prošle godine izjavio da njihov najmanji model A1 neće dobiti sledeću generaciju. Čelnici Volkswagena su takođe upozorili da se razmatra obustavljanje proizvodnje modela Polo sa početkom implementacije Euro 7 normi 2025. godine.

Foto:Volkswagen promo

Mali automobili su možda najočigledniji kandidat za elektrifikaciju, zato što se uglavnom koriste za kraća putovanja. Ipak, njihova pristupačna cena znači da je dosta komplikovanije maskirati troškove baterija. Izveštaj koji je objavila investiciona banka Bernstein navodi da 60 procenata troškova proizvodnje malog gradskog električnog automobila ide na bateriju, dok je kod kompaktnih vozila na struju taj udeo 40 procenata.

Mnogi proizvođači se zbog aktuelne situacije na tržištu okreću alternativnim rešenjima za proizvodnju gradskih automobila. Dacia Sandero beleži uspeh na tržištu zbog pristupačne cene, a profitabilnost dolazi iz činjenice da je proizvodnja ovog modela podeljena između Rumunije i dve fabrike u Maroku, što omogućava Dačiji da stvori konkurentnu cenu zbog manjih izdataka na plate radnika.

Stellantis takođe proizvodi Peugeot 208 u Maroku, dok Toyota sklapa Yaris u Francuskoj i Češkoj. Kompanije se takođe sve više okreću Kini, odakle će dolaziti i novi Mini Cooper E. Budućnost ovog segmenta nije svetla, ali se čini da proizvođači čine sve kako bi ostali konkurentni, pre svega sa cenom.

Bonus video: Ko ovo ne uradi sa autom, vožnja tokom zime biće mu vrlo teška

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar