Foto: Shutterstock

Punjenje električnog automobila danas je 161 odsto skuplje nego pre godinu dana, a struja više nije ni jeftinija od benzina ili dizela, zaključili su stručnjaci s italijanskog portala za zaštitu potrošača Facile.it, koji su izračunali i koliko koji energent košta samog vozača zavisno od klase automobila koji vozi.

Istakli su da je još prošle godine električni automobil bio daleko najjeftinija opcija jer je za pun rezervoar, odnosno baterije bilo u proseku, 50 do 70% jeftinije od benzinske ili dizel verzije. Međutim, zbog porasta cene energije, danas „gorivo“ u električnom automobilu, bilo da puni iz kućne utičnice, košta više nego u tradicionalnom vozilu, prenosi N1.

Ako se preskoči punjenje kod kuće i ode se na punjač na ulici, cene su još i veće. Italijanski stručnjaci testirali su tri modela automobila u punoj električnoj, dizel i benzinskoj verziji, uzimajući u obzir potrošnju koju su deklarisali sami proizvođači, kao i cene energije i goriva.

Foto: Shutterstock

Kao referentne vrednosti korišćene su cene važeće na zaštićenom tržištu u oktobru 2021. i oktobru 2022, dok su za benzin i dizel korišćene prosečne vrednosti u septembru 2021. i septembru 2022.

Prva analiza odnosila se na vozilo B segmenta, s motorom snage 100-136 KS. Samo za poređenje, segmentu B pripadaju, recimo, Volkswagen Polo, Renault Clio, Ford Fiesta, Peugeot 208, Toyota Yaris, Opel Corsa, Dacia Sandero… nemaju oni svi konjsku snagu koju su stručnjaci uzeli u obzir, ali u ovom primeru služe samo kao orijentir.

S podacima da vozilo segmenta B 100-136 KS, u dizel verziji pređe s litrom goriva 24,4 km, u benzinskoj 19,6 km, dok električna verzija može s kilovatsatom struje da vozi 6,3 km. Ako se u obzir uzme pređenih 1.000 km, dizel motor ispada najjeftiniji. Vozač, za tu destinaciju, troši 71 evro, ako ima benzinca, 1.000 km koštaće ga 83 evra, dok će za struju platiti 85 evra.

Druga simulacija ispitivala je limuzine, C segment, snage motora 130-150 KS, u dizel (22,5 km/l), benzinskoj (18,7 km/l) i električnoj (6,6 km/kWh) verziji. I u ovom slučaju najjeftiniji je dizel, za pređenih 1.000 km vozač potroši 77 evra, dok je s električnim automobilom potrebno 80 evra. Najmanje efikasan u ovom slučaju je benzinac koji stoji 88 evra.

Treća simulacija jedina je u kojoj je električni model i danas najpovoljniji.

Limuzina segmenta D, snage motora 249-286 KS, u benzinskim verzijama Mild-Hybrid (13,2 km/l), dizel Mild-Hybrid (16,1 km/l) i električnim (5,4 km/kWh) na1.000 km vozača košta 108 evra, za dizel, 124 evra za benzinca i 108 evra za struju.

Zavisno od cene goriva i struje prem različitim tržištima, rezultati ove računice mogu da variraju. Tako bi, recimo, u Hrvatskoj, za vozilo segmenta B, snage motora 100-136 KS, s trenutnim cenama goriva i električne energije došli do podatka da vozač za dizelaša na 1.000 km mora da izdvojit oko 74 evra, za benzinca oko 75, dok za struju oko svega 26 evra, navodi Večernji.

Podsetimo da je Evropska unija prošle nedelje donela zakon o zabrani prodaje novih benzinskih i dizel automobila od 2035. godine, a kao alternativu preporučila struju.

Bonus video: Koliko košta život sa električnim Mercedesom u Srbiji

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar