Već smo pisali o slučajevima u kojima je nakon saobraćajnih nesreća kao krivac proglašen Teslin sistem autonomne vožnje, ali u većini slučajeva na kraju bi se pokazalo da vozilima u trenutku nesreće nije upravljao softver, već da su kontrolu nad vozilom imali vozači. Ali ako je do saobraćajne nesreće zaista došlo kada je Teslom upravljao autopilot, ko u tom slučaju nosi odgovornost?
Iz Tesle konstantno upozoravaju da, uprkos imenu koje može zavarati, njihov autopilot nije napravljen da samostalno upravlja vozilom u svim situacijama, već je reč o tehnologiji koja pomaže prilikom vožnje, ali dok je ona aktivirana, vozači moraju da drže ruke na volanu i da prate dešavanja u saobraćaju. U slučaju da dođe do neke situacije u kojoj autopilot ne reaguje blagovremeno, vozač je taj koji treba da preuzme kontrolu pa je upravo on jedini odgovoran za sve što se dešava sa vozilom. Sada je to i zvanično, odnosno pravno potvrđeno.
Naime, u Sjedinjenim Američkim Državama je održano, kako Reuters naglašava, prvo suđenje u kojem je podignuta tužba protiv Tesle zbog njihovog autopilota, koji je, kako stoji u tužbi, upravljao vozilom tokom jedne saobraćajne nesreće. Tužbu u kojoj je od Muskovog preduzeća tražila odštetu, podigla je vozačica Justine Hsu još 2020.
U njoj se navodi kako je njen Model S, dok je njime upravljao autopilot, udario u trotoar, nakon čega se nasilno aktivirao vazdušni jastuk koji joj je slomio vilicu, izbio zub i izazvao oštećenje nerva na licu. Porota nije stala na njenu stranu, što je velika pobeda Tesle.
Autopilot nije napravljen za samostalno upravljanje automobilom. To nije autonomno vozilo, komentarisao je jedan od porotnika Mitchell Vaseur, i naglasio je da je reč o asistentu u vožnji koji zahteva punu pažnju vozača. S njim se slaže i porotnica Olivia Apsher, koja je to jednostavno objasnila i poslala poruku svim vozačima Tesle: „To je vaše vozilo. Samim tim, vozači su i odgovorni za automobil i upravljanje automobilom.“ Kako prenosi zimo.dnevnik.hr, podsetila je i na zvučne i vizuelne signale i upozorenja za vozače, koja se aktiviraju ako vozač podigne ruke sa volana.
Advokat vlasnice Tesle koja je podnela tužbu, Donald Slavik, tokom suđenja je izjavio kako je ona primila zvučne signale manje od sekunde nakon udara u trotoar, tako da nije bilo dovoljno vremena za adekvatnu reakciju. To je naravno ne oslobađa od odgovornosti jer da je bila pažljiva, držala ruke na volanu i pratila put, ne bi došlo do nesreće i svih povezanih problema.
Iz Tesle su ranije odbili svoju odgovornost za nesreću, što su podržali porotnici i sudija u tom slučaju. Reuters navodi da je ova odluka značajna za Teslu, ali ne i obavezujuća za druge slične slučajeve u kojima su lideri na tržištu električnih automobila suočeni sa tužbama iz istog razloga.
Bonus video: Kako je Mazda pokazala „kohones“ sa dizel motorom i koliko su poskupele gume u Srbiji