Ugljenični otisak (carbon footprint) je izraz koji je izmislila velika naftna kompanija kako bi krivicu prebacila na građane. Naime, naftni gigant British Petroleum (BP) je uz pomoć marketinške agencije izmislio ovaj izraz, zajedno s posebnim kalkulatorom ugljeničnog otiska još 2004. godine.
Ugljenični ili karbonski otisak je termin koji nam govori koliko ispuštamo ugljen-dioksida u atmosferu. Na njega se nadovezala nauka o klimatskim promenama, a, složili se ili ne, ta „lebdeća cipela“ bezbojnog plina utiče na naš svakodnevni život, povećanjem prosečne temperature na Zemlji.
Kako piše revija HAK, izraz ugljenični/karbonski otisak ili Carbon Footprint ima zanimljivu istoriju, koju je „The Gaurdian“ preveo na jednostavan način – okriviti građane za probleme koje je stvorila velika industrija nafte. U svemu smo zajedno, ali industrijski giganti imaju finansijsku moć da upravljaju mišljenjem javnosti poput deteta koje se igra s plastelinom.
Naftni div British Petroleum (BP) zapravo je angažovao stručnjake za odnose s javnošću da bi izmislili koncept osmišljen kako bi se za klimatske promene okrivili pojedinci, a ne industrijski konglomerati i rafinerije. BP je izmislio izraz ugljenični otisak, zajedno s kalkulatorom ovog otiska 2004. godine.
„British Petroleum, druga najveća naftna kompanija u privatnom vlasništvu u svetu, s 18.700 benzinskih i stanica širom sveta, angažovao je stručnjake za odnose s javnošću „Ogilvy&Mather“ kako bi promovisali tvrdnju da za klimatske promene nije kriv naftni gigant, već greške pojedinaca“, napisao je naučni novinar Mark Kaufman u Mashableu.
BP je čak građanima isporučio i kalkulator u kom su mogli sami da izračunaju svoj „otisak“ i tako koncept krivice prebaci na njih.
Bonus video: Globalno zagrevanje – Kakav bi bio svet bez polarnih kapa
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: