Polovni automobil često ume da bude „mačka u džaku“, ali ukoliko unapred znate na šta treba da obratite dodatnu pažnju, veće su šanse da ćete za sebe odabrati kvalitetan primerak.
Kupovina novog automobila je postala vrlo skup i dugotrajan proces, pa se čak i oni sa nešto više novca okreću polovnjacima. Razlog je jednostavan, umesto nekoliko meseci ili godina čekanja, automobil dobijate odmah.
Međutim, kupovina polovnog automobila je zahtevan i riskantan postupak. Zbog toga donosimo deset koraka koje treba da pratite, pogotovo ako prvi put kupujete polovno vozilo, a na ovaj način ćete smanjiti šansu da pazarite loš automobil.
1.Istorija automobila
Da biste znali o kakvom automobilu se radi, potrebno je skupiti što više informacija o istom. Proverite svu dokumentaciju, servisne knjižice i račune koje vlasnik još čuva. Uz pomoć broja šasije (VIN), na internetu je za simboličnu sumu novca moguće saznati kompletan istorijat vozila i originalnu konfiguraciju. Ako je nešto menjano, kao boja ili oprema, to je razlog da budete sumnjičavi. Tražite objašnjenje od prodavca i otvoreno pitajte sve što vas zanima. Ako izbegava odgovore, vi izbegnite kupovinu.
2. Muke oko lažne kilometraže
Prosečan automobil prelazi između 10 i 20 hiljada kilometara godišnje. Pogledajte kilometražu i podelite sa brojem godina starosti vozila. Ako računica pokaže da je automobil koji kupujete prelazio manje od 10.000 kilometara godišnje, trebalo bi da budete sumnjičavi i da pitate prodavca, a stvarnu kilometražu možete proveriti i putem broja šasije na internetu. Spisak polovnjaka na kojima se najčešće vraća kilometraža.
Na veliku kilometražu ukazuju i detalji poput istrošene tkanine sedišta, upravljača, papučica, ručice menjača, ali znajte da se ovi delovi lako zamene, pa proverite i da li je sigurnosni pojas pohaban, jer taj deo retko ko menja.
3. Oštećen lak ili rđa
Nemoguće je pronaći polovni automobil koji je star pet i više godina bez ijedne ogrebotine. Ukoliko automobil izgleda kao da je tek izašao iz fabrike, a star je pet ili deset godina, jasno je da je lakiran. Pored toga, izbegavajte automobil koji imaju veća oštećenja laka i tragove rđe, jer ko zna šta se skriva ispod toga. Mali tragovi rđe nisu razlog za odustajanje od kupovine, ali obratite pažnju na to da se iza takvog traga ne krije potpuno trula površina.
4. Oštećena konstrukcija
Obiđite par krugova oko vozila i proverite da li automobil naginje na neku stranu, da li stoji normalno na točkovima, je li neki deo karoserije bliže podu od drugog na suprotnoj strani, i da li možda nešto visi od poda. Proverite i da li su zazori jednaki ili su delovi karoserije negde previše zbijeni. Sve ovo mogu biti znakovi da je automobil ozbiljno oštećen u sudaru i nekvalitetno popravljen.
Ozbiljna oštećenja možete da primetite i ako zagledate ispod poklopca motora, ispod presvlaka prtljažnika i ispod blatobrana. Ukoliko primetite nove ili vrlo debele varove, koji ne bi trebalo da budu tu, automobil je gotovo sigurno bio u ozbiljnijoj nesreći.
5. Motor
Uvek obratite dodatnu pažnju na motor, jer je on najvažniji i često najskuplji deo automobila. Pogledajte ispod poklopca i proverite njegovo stanje. Ukoliko je opran i izgleda kao nov, to bi mogao da bude znak da vlasnik nešto krije. Ako nije opran, proverite tragove curenja tečnosti, da li su napukla creva ili kaiševi. Proverite i da li su plastična kućišta farova u redu, ili su lepljena jer to ukazuje da je automobil bio u sudaru.
6. Pneumatici
Gume bi trebalo da budu ravnomerno potrošene. Ukoliko je neki deo pneumatika više potrošen, to može da znači da automobil ima problem sa oslanjanjem ili sistemom upravljanja. Ti problemi se često ne mogu rešiti jednostavnim centriranjem trapa.
7. Elektronski uređaji
Moderni automobili imaju toliko elektronike da će potrajati dok sve ne isprobate. Ali budite strpljivi, proverite da li rade svi instrumenti, radio ili infotejment sistem, da li su sve funkcije dostupne, a potrebno je testirati i svaki prekidač. Obavezno proverite da li klima radi ispravno. Sve navedene provere treba da budu temeljne, pa ako vam nešto što ne radi, to možete iskoristiti da snizite cenu automobila.
8. Presvlake sedišta
Sedišta automobila moraju mnogo toga da izdrže tokom korišćenja, pa dobro proverite da li ima ozbiljnih mrlja, da li je koža napukla, i da li se iz sedišta širi neprijatan miris. Proverite i svu plastiku u kabini, da li se nešto pomera pod pritiskom i da li negde možda ima oštećenja.
9. Test vožnja
Kako piše Auto Klub, nikada nemojte da kupujete automobil, a da ga prvo ne isprobate. Ovo je najvažniji korak prilikom kupovine. Možda je sve do tog trenutka izgledalo dobro, ali tokom vožnje možete da otkrijete mnoge „skrivene probleme“ automobila, kao što u neobično ponašanje oslanjanja, čudni zvukovi, ili nestabilnost u krivinama. Pored toga, možete videti da li auto radi ispravno tokom ubrzanja, ali i kakvo je stanje kočnica. Gde je bezbedno prikočite i nakratko pustite volan da vidite da li vozilo vuče u neku stranu. Ako je moguće, provozajte automobil i na auto-putu pri većim brzinama.
10. Provera u servisu
Ukoliko se automobil nakon prvih devet koraka pokazao kao dobar, vreme je da ga odvezete na proveru kod mehaničara. Ukoliko prodavac to ne dozvoljava, odustanite od kupovine. Takođe, ne dozvolite da vas prodavac odveze kod svog mehaničara. Pronađite neki servis ili mehaničara kojem možete da verujete. Čak i ako je sve u redu sa automobilom, stručna osoba vam može otkriti potencijalne kvarove tipične za taj model. Iako će vas to koštati, ovaj korak nemojte da preskočite ukoliko želite da budete sigurni da ste za sebe izabrali kvalitetan polovni automobil.
Bonus video: Najzad nova Alfa Romeo – Vozili smo atraktivni krosover Tonale
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram