Prva generacija popularnog rumunskog SUV modela proizvodila se od 2010. do 2017. godine, a Duster je postao popularan među kupcima pre svega zbog niske cene. Pristupačnost ovog modela značila je i neke kompromise, pa tako i polovni Duster ima svoje vrline, ali i mane.
Kada je stigao na tržište 2010. godine, Duster je bio pun pogodak, jer se na isporuke čekalo mesecima. Razlog je bio vrlo jednostavan – rumunski SUV je bio mnogo jeftiniji od konkurencije, zbog čega kupcima nije bilo teško da se pomire sa jeftinom i sirovijom izvedbom.
Po prvi put je neko mogao da priušti novi terenac, koji je opet bio dosta moderniji od Lade Nive. Što se dizajna tiče, on je bio skriveno napadački, baš kakav se i očekuje od terenskog vozila. Široko razmaknuti točkovi i pristojno odstojanje od dla navodili su kupce da je Duster spreman i za ozbiljne terenske izlete, a poverenje su ulivali Renaultova tehnologija i Nissanov pogon na sva četiri točka, naravno u verzijama koje su ga imale.
I zaista, cela filozofija Dustera ciljala je na ljude koji su jedva čekali da uskoče u SUV i krenu u prirodu, ali njihovi džepovi nisu bili dovoljno duboki da kupe polovni primerak većine njih, a kamoli da finansiraju vožnju jednog. Glavni uspeh Dustera bio je u tome što je uspešno kombinovao nabolje od tada aktuelnih SUV modela (praktičnost, fleksibilnost i robustan izgled), a sve to sa cenom malog, gradskog automobila.
Prva generacija Dustera imala je širok izbor benzinskih i dizelskih motora sa opcijom pogona na sva četiri točka. Preporuka je naravno 1,5-litarski dizel dobro poznat iz mnogih modela Renaulta, Nissana pa čak i Mercedesa. Snaga je solidna (90 i 110 KS), dok je potrošnja umerena i uglavnom ne prelazi brojku od pet litara. U igri je i pouzdan atmosferski benzinac zapremine 1,6-litara sa 110 KS, ali činjenica da troši između 9 i 10 litara benzina mnoge vozače navodi na ugradnju gasa. Optimalan izbor između potrošnje i performansi je 1.5 dCi sa 110 KS.
Ono što je sasvim i očekivano, s obzirom na nisku cenu, jeste da osnovni Duster nema puno opreme, ali se dobija servo upravljač i centralno zaključavanje. Nešto skuplji i bolje opremljeni Dusteri imaju i aluminijumske felne, električne prednje prozore i naslone za glavu podesive po visini. Najviši paketi opreme obuhvataju bolje presvlake, svetla za maglu, DAB radio, Bluetooth i USB konekciju, kao i centralni ekran osetljiv na dodir.
Robusno vešanje je podešeno mekše, pa se prilikom bržeg ulaska u krivinu karoserija prilično naginje, ali je zato vožnja po lošem putu u Dusteru pravo zadovoljstvo. Prenosni odnosi menjača, pogotovo kod verzije sa pogonom na sva četiri točka, kraće su proračunati, pa zato Duster traži često menjanje brzina.
Prilikom kupovine polovnog Dustera, treba imati u vidu još neke činjenice. Pre svega, to su tri zvezdice za bezbednost. Pored toga, zapušteni primerci nisu imuni na pojavu rđe, pa je zato najbolje proveriti sve delove karoserije i šasije, a curenje ulja takođe nije tako retka pojava. Ali to se podjednako lako i jeftino može dovesti u red.
Kako piše Auto Klub, položaj volana traži da se vi prilagodite njemu, a opuštenost u vožnji može smanjiti i neprecizan putni računar, zbog kojeg je deo vlasnika znao da ostane na putu bez goriva. Međutim, sve su ovo kompromisi koje veći deo vozača prihvata kako bi vozili jeftin, a praktičan SUV.
Svaki očuvan i uredno održavan Duster brzo nađe novog vlasnika. Najbolji je izbor za rekreativce poput lovaca i ribara, jer baš takvim kupcima odgovara njegova jednostavnost i robusnost, a time i otpornost na teže uslove korišćenja. Cene na oglasima u Srbiji kreću od 5.200 evra, dok je za bolje očuvane i opremljene primerke potrebno izdvojiti od 7 do 8 hiljada evra. Nešto novije verzije sa manje pređenih kilometara čak dostižu i cenu veću od 10.000 evra. Ukoliko vas ipak više interesuje druga generacija ovog modela, više o aktuelnom Dusteru možete pročitati ovde.
Bonus video: Vozili smo novi Duster – Najbrža Dacia ikad „grize asfalt“