Foto: Shutterstock

U današnje vreme sve je više vozila koja su opremljena start-stop sistemom zbog čega vozači moraju da znaju tačno koju vrstu akumulatora smeju da koriste. Naime, na start-stop vozilima uobičajeni akumulatori ne mogu ni da se instaliraju, a kamoli da rade.

Ko ima auto sa start-stop sistemom, ne može da koristi običan akumulator, pa zato treba znati par stvari kako vozači ne bi pogrešili i napravili sebi problem s vozilom.

Foto: Shutterstock

Takođe, ko planira da vozi automobil duže od četiri godine i ima izdržljiviji akumulator može umesto standardne da kupi EFB vrstu ili pojačanu bateriju koja ima duži vek trajanja i pruža najmanje dva puta veći broj startovanja motora. Reč je o bateriji koja je namenjena najčešće vozilima sa start-stop sistemom, ali može da se koristi i za uobičajene automobile. Takođe, EFB baterija je povoljnija zamena za AGM akumulator. EFB baterije su namenjene za putničke automobile kapaciteta do 100 ampera sati. Međutim, njihov problem je nešto viša cena, prednost EFB baterija je to što mogu rade i na start-stop vozilima, ali i na automobilima koji nemaju takav sistem paljenja i gašenja. AGM baterije su ubedljivo najskuplje, pa se najčešće radi o fabrički ugrađenim akumulatorima.

Da li ste se zbunili?

Ako vas je ovo sa EFB i AGM baterijama zbunilo, mi smo na sajmu automobila pričali sa ljudima iz firme Black Horse koja se bavi proizvodnjom akumulatora i pitali ih da vozačima malo razjasne ovu situaciju sa vrstama akumulatora, kako ne bi pogrešili pri izboru.

„U principu u nova start-stop vozila, naročito skuplja, se ugrađuju AGM baterije, ali nakon prve eksploatacije od tri-četiri godine više nije potrebno ugrađivati tako skupe baterije kao AGM. EFB baterije su kompromis između standardnih baterija i AGM-a i sasvim dobro funkcionišu i na vozilima koja nemaju smart sisteme punjenja“, kaže za naš portal Petar Miljković, direktor „Black Horse FAS“.

Na Sajmu automobila smo mogli i da vidimo kako izgleda novi EFB akumulator koji će se prvi put prodavati i kod nas, a koji omogućava do 80.000 startovanja motora. Najveća razlika između standardnih, EFB i AGM baterija ogleda se u radnom veku.

Foto: Black horse

„U prosečnom životu standardne baterije čiji je garantni period dve do tri godine predviđeno je da daje struju kratkog napona 30.000 do 35.000 puta što kada saberete broj dana u godini dobijete ukupno oko 1.000 dana. Praktično, motor možete da startujere 30 puta na dan što je ozbiljno opterećenje za automobile koji se često koriste. Toliko akumulator može da da struje, nakon toga kapacitet pada i više ne može da startuje vozilo“, kaže Miljković.

S druge strane, EFB baterije se koriste najčešće za start-stop vozila koja se gase na svakom semaforu pa je broj startovanja daleko veći nego kod uobičajenih automobila.

Foto: Shutterstock

„Upravo zato su potrebne baterije sa poboljšanim kapacitetom i sa produženim odloženim padom kapaciteta tako da moraju da daju 75.000-80.000 paljenja. Znači, to je duplo više nego standardna baterija. AGM baterije mogu da izdrže čak 130.000-140.000 paljenja, ali su naravno daleko skuplje. Tako da je sve stvar kompromisa, kaže naš sagovornik.

Vozači mogu sami da menjaju EFB bateriju

Poput standardnog akumulatora i EFB bateriju možemo sami da postavimo u automobil u većini slučajeva. S tim što na pojedinim vozilima nije baš toliko jednostavno zameniti EFB bateriju. Svakako bi se trebalo raspitati kod prodavca da li automobil ima takozvani „smart charging“ i softver koji radi adaptivno punjenje akumulatora.

Pored EFB baterije uskoro bi na tržištu mogli da se nađu i noviji tipovi baterija. Na primer, „standby“ ili „deep cycle“ baterije koje se sve više traže i odnose na aplikacije od baznih stanica do solarnih elektrana.

Bonus video: O besmislu državnih subvencija za automobile i vožnji nove Toyote Corolle Cross

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare