Nacrt novog Zakona o bezbednosti saobraćaja predviđa privremeno oduzimanje vozila počiniocima najozbiljnijih saobraćajnih prekršaja, ali bi amandmanima oduzimanje moglo da postane i trajno. Šta ovo znači za vozače i da li će moći da se pozovu na Ustav i neotuđivost privatne svojine u slučaju da im država oduzme vozilo?
Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja donosi brojne novine, a za vozače su najzanimljivije odredbe za laka električna vozila, pre svega električne trotinete, ali i za mogućnost oduzimanja vozila u slučaju težih prekršaja, kao i za prolazak sa opomenom za manje prekršaje.
Trenutno u nacrtu Zakona stoji odredba o privremenom oduzimanju vozila, ali prema mišljenju Damira Okanovića, direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja, radi se o tehničkoj grešci, jer se i MUP zalaže za trajno oduzimanje vozila još od 2014. godine.
„Ovaj propust treba ispraviti amandmanima, a stav Komiteta za bezbednost saobraćaja je isti kao i stav Ministarstva unutrašnjih poslova, a to je da treba uvesti trajno oduzimanje vozila“, rekao je Okanović.
Advokat Milan Đurić je izjavio da ova ekstremna mera nije u skladu sa Ustavom, ali Damir Okanović kaže da ne postoje zakonske prepreke da se uvede trajno oduzimanje motornih vozila.
„Ustav ne garantuje neotuđivost privatne svojine, primera radi kada se ne plaćaju računi za struju ili Infostan, izvršitelji dug naplate direktno sa vašeg bankovnog računa, a i novac je privatna svojina. Ljudi zbog dugova ostaju i bez stanova i bez automobila, a mnogi previše gledaju američke filmove i misle da tako funkcioniše u praksi“, tvrdi Okanović.
Kako je Damir Okanović rekao za naš portal, čak i u Americi postoji mera oduzimanja vozila, ali i kod nas, jer su se vozila oduzimala licima koja su se nelegalno bavila taksi prevozom.
„Od 2006. godine u Srbiji postoji odredba o oduzimanju vozila za nelegalno taksiranje, i preko 110 automobila je oduzeto licima koja su počinila ovaj prekršaj. Pokrenut je i postupak pred Ustavnim sudom gde je sud doneo odluku da ta odluka nije sporna. Ustavno pravo koje je najvažnije od svih jeste pravo na život, to ne može da se ugrožava. Oni koji se nadaju da će da voze sa više od 2 promila alkohola u krvi i da će sud da ih zaštiti, žive u zabludi“, objašnjava naš sagovornik.
Mnogi misle da bi trajno oduzimanje vozačke dozvole bilo pravednije nego oduzimanje automobila, posebno za ona lica koja su prekršaj učinila sa tuđim automobilom, jer u tom slučaju vlasnik ostaje bez vozila iako nije prekršio Zakon. Ipak, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja se ne slaže sa tim.
„Vozačka dozvola je parče plastike, ima onih koji nisu ni položili vozački ispit a voze. Ono čime se ubija je vozilo, a kada se ono oduzme, nesavesan vozač nema čime da ubije. Automobil ne treba davati svakome, ali ukoliko ostanete bez vozila jer ste ga pozajmili komšiji, prijatelju ili članu porodice koji je načinio prekršaj, imate priliku da ga tužite za nadoknadu štete“, tvrdi Okanović.
Očekuje se da će novi Zakon o bezbednosti saobraćaja biti usvojen ove godine, a bez obzira na to da li će oduzimanje vozila biti trajno ili privremeno, jasno je da će počinioci najozbiljnijih prekršaja, poput vožnje u stanju potpune alkoholisanosti, biti oštrije sankcionisani.
Bonus video: Zašto ne znamo da postavimo trougao i vredi li Renault Clio kao hibrid?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare