Ministar finansija Siniša Mali izjavio je da će porez na automobile od 1. januara 2022. određivati godina proizvodnje, a ne kubikaža motora. Ova promena načina registracije je već više puta najavljivana, ali još nijednom nije implementirana. Iako nisu saopšteni detalji, već sada se nazire ko će biti dobitnici, a ko gubitnici.
Dugo se već govori o porezu na automobile i nepravednom obračunu potrebnog iznosa za registraciju vozila. Primera radi, 17 godina star Mercedes E 400 sa četvorolitarskim dizel motorom i 260 KS na domaćim oglasima ima cenu od 5.200 evra, a za registraciju je potrebno izdvojiti oko 1.500 evra, što je više od 25% vrednosti vozila.
Sa druge strane, novi Mercedes A45 AMG S koji iz dvolitarskog agregata razvija 421 KS ima početnu cenu od 63.366 evra, a za registraciju ovog automobila potrebno je platiti oko 350 evra, što je oko 0,55% vrednosti vozila.
Da, obračun poreza po kubikaži jeste nepravedan, i postoje mnogi bolji načini obračuna troškova registracije, ali najavljena promena ne zvuči kao najpravednije rešenje.
Postoje dva moguća scenarija obračuna poreza na automobile po osnovu godišta, a prvi bi značio da će registracija starijih automobila koji su veći zagađivači bila nešto skuplja.
Najveći gubitnici najavljenog zakona mogli bi da budu vozači sa manjom platežnom sposobnošću, jer su oni vlasnici starijih automobila sa manjim agregatima čija je registracija do sada bila pristupačna, a to bi moglo da se promeni.
Prosečna starost automobila u Srbiji je 17 godina, pa bi na udaru mogao da se nađe veći deo vozača u našoj zemlji. Svi oni koji su kupili starija vozila male vrednosti i niskih troškova registracije, mogli bi da dođu u situaciju da moraju da se preračunaju da li će im biti isplativo da i dalje budu vlasnici automobila sa novim, većim nametima, a većina građana Srbije ipak nema novca za noviji automobil bilo koje kubikaže.
Sa druge strane, oni sa nešto dubljim džepom imaće manje namete prilikom kupovine novijeg, performantnog automobila sa velikom kubikažom i snagom. Da, možda noviji automobili emituju manje štetnih gasova, ali u tom slučaju, porez na automobile bi trebalo da se obračunava kao i u većini evropskih zemalja, prema emisiji ugljen-dioksida.
Drugi scenario jeste mogućnost da se porez obračunava kao i do sada za automobile velike kubikaže, odnosno da registracija bude nešto jeftinija za starije automobile, ali da se zapremina motora izbaci iz računice. U tom slučaju, najviše bi trpela naša životna sredina. I dok susedne države poput BiH zabranjuju uvoz polovnih automobila ispod standarda Euro 4, kod nas bi ova promena dovela do rasta prodaje starijih modela sa velikom kubikažom, koji su ujedno i najveći zagađivači.
Dok ne dobijemo više informacija od Ministarstva finansija o novom obračunu poreza na automobile, i dalje neće biti jasno ko će se najviše naći na udaru, većina vozača u Srbiji ili životna sredina. U svakom slučaju, svi smo na gubitku. Jedini pravedan način obračuna troškova registracije jeste kombinacija kataloške vrednosti vozila i emisije štetnih gasova, ali ovaj model se kod nas ni ne spominje.
Da li je ovo samo još jedna priča pred izbore, ili će doći do stvarnih promena, ostaje da vidimo, ali činjenica je da je potrebna nešto šira javna rasprava umesto jednostranih odluka koje će negativno uticati na sve nas.
Bonus video: Pogledajte tizer nove automobilske emisije na Nova.rs
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: