Nakon što je Evropska komisija, pod pritiskom Nemačke, početkom marta odložila glasanje o opštoj zabrani registracije novih automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) od 2035. godine, pojavio se tračak sumnje u sposobnost velikih auto-proizvođača i država da sprovedu potpunu elektrifikaciju vozila u narednih 12 godina.
Naime, za usvajanje dokumenta neophodna je podrška 15 od 27 članica Evropske unije sa najmanje 65 odsto ukupnog stanovništva. Postojećem predlogu protive se i Italija, Poljska i Bugarska, tako da bez glasa Nemačke predlog ne prolazi.
„Put elektrifikacije vozila nema stopostotnu saglasnost kod svih zemalja. Zemlje čije privrede poprilično zavise od proizvodnje vozila žele da zadrže mogućnost da na neki način još uvek proizvode automobile sa unutrašnjim sagorevanjem, to jest da odlože odluku zabrane do 2035. godine“, kaže Slobodan Pešić, direktor marke Volkswagen u kompaniji Porsche Srbija i Crna Gora, i dodaje da to nije iznenađujuće jer je trenutno odloženo samo glasanje, a još uvek je pomenuta godina u igri, uz moguće pomeranje roka. Pešić je uveren da neće biti odustajanja od prelaska na isključivo e-vozila, jer to planiraju veliki proizvođači, te neće menjati već postavljenu strategiju.
„Postoji strah proizvođača da kupci ne prihvate u potpunosti tu promenu, nije ista situacija u Nemačkoj, Italiji, Španiji ili Grčkoj. Ponašanje klijenata je drugačije i ne poklapaju se svi interesi. Nemačka je najveći proizvođač automobila, svaki sedmi zaposleni je na neki način u auto-industriji. Njen glas kao najsnažnije privrede je izuzetno značajan i važno je da odluka bude ispravna“, ističe Pešić.
Bez obzira na to da li će elektrifikacija vozila biti „usporena“, ono što je izvesno je da i Srbija treba da se prilagodi odlukama i propisima EU, jer su e-vozila svakako budućnost koja dolazi brže nego što mislimo.
Država bi trebalo više da bude uključena u ovo pitanje, smatra sagovornik portala Biznis.rs, i kaže da suma koju je odredila kao subvenciju za kupovinu EV od 5.000 evra nije mala. Ona na neki način pokazuje želju za razumevanjem ovog problema.
„Međutim, problem je procedura kako se dolazi do novca. Uredba je zastarela i prema njoj se i dalje finansira kupovina vozila na hibridni pogon, što se u svetu odavno ne radi. Na ovaj način se favorizuje jedan proizvođač, što nije dobro. Što se tiče plug-in vozila, to i možemo da razumemo, ali postoji određena nekonzistentnost. Uredba se odnosi na određeni broj vozila i ima ograničeno vreme trajanja“, kaže Slobodan Pešić.
On takođe smatra da se vozači u Srbiji ponašaju racionalno pri kupovini, odnosno onako kako im nalaže finansijska situacija. Ističe da je prvenstveni problem to što je kod nas najgora infrastruktura za punjenje e-vozila u Evropi.
„Daleko ispred nas su Severna Makedonija, Albanija, da ne govorim o Hrvatskoj. Kod nas država zaostaje u pravljenju strategije, iako to radi Agencija za bezbednost saobraćaja, ali mi nismo dovoljno upoznati sa tim i ne učestvujemo dovoljno, iako smo kao Asocijacija uvoznika nudili naše usluge, pre svega ekspertizu. Infrastrukturu nije lako napraviti, treba doneti zakonska rešenja, uložiti dosta novca, puno je tu rada. Potrebna je saradnja sa lokalnim samoupravama i javna rasprava. Ne treba zaboraviti da od 2024. godine Fiat u našoj zemlji počinje sa proizvodnjom e-automobila. Kada bi, na primer, došlo do naglog rasta broja električnih vozila kod nas, ona ne bi imala gde da se pune“, kaže Pešić.
U Srbiji će se svakako još neko vreme prodavati vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, što u praksi znači da se neće smanjiti zagađenje od izduvnih gasova.
Slobodan Pešić upozorava da je već kasno da zaustavimo zagađenje, ali i uvoz polovnih vozila koji je, iako još uvek u padu, i dalje na visokom nivou, prenosi Energetski portal.
„Na tržištu novih automobila u Srbiji za 2022. godinu registrovano je manje od 25.000 vozila, a polovnih više od 135.000, iako je ta cifra drastično smanjena u odnosu na ranije. Ukupno je registrovano oko 160.000 automobila, što je u poređenju sa nekoliko stotina EV vozila veoma zabrinjavajuće. Zabrana uvoza polovnih vozila Euro 3 i Euro 4 od 1. januara 2024. godine trebalo bi da popravi situaciju“, ističe direktor marke Volkswagen.
Bonus video: O besmislu državnih subvencija za automobile i vožnji nove Toyote Corolle
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare