Dizajnerka Vivijen Vestvud već 50 godina modu koristi kao kanal za slanje važnih poruka. Zahvaljujući tome nije stekla status omiljene ličnosti svetskog establišmenta, ali ima kredbilitet koji je imao retko ko od njenih kolega.
Ovih dana Vestvud je iz ogromnog kaveza za ptice obešenog u sudnici tražila oslobađanje osnivača Vikiliksa Džulijana Asanža (49) koji se nalazi u ekstradicionom pritvoru u Velikoj Britaniji, gde čeka izručenje u SAD. Njeni povici iz kaveza: „Ja sam Džulijan Asanž! Ja sam kanarinac u kavezu“, izazvali su veliku pažnju, na koju je tokom karijere već navikla.
„Pank baka“ se oduvek trudila da od sveta oko sebe napravi bolje mesto. Aktivno je preko svojih modela, ali i konkretnim akcijama isticala probleme koji se tiču ekologije, kulture, društva, politike i zato je stekla reputaciju buntovnice.
Poznata kao ekološka aktivistkinja, očekivano je prve slike posvetila klimatskim promenama, planeti Zemlji, Arktiku, kišnim šumama. Takođe, već 10 godina istupa protiv konzumerizma i zalaže se za moto – kupuj manje, mudro biraj i potrudi se da traje. Na novinarsko pitanje zar nije moda u protivrečnosti sa njenom antikonzumerističkim zalaganjem, Vivijen Vestvud odgovara da se ne oseća prijatno kada brani svoju odeću i poručuje da ako imate para kupite nešto od nje, ali da se ne kupuje previše.
Vivijen Vestvud potiče iz radničke porodice. Posle završene osnovne škole upisala se u umetničku školu u predgrađu Londona gde je učila da izrađuje nakit od srebra. Međutim, ubrzo je napušta jer je smatrala da su joj s obzirom na to da je radničkog porekla šanse da izgradi karijeru nikakve, i završava studije koje su joj omogućile da postane predavač u osnovnoj školi, piše sajt Kultiviši se.
Predavala je u školi i paralelno sa tim pravila nakit. Udala se 1962. godine za Dereka Vestvuda, a sin im se rodio 1963. godine. Sama je kreirala svoju venčanicu.
Odlučujuća promena zbila se sredinom šezdesetih, kada preko njenog brata upoznaje tadašnjeg studenta umetnosti, a budućeg menadžera Seks pistolsa Malkoma Maklarena. On joj otvara vrata neslućenih mogućnosti, postaje njen ljubavnik i partner u poslu modnog kreiranja.
Vivijen Vestvud je bila u samom središtu dešavanja u vreme osnivanja i muzičke karijere Seks pistolsa, budući da je Malkom Maklaren imao ključnu ulogu u povezivanju članova benda, vođenju njihove karijere i građenju celokupnog imidža.
Izjavivši o prethodno opisanom periodu da je pobuna okej, ali da iza nje treba da postoje ideje, Vivijen je raskinula sa pankom i nastavila hrabro napred. Prve kolekcije prikazane na modnoj pisti početkom osamdesetih godina prošlog veka, i dalje u saradnji sa Maklarenom, bile su inspirisane Trećim svetom.
Kolekcijom Buffalo Girls uvela je nošenje grudnjaka kao spoljne odeće, a tu je i priča da je balon suknju uvela u modu godinu dana pre Kristijana Lakroa.
Dugo se klonila saradnje sa mejnstrimom, ali se ipak prihvatila dizajniranja venčanice koju nosi Keri Bredšo u filmu Seks i grad.
Vivijen Vestvud je 1992. godine primila orden od britanske kraljice ne noseći tom prilikom donji veš što bi i ostalo skriveno da ona to nije (ne)namerno pokazala, pozirajući fotografima u dvorištu Bakingemske palate.
Poznata je i njena fotografija iz 1989. sa naslovnice britanskog magazina Tatler. Ovog puta sa znatno više stila Vivijen Vestvud je pozirala u kostimu skrojenom za Margaret Tačer, a ispod te fotografije je pisalo pankerskim fontom: This woman was once a punk.
Ne može se reći ni da joj je drugi brak konvencionalan, pošto se 1992. udala za dvadeset pet godina od nje mlađeg Austrijanca Andreasa Kronthalera, koga je upoznala kao studenta umetnosti.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: