Modna industrija se drastično menja na bolje i postaje sve više inkluzivna, ali to nije oduvek bilo tako. Tek u poslednjih nekoliko godina načinjeni su hrabri koraci koji su otvorili vrata ovog "elitnog sveta" nekim drugačijim, a prelepim ženama.
„U svetu u kojem glavni koncept onoga što jeste, a što nije lepo postaje sve suženiji, moraš biti mlada, mršava, po mogućnosti da budeš plavuša i, naravno, bele kože“, izjavio je legendarni modni kreator Aleksander Mekvin u revolucionarnom izdanju časopisa Dazed & Confused iz 1998. godine.
Na naslovnici tog izdanja je manekenka Ejmi Malins ponosno pozirala sa svojim protezama, a unutar broja je bio čitavi editorijal sa manekenkama sa invaliditetom. Ovaj magazin je bio jedan od prvih koji je preispitao standarde lepote i standarde koji se odnose na imidž tela. Od tada je prošlo više od deset godina, ali modna industrija je sporo usvajala promene, piše „Gardijan“.
Međutim, 2017. godine se u Velikoj Britaniji pojavila modna agencija koja zastupa modele sa invaliditetom, posebnim potrebama i sa „vizuelnim različitostima“ – Zebedee Management. Fotograf iz te agencije, Dejvid PD Hajd, stoji iza sjajne Gucci bjuti kampanje, koja je objavljena početkom leta.
Gucci je za zaštitino lice svoje kampanje za novu maskaru angažovao Eli Goldstajn, manekenku sa Daunovim sindromom. Reakcije su bile fantastične – od svih objava brenda, ova fotka im je donela najviše lajkova.
„Ovaj projekat pokazuje kako možemo pronaći lepotu u različitosti“, rekao je fotograf Hajd, koji i sam ima invaliditet.
„Nadamo se da je Gucci kampanja prelomna tačka za revoluciju inkluzije u luksuznoj modi“, kaže Laura Džonson, direktorka agencije Zebedee Management koja kao kvalifikovana socijalna radnica ima iskustvo rada sa ugroženim osobama i decom. Agenciju je osnovala sa svojom snajom Zoi Proktor, s ciljem stvaranja više mogućnosti za osobe sa invaliditetom.
Od osnivanja do danas sakupili su veliku bazu klijenata, a među njima su i popularne modne kuće poput „H&M“. Ipak, kažu da je progres veoma spor.
Recimo, agencija Zebedee nije osigurala nijedno angažovanje za Londonsku nedelju mode, uprkos tome što su stalno pozivali dizajnere, brendove i timove za kastinge.
„To je vrlo razočaravajuće. Možda se brinu zbog praktičnosti. Stvarno ne znam“, kaže Džonson.
Ova agencija nije jedina koja se bori za veću uključenost drugačijih modela u industriju. Jedna od prvih bila je „VisABLE“ koju je osnovao Luis Dison.
Disona je 1994. godine kontaktirao proizvođač invalidskih kolica kome je za reklame trebao model s invaliditetom. Ali 1994. godine nije bilo profesionalnih modela sa invaliditetom, pa je to je pokrenulo konkurs za pronalazak odgovarajućih kandidata širom zemlje. Preko noći modeli su postali globalne vesti – prvi put su pokrenuli razgovore o nedovoljnoj zastupljenosti invaliditeta u modi.
Dison je tada osnovao VisABLE, pionirsku agenciju za modele, glumce i voditelje sa invaliditetom.
„Kad sam se sretao sa kontaktima iz industrije kako bih promovisao VisABLE modele – uprkos prijateljskom prijemu od svih i konstataciji da je važna ideja da se prihvate različitost – nisu ponudili nijedan angažman“, ispričao je.
Jedna od prepreka s kojom se suočavaju je zabluda da će modeli zbog invaliditeta otežati snimanje ili reviju. U stvarnosti to nije slučaj.
„Angažovanje modela sa invaliditetom je kao angažovanje bilo kog drugog modela. Tamo gde je to potrebno, naši visoko profesionalni modeli će dobiti svog pomoćnika i fotograf može da radi svoj posao bez brige“, objašnjava Dison.
Iako je postignut napredak, modna industrija se i dalje suočava sa kritikom zbog nedovoljne zastupljenosti ovih modela. Kao što je pokazala Gucci kampanja, kad se industrija otvori iznutra, na taj način se pozitivne promene ubrzaju – jer svi slede dobar primer.
***
Bonus video:
Pratite nas i na društvenim mrežama: