Čuveni muzičar Majkl Džekson preminuo je na današnji dan pr 15 godina.
Rođen je kao Majkl Džozef Džekson 29. avgusta 1958. godine u Geriju, u Indijani. Osmi je od desetoro dece i odrastao je pod velikim uticajem majke koja je bila član Jehovinih svedoka.
Još od najranijeg detinjstva Majkla, kao i njegovu braću i sestre, otac je psihički i fizički maltretirao, a muzičar je više puta javno govorio o ovim traumama. On je kroz suze pričao o teškom detinjstvu, a događaj kog se sa posebnom težinom prisećao jeste onaj kada je otac u dečju sobu upao kroz prozor.
Kako je pevač ispričao, njegov otac je tada nosio zastrašujuću masku na licu i krenuo da urla, a kasnije je tvrdio da je to uradio „kako bi naučio decu da ne ostavljaju otvoren prozor kada spavaju“. Majkl je godinama kasnije, prema sopstvenom priznanju, imao noćne more u kojima ga neko kidnapuje iz njegove sobe.
Majkl je veoma rano pokazao talenat za muziku, te je već sa pet godina nastupao na koncertima za Božić, a 1964. se, zajedno sa svojim bratom Marlonom, pridružio grupi „The Jackson Brothers“, kuju su činila njihova braća Džermejn, Džeki i Tito.
Kasnije je naziv grupe promenjen u „Jackson 5“, a nakon pobede na jednom od najznačajnijih muzičkih takmičenja, popularnost im je porasla i počeli su da snimaju svoje pesme.
Početkom osamdesetih godina prošlog veka, Džekson je postao dominantna figura u pop muzici. Njegov šesti studijski album „Thriller”, izdat 1982. godine, najprodavaniji je album svih vremena. Još četiri njegova albuma „Off the Wall” (1979), „Bad” (1987), „Dangerous” (1991) i „HIStory: Past, Present and Future, Book I” (1995), takođe spadaju među najprodavanije muzičke materijale na svetu. Nastupima i spotovima, Džekson je popularizovao nekoliko kompleksnih plesačkih tehnika, kao što su „robot“ i „mesečev hod“.
Njegov jedinstveni muzički zvuk, vokalni stil i koreografije su inspirisale brojne pop, rok, ritam i bluz i hip hop izvođače rušeći kulturne, rasne i generacijske barijere. Dva puta uvršten u „Rokenrol kuću slavnih”, njegova ostala dostignuća su mnogi Ginisovi rekordi, uključujući i rekord za najuspešnijeg zabavljača svih vremena, 15 Gremi nagrada, 26 američkih muzičkih nagrada, 13 broj jedan singlova, i procenjena prodaja od preko 750 miliona albuma širom sveta. Bio je istaknut filantrop i humanitarac koji je zaradio i donirao milione dolara, podržavši 39 akcija i osnovavši svoju fondaciju.
Džeksonov privatni život je godinama izazivao kontroverze. Prve promene u njegovom izgledu postale su primetne od kraja sedamdesetih i početkom osamdesetih godina – promena oblika njegovog nosa i boje njegove kože.
Kasnije je u intervjuu koji je dao Opri Vinfri, rekao da je uzrok promene boje njegove kože – vitiligo.
Godine 1993, okrivljen je za seksualno zlostavljanje deteta, iako nije bio optužen. Godine 2005. je zvanično optužen za maltretiranje deteta i zatim ponovo oslobođen optužbi budući da nije bilo dovoljno dokaza, a dosta ljudi je svedočilo u pevačevu korist. Osim toga, Džeksonov profil tada je istraživao doktor Sten Kec i ustanovio da je pevač „postao regresivni desetogodišnjak i da se ne podudara sa karakteristikama pedofila“.
Za vreme suđenja koje je trajalo pet meseci, pevač je bio pod velikim stresom i izgubio je dosta na težini. U tom periodu postao je zavisan i od morfina i demerola, nakon što je skoro 10 godina bio „čist“.
Dva puta se ženio, prvo 1994. sa Lisom Meri Presli, ćerkom legendarnog Elvisa Preslija, ali su se razveli nakon dve godine braka. Drugi put se oženio 1996, dermatološkom sestrom Debrom Džin Rouv sa kojom je dobio sina i ćerku. Od Debre se razveo 1999. godine i ona mu je prepustila puno starateljstvo nad decom. Njih dvoje bili su u dobrim odnosima nakon razvoda.
Kasnije je dobio još jednog sina, Prinsa, kog je rodila surogat majka.
Kada je Prins imao devet meseci, 2002. godine, Majkl ga je svetu predstavio tako što ga je izneo na prozor jednog hotela, nakon čega je nastao skandal, budući da je čitav događaj toliko „napumpan“ da se komentarisalo kako je muzičar želeo da baci dete.
Džekson je tada s članovima porodice boravio u Berlinu, a fanovima i novinarima koji su se okupili ispred zgrade odlučio je da predstavi svoju stariju decu.
Zatim je u naručje uzeo devetomesečnog Prinsa kojim je „mahao“ preko ograde. Ovaj potez mnogi su proglasili skandaloznim, te optužili Majkla da je ugrozio sinov život.
S obzirom na to da je Majkl nakon toga zbog paparaca stavljao mališanu ćebenca preko glave kako bi ga zaštitio, ljudi su ga prozvali Blanket. Zbog ovog nadimka je često bio ismevan u školi, prenosili su strani mediji.
Dok se spremao za svoju poslednju koncertnu turneju 2009, pedesetogodišnji Džekson je preminuo usled predoziranja lekovima za uspavljivanje i smirenje. Njegova komemoracija je prikazivana uživo širom sveta i posmatralo ju je oko milijardu ljudi.
Kada je slavni pevač nađen mrtav, spekulisalo se da ga je, upravo lekovima koje mu je prepisivao, ubio lični lekar. On je zbog toga 2011. godine bio i uhapšen. Nakon odslužene kazne, detektivi koji su radili na slučaju otkrili su jezive detalje iz sobe u kojoj su pronašli pop zvezdu.
„Bilo je zabeleški, komada papira oblepljenih svuda po sobi, ogledala i vrata sa kratkim sloganima i izrazima. Kada smo ušli u sobu u kojoj je Konrad lečio Majkla, na krevetu smo zatekli kompjuter, a na krevetu je bila i lutka za devojčice i fotografije beba nalik onima iz reklama“, otkrili su inspektori tokom istrage.
U knjizi „Bad: An Unprecedented Investigation Into the Michael Jackson Cover-Up“, koju je objavio istraživački novinar Dilan Hauard, pojavile su se tvrdnje da je legendarni muzičar želeo da „postane besmrtan“.
Tu su objavljene Majklove svojeručne beleške iz dnevnika, prema kojima su ga preokupirala razmišljanja kako da postane večan, poput, na primer, Čarlija Čaplina ili Volta Diznija.
Uz to, čini se da je bio neprestano fokusiran na ideju da postane prvi multimilijarder glumac i reditelj jer, prema tajnom dnevniku koji je vodio, vidljivo je da je planirao da ostvaruje nedeljnu zaradu od čak 20 miliona dolara. A kako bi mu to pošlo za rukom, razmišljao je o eventualnom održavanju koncerta u Cirque du Soleilu i sklapanju ugovora s robnim markama kao što je Nike. Hteo je da snimi i rimejk filma „20.000 Leagues Under the Sea“ i „The 7th Voyage of Sinbad“, a hteo je da angažuje i čoveka koji se dobro razume u trgovinu.
„Ako se ne koncentrišem na film, nema besmrtnosti“, napisao je Majkl na stranicama svojih beleški koje su objavljene u spomenutoj knjizi.
Osim toga, mračnim tonom je pisao o svojim strahovima kako neko želi da ga ubije i da ima osećaj da neko planira da ga uništi.
„Bojim se da neko pokušava da me ubije. Zli su ljudi svuda. Žele da me unište i otmu mi izdavačku kuću. Sastav želi da me ubije zbog mog kataloga. Ne prodajem ga“, napisao je Majkl.
Prema rečima autora Hauarda, knjiga je napisana tako da daje intiman uvid u um superzvezde kao zavisnika o drogama, dok se spremao da poslednji put ponovo pokrene karijeru i otplati dugove koji su se gomilali iz dana u dan.
Njegovo čudesno imanje „Neverland“ protado je 10 godina nakon njegove smrti, i to za 22 miliona dolara.
Ono ima čak 1100 hektara, a prvobitno je oglašeno po ceni od od 100 miliona dolara. Međutim, „Neverland“ je prodat za skoro pet puta manju cifru. Vlasnik imanja je sada Majklov nekadašnji prijatelj, Ron Barkl, saopštio je njegov portparol nakon prodaje.
Džekson je imanje platio 19,5 miliona, a dao mu je naziv po mestu iz priče o Petru Panu, gde odlaze deca koja ne žele da odrastu. Džekson je „Neverland“, odnosno „Nedođiju“ kupio 1987. godine i u njoj je živeo tokom vrhunca svoje karijere.
Ranč je pretvorio u kompleks za razonodu – izgradio je zoološki vrt i zabavni park, gde su deca i njihove porodice mogle da provode vreme.
Pored glavne kuće koja podseća na pravi dvorac, na imanju od preko 1000 hektara, nalaze se i objekat s bazenom od više od 300 kvadratnih metara, zgrada s bioskopom sa 50 sedišta, plesni studio, ambar, kao i vatrogasna i železnička stanica u Diznijevom stilu.
Celokupno imanje sadrži mnoštvo travnatih i posebno uređenih površina, na kojima se nalaze statue iz crtanih filmova, posebno napravljenje za Džeksona. Sve to je sam Majkl dizajnirao, kako bi izvan svog dvorca imao pravu bajku.
Svaki kutak doma posebno je uređen i ima jedinstvene sadržaje, a zbog velikog broja soba, mnogi su uvek komentarisali da podseća više na hotel nego na regularni dom.
„Neverland“ je devedesetih i dvehiljaditih bio pod lupom nekoliko istraga povodom optužbi da je Džekson seksualno zlostavljao decu. On je odbacio optužbe tužilaca u Santa Barbari da je njegovo imanje bilo mesto na koje je mamio dečake.
Međutim, Apelacioni sud u Kaliforniji prošle godine je obnovio tužbe Vejda Robsona i Džejmsa Sejfčaka protiv Majkla Džeksona.
Oni tvrde da ih je pevač godinama seksualno zlostavljao, i to kada su bili deca.
Tročlano veće kalifornijskog Drugog okružnog apelacionog suda utvrdilo je da nije trebalo da niži sud odbaci tužbe, kao i da su osnovane tvrdnje Robsona i Sejfčaka da su dve korporacije u vlasništvu Džeksona imale odgovornost da ih zaštite, preneo je Sky News tada.
Oni su detaljno opisali svoje navode u HBO dokumentarcu „Leaving Neverland“ iz 2019. godine.
Vejd je tada tvrdio da je navodno zlostavljanje trajalo sedam godina. U tužbi tvrde da su zaposleni u Majklovoj firmi bili svesni seksualnog zlostavljanja, te da su osigurali da Majkl bude sam sa drugom decom, piše Tanjug.
Pomenuti film je izazvao mešovite reakcije stotina hiljada ljudi širom sveta, a mnogi od njih uvereni su da je Džekson zaista bio pedofil.
Slična situacija se dogodila i 2003. godine, dok je Džekson još bio živ, nakon premijere filma Martina Bašira “Život s Majklom Džeksonom”. Mnogi tvrde da je kontroverzni dokumentarac pokopao Kralja popa i da je već tada svima bilo jasno da su njegovi odnosi s dečacima u najmanju ruku čudni. Martin Bašir u nekoliko je navrata u pomenutom filmu pitao Džeksona zašto kao četdesetčetvorogodišnji muškarac spava u istoj sobi s dečacima.
Ipak, lični lekar Majkla Džeksona, Konrad Marej, izjavio je jednom prilikom da je otac slavnog pevača bio „jedan od najgorih očeva u istoriji“, pa je dao objašnjenje za ovako krupnu optužbu.
Marej nije osudio Džoa Džeksona samo zato što je užasan otac, već je izneo tvrdnju da je Džo „hemijski kastrirao“ Majkla Džeksona.
Činjenica da je bio hemijski kastriran da bi održao visok glas se rečima ne može objasniti“, rekao je Marej svojevremeno.
Lekar kralja popa je tvrdio da mu je sam pevač pričao o mnogim patnjama koje je pretrpeo od strane svog oca. Kako je Marej naveo, Majkl je rekao da je njegovo odrastanje bilo zastrašujuće.
„Bilo je toliko strašno da ne može da se zamisli“, citirao je Konrad slavnog umetnika.
Kastriranje dečaka bilo je veoma uobičajeno u periodu srednjeg veka i renesanse, posebno ako je dete imalo talenat za pevanje. Naime, na taj način bi se sprečila mutacija, a samim tim i promena glasa dečaka, te bi mogao da otpeva sve što je mogao i kao dete.
Ta praksa je izumrla, a sa Majklom Džeksonom i njegovim iskustvom koje je dospelo u javnost, priča o stravičnim kastriranjima zarad slave u muzici, postala je ponovo aktuelna.
Iako je prošlo 15 godina od njegove smrti, rešenje nasledstva i dalje nije rešeno, uprkos testamentu koji je pevač ostavio.
Naime, Majkl je testamentom odredio da 40 odsto njegove imovine pripadne njegovoj deci, 20 odsto je ostavio raznim dečjim organizacijama, a preostalih 40 odsto ostavio je svojoj majci Ketrin. Ipak, ni Ketrin ni njegova deca do dana današnjeg nisu videla ni dinara od onoga što je pevač stekao.
Džekson „zarađuje“ i nakon smrti zahvaljujući svojim vanvremenskim hitovima, a samo autorska parava donose milione. Ipak, to sve ide na račun drugih ljudi, a ne njegove porodice, poše People.
Prema portalu Celebrity Net Worth, zarada Majkla Džeksona u trenutku njegove smrti bila je 500 miliona dolara, a tačno toliko je muzičar bio i dužan, zbg čega se i pisalo da je pred bankrotom. On je zato planirao da održi turneju ne bi li pokrio dugove koje je, navodno, napravio trošeći 50 miliona dolara godišnje na raskalašan život. Nažalost, do turneje nikada nije došlo, a dugovi su ostali, te njegovi naslednici sada moraju da ih isplate.
Deca legendarnog pevača već godinama vode sudski spor sa federalnom agencijom (IRS) koja na sve načine pokušava da im poništi prava. Naime, prema pisanjima magazina People, IRS je pre nekoliko godina izjavio da je „potcenio imovinu pevača“, misleći na njegov čuveni ranč Neverland.
To je značilo jop 700 miliona dolara poreza i kazni koje njegovi naslednici moraju da plate. Osim ovoga, Paris, Bigi i Princ čekaju i da sud odredi vrednost Majklovog kataloga muzike koji je u vlasništvu kompanije Sony. Dok se sve ovo ne reši, nije moguće da ni Džeksonova deca ni njegova majka budu isplaćeni.
Početkom ove godine saopšteno je i da je počelo snimanje biografskog filma o Majklu Džeksonu.
Kralja popa tumačiće pevačev dvadesetsedmogodišnji bratanac, a film pod nazivom „Majkl“, koji je najavljen prošle godine, stiže u bioskope širom sveta 2025. godine.
Reditelj Antoan Fuka (58), poznat po filmovima „Training Day“ i „The Righteous“, prošlog januara je otkrio planove za biografski film o kralju popa, a glavnu ulogu dodelio je bratancu pevača Džafaru Džeksonu.
„Mislim da ne postoji umetnik koji je bio tako jak, harizmatičan i genijalan na polju muzike kao što je bio Majkl Džekson. Na moju proizvodnju muzičkih spotova uveliko su uticali njegovi spotovi. Njegova muzika i slike deo su mog pogleda na svet. Nisam mogao odoleti prilici da njegovu priču i muziku prenesem na veliko platno“, rekao je Fuka u najavi filma.
Scenario je napisao Džon Logan koji je, između ostalog, napisao „Gladijatora“ i „Spectre“ iz serijala o Džejmsu Bondu. U film su uključeni i britanski producent Grejam King, koji je bio producent biografskog filma o frontmenu grupe Queen, Frediju Merkjuriju, „Bohemian Rhapsody“, kao i nadzornik Džeksonove zaostavštine.
Prema „Lajonsgejtu“, film će rasvetleti ceo Džeksonov život.
BONUS VIDEO: Fredi Merkjuri – Jedan od najupečatljivijih muzičara ikada